Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Minbus

Komma åt hela botten för skrap/målning

Rekommendera Poster

Hejsan !

Hur gör man för att komma åt bottenytorna vid kölrullarna på bästa sätt?

Håller på att skrapa botten på en Nimbus (3-3,5 ton) och skall måla 3 varv efter.

// Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde det var enkelt när man har rullar... är det inte bara rulla bak båten en bit?

Jag har längsgående tygklädda plankor som stöd för båten...amerikansk standard, jag var inne på att lasta om den på en trailer med rullar för det verkar så enkelt jämfört med det jag har... =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hoppar över de ställen där mina stöttor är ivägen. Nästa år står de på ett lite annat ställe så de fläckarna blir målade då.

Fast jag lägger ju bara på ett nytt lager släppande Mille Light förstås. Gör man hela botten så vill man kanske komma åt allt. Bara att lyfta o flytta på båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Står Båten på kölen antingen på rullar eller balk?

Isf kan du släppa på rullarna eller skruva bort dem efter att du säkrat båten i sidled med spännband i trailern och eller i byggnad.

Mvh

/Persk

post-6674-1394235857,526_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för pörskans bra tips !

Jag har nu inköpt en 5 tons domkraft och kör på alternativet att demontera en rulle i taget.

// Hälsningar Beng-Ha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den är ju grymt tung (3½ ton) vet inte hur man skulle flytta den fram och åter.

Man kan ev spela den framåt en mindre bit, men hur får man den bakåt ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man tänka sig att placera en bildomkraft horisontellt någonstans mellan vinshtornet och stävöglan och försiktigt putta båten bakåt på det viset? Alternativt om du har en lös vinsh som du kan fästa bakom båten och sedan i aktern. Borde gå att arrangera nån liknande lösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nästa vecka blir det test med lyft ! Har tillverkat en lyftplatta i järn som har samma vinkel som skrovet (originalvaggan har samma V-platta för kölen). Under plattan sitter ett rör/hållare som den underliggandepå 5 tons domkraften får gå in i, så att det blir stadigt. Jag hoppas det fungerar bra !

Återkommer med input

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stod för några vintrar sen innomhus i en hall där man i huvudsak vinterförvarade motorbåtar. Varvsägaren hade en specialbyggd båtvagn som han tog in båtarna i hallen med. Sen lyfte han av dem med hjälp av en stor verkstadsdomkraft.

Det gick till på det sättet att han lyfte vagnen så pass mycket att han kunde palla under kölen. Först i aktern och sedan i fören. Han hade bockar som han stöttade båten i aktern, drog undan balken som kölen hade vilat på i akterkan och körde undan vagnen. Sen satte han ett par bockar framme.

Det tog en kvart/20 minuter att plocka av en båt, för en äldre, kraftigt öv erviktig man med svårigheter att normalt röra sig att göra denna operation. Storleken på båt spelade ingen roll. Det gick lika lätt n är han skulle ha ut båtarna för sjösättning.

Med en domkraft och några plankstumpar kan man göra underverk - om man vet vad man sysslar med.

Varvsägaren hade ett talesätt som han delgav mig vid ett flertal tillfällen; Det borde va förbjudet med båtar som har längre mast än två meter och som går saktare än 20 knop

tommy

inbiten segelbåtsägare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...