Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
PeoK

Limma lite i motorn.

Rekommendera Poster

Jag har en 15hk johnson. En av gängorna som man skruvar på vattenpumpshuset på har lossnat. Gängan verkar ok men en metalbit med gängan har lossnat. Går det att limma, i så fall vilket lim.

Senast ändrad av PeoK | 07 april 2009 | 23:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle borra upp och gänga om istället, sen i med en storlek större skruv.. finns billiga gängverktyg på Biltema.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Limning är bara för större ytor. Limmet har inte alls samma hållfasthet som gjutgods eller stål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är så att det är en mindre bit som lossat,o att det finns gänga kvar skulle jag prova med att skippa biten,o istället trycka dit (gjuta)med Kemisk metall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte får skruven att dra till rätt moment är det Helicoil som gäller, inget märkvärdigt. Fråga på närmsta bilverkstad. Blir som nytt igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kemisk metall är en falsk varubenämning på ett härdlim med fyllnadsmaterial. Det har inga metalliska egenskaper. Går inte att löda eller svetsa på. Har dålig hållfasthet både för drag och tryck. Klarar inte höga temperaturer. Jämförbart med spackel som plastisk kladding och liknande. Jag har aldrig lyckats laga någon maskindel som hållt högre temperaturer eller tätat nån bränsletank med dessa material och har inte nån större nytta av sådana för maskiner. Däremot enklare lagningar i gamla bilar som snart ska till skrot. Eller en båt som sett sin sista sommar och liknande oseriösa kladdlagningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jomenvisst,Helicoil eller svetsa dit nytt gods att gänga är ju bäst,Men frågan är om det finns tillräckligt med gods (plats)för Helicoil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar jag ska tänka ut något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova att göra rent området du skall limma ihop så det är absout fettfritt osv. Sen försöker du plasta det som behövs med glasfiber, kevlarfber eller kolfiber och cyanoacrylatlim (snabblim). Öva först på något så du ser hur det funkar. Kevlarfiber är mjukare att hantera än glasfiber eller kolfiber och kan vara lättare att få att följa krökta ytor med liten radie.

Som sagt, öva först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte alls säkert att det funkar att plasta på motorn. Men om det skulle finnas något som biter och håller, så är det fiberarmerad cyanoacrylat.

En del moderna plaster är häpnadsväckande. Om någon hade frågar dig för 20 år sen hur det skulle gå att spackla och slipa upp borttappade bitar ur tänderna hade du nog skrattat. Men jag har sånt i munnen sedan 5 år och det verkar hålla minst lika länge till och det syns knappt fast det är en framtand.

Prova fiberarmerad cyanoacrylat. Jag är inte helt säker på hur mycket värme det tål. Men det funkar på ställen som inget annat fixar....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som alternativ till att dra i en ny Helicoilgänga som tar 5-10 minuter?

Dessutom kanske man vill ha möjligheten att kunna lossa skruven igen i framtiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det inte går att avgöra eftersom frågan är så luddigt ställd.

Gängor lossnar väl inte ?

Antar man att endast en godsbit runt där gängan sitter har lossat, och kanske bara ytligt så antar jag att det fins mera gods under (med gänga kvar som skruven kan bita i) så skulle väl limning med nå't kompetent lim/epoxy kunna vara möjlig ?

Speciellt som området som ska limmas knappast utsätts för någon högre värme (vattenpumphus).

Eller så har hela öglan brutits av från blocket och då finns det inget material att fästa någonting i, så limmning eller svetsning av originalbiten måste till ??

Med moderna limmer kan man fixa mer än man tror.

Rymdskyttelns värmeskydds*kutsar* är väl -limmade- och där snackar vi potentiell värme (och extrem mekanisk påverkan) Foten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en kemosk metall de har använt på fartygsmotorer med ett bra resultat lagat foderlägen hål där vestakar kommit ut etc. märket är belzona.Men finns det utrymme för helicoil så är detta det bästa.

Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla förslag.

Det var en ögla som hade brutits av den är fast monterad nu med kemiskmetall från biltema. Har provat motorn och kylningen har aldrig fungerat bättre. Det är som en jetstråle från indikatorn, efter att ha blåst rent med tryckluft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...