kaptenKrokben 0 Postad 7 April , 2009 Som nybliven båtägare är det dags för mig att kolla lite hur min batteribank mår. Jag har läst en del på forumen och hittat en del uppgifter som jag vill ha synpunkter och eventuella tillägg och korrigeringar av. Jag uppfattar det som att ett fritidsbatteri inte ska understiga 12,3 V för då är 50% av batteriet förbrukat. Vid laddning bör spänningen ligga kring 13 V är spänningen 14,4 volt så är detta en indikation att batteriet inte tar emot laddning. Eftersom den batteribank jag har består av 2 st batterier undrar jag nu, gäller detta på samma sätt då? Korkade frågor kanske men desto enklare att svara på i så fall // Kapten krokben Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 April , 2009 Ett Batteri (eller flera) är fulladdat när spänningen under laddning når 14,4 Volt. Om man mäter på ett batteri när det stått orört, dvs varken laddats eller att det förbrukats nån ström ett dygn eller åtminstone över en natt så har batteriet vilospänning enligt följande 100% 12,74 Volt 75% 1,54 Volt 50% 12,36 Volt 25% 12,18 Volt Urladdat 11,82 Volt. Om batteriet har nått denna spänningen är det stor risk att det är förstört eller åtminstone förlorat stor del av sin kapacitet. Ett batteri bör laddas när vilospänningen sjunker under 12,3 Volt. Men man kan naturligtvis dra ur batteriet mer om man laddar snarats möjligt. Batteriets livslängd och kapacitet försämras med många djupa urladdningar. tommy Senast ändrad av toaen | 08 april 2009 | 06:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 April , 2009 Vid laddning bör spänningen ligga kring 13 V är spänningen 14,4 volt så är detta en indikation att batteriet inte tar emot laddning. Det kan gälla om du har en stor bank urladdade men fräscha batterier och en väldigt klen laddare. Normalt kommer du rätt snart upp i spänningen som laddaren har. Men ju mer urladdade desto mer ström tar batterierna och laddaren orkar inte komma upp i sin nominella spänning 14,1-14,7. Generatorn som är mycket kraftigare kan dock snabbare komma upp i sin spänning och laddströmmen går då rätt snart ner. Kan vara 40-50A i början av laddningen till en 200Ah bank som är i halvladdad (avläst på våra 215Ah bank) men ju fler batterier desto större ström givetvis. Den som har en bank på 400 Ah kan kortare stund ha nytta av en 100A eler ännu kraftigare generator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 8 April , 2009 ...Vid laddning bör spänningen ligga kring 13 V är spänningen 14,4 volt så är detta en indikation att batteriet inte tar emot laddning... För att förtydliga det Forgus skriver: Laddspänningen har egentligen ingen koppling till varken batteriernas skick (ålderskrämpor) eller laddstatus. Precis som Forgus skriver orkar de flesta laddare, med vissa undantag, inte att lämna full spänning när strömuttaget är stort i början på laddningsfasen. Då är spänningen lägre. Men så snart strömmen avtagit från höga värden där generatorn/laddaren lämnar nära max effekt stiger spänningen och skall vanligen ligga på 14-14,4 V långt innan batteriet är fulladdat. Normalt inte högre, då gasar batterierna. Vilket är särskilt viktigt att undvika om du har slutna batterier som inte medger påfyllning av vatten. Observera också att många mer avancerade laddare har programmerad styrning för underhållsladdning vilket gör att spänningen kan variera mellan 13,5 och 14,4 när batterierna är fulladdade och laddaren är i en underhållsladdningsfas. Det som dödar batterier snabbast är djupurladdningar och om du låter batterierna stå delvis laddade en längre tid. Låt aldrig spänningen sjunka (obelastad vilospänning) under 12,5 V på vanliga våta start och fritidsbatterier eller 12,3 på gel- eller AGM-typer för maximal livslängd. Och ladda så snart som möjligt. Vill du veta hur dina batterier verkligen mår och vilken laddning de har bör du dels kunna mäta spänningen med minst en decimal och dessutom mäta ström med en noggrannhet på minst 1 A. Med dessa instrument kan du snabbt lära dig förhållandet spänning/ström vid både förbrukning som laddning och få en bra bild av läget. Eller så satsar du på något av de betydligt dyrare intrument som fungerar som tankmätare exempelvis NASA BM-1 battery monitor (mest prisvärt) som visar statusen i klartext. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaptenKrokben 0 Postad 8 April , 2009 Tack för alla svar. Då blir det att införskaffa en multimeter och bege sig ner och kolla lite hur det står till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser