Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
pagen

Chrysler 35 hp problem!

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Chrysler 35 hp från -72 som inte går som den ska. Igår när vi skulle ut och fiska startade den lätt och varvade bra utan belastning men när vi körde och gasade på så ville den inte gå på fullt utan dog. Den startade genast igen men samma sak upprepade sig. Idag när vi körde den i tunna så startar den lätt men har nu börjat misstända också, men varvar fortfarande bra och stannar ej som den gjorde under belastning. Förgasaren plockades ner och rengjordes men utan resultat. Vi misstänker tändningen, nån som har en idé om vad som kan va fel och vad vi kan göra åt det?

Om du har en idé, snälla hjälp oss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, kolla tändkablarna/tändhattarna,  jag hade överslag där på min 25:a Chrysler den gick som en kratta, ett ytterligare problem jag hade på en evinrude var att jordningen i tändplattan var dålig och det gjorde så att bägge stiften tände samtidigt den gick inte heller så snyggt

Senast ändrad av wetallt | 08 april 2009 | 15:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill minnas att det är brytarspetsar på dom gamla chryslermotorerna, ett par för varje cylinder.

Dom sitter under svänghjulet, putsa lite på dom så får du nog tillbaka gnistan.

Men som sagt det kan bero på fler prylar att den inte går som den ska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla först om det är bränsle eller tändningsproblem.

Om du har tillgång till en stroboscoplampa så kan du kolla om den ger någon gnista på båda cylindrarna vid belastning. Eller prova att lyft av tändhatten på stiften och kolla om den ändrar gång, men passa dig för en elstöt. Använd gummihandskar.

Om det är tändproblem kan det bero på dålig tändspole, kablar, tändhattar, brytare och kondensator etc.

Kolla brytaravståndet det skall vara 020 tum dvs 0,508mm.

Har motorn fungerat ok tidigare? Det kan vara så att tändförställning är felaktig. Den skall vara 28grd FÖD vid full gas.

Behöver du ev. delar så har jag nog det mesta till dessa beträffande tänddetaljer m.m

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

tack för alla tips, vi skall nu försöka få bort svänghjulet och se vad som kan ha hänt, om det är någon som har fler idéer om vad som är galet så tveka inte skicka in dem, alla tips mottages tacksamt.

mvh Conny i Halmstad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har skruvat med utombordare i mer än 15 år och väldigt mycket Chrysler så maila mig och skicka ditt telefonnummer så kan jag hjälpa dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej,

tänkte höra om det löst sig med motorn och vad ni hittat?

har en chrysler 45 hp model 45701 som har fått likadana sympton efter att ha fungerat bra ett par gånger i år. startar alltid och går bra på tomgång samt stabilt på låga hastighter men vid mer gas så dör den...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tänkte bara tipsa om ni behöver reservdelar för att få igång Era Chrysler utombordare så har Marinshopen det (är väl inte så jätte många som har reservdelar i lager längre till Chrysler?).
Sprängskisser kan kanske vara bra att kolla på också:
http://www.ishopmarine.com/ishop/sec/partlists/

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...