Terrafobica 68 Postad 7 April , 2009 Tänk, helt plötsligt har min båt blivit alldeles för stor, den har växt under vintern. I somras så var hon rätt lagom, men nu när hon ska avfettas, slipas, maskeras, epoxymålas och bottenmålas så känns hon gigantisk. Har slipat babords sida idag och det tog sin tid. Ok tänkte jag, då tar jag styrbord imorgon så är det ju nästan klart. Böjer mig så ner och beskådar den enorma valfiskbuken, nähä, blir minst en dag till. 30 M2 botten tar sin tid. Sen ska hela rasket målas, epoxy 5 ggr och bottenfärg 2. Men vad gör det, solen skiner och så småningom är hon ju som jag vill ha henne. När jobbet för dagen var överstökat så tändes en engångsgrill intill båten. Lite grillkorv och vin i den sena solen, inte fy skam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 7 April , 2009 Ha ha! Ja och om man får vara lite till förtret så vill jag påminna om att epoxyn också behöver slipas jämn för att få behålla farten. Det fina är att det blir mycke grilla. När väl allt är på plats kommer du inte ångra dig för det håller hur länge som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 7 April , 2009 Attans dig Nja, på en segelbåt så behövs det väl inte slipas så mycket på epoxyn om man inte är kappseglare förstås, men det är inte jag. Men lite ska jag repa upp den när den härdat för bättre fäste för bottenfärgen. Finväder i morgon på dagen här i Stockholm tydligen, så det är ingen återvändo, bara att jobba på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 7 April , 2009 Det bästa när man lägger på epoxy är att man bottenmålar första skiktet innan epoxyn härdat klart. Kolla på burken vilket tidsspann som behövs. Fästet för botten färgen blir mycket starkare än om du mattar en redan härdad yta. Min båt behandlades -92 och ser likadan ut fortfarande så även om det är jobbigt nu har du igen det senare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ornviken 0 Postad 7 April , 2009 Haha know the feeling! Håller påa tt renovera en Örnvik 500 och slipar upp hela båten för omlackering. Satan va stor en liten sportbåt är Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 7 April , 2009 Det kommer inte att funka för mig eftersom jag epoxar högre upp än jag ska bottenmåla. Ingen höjdare att fästa maskeringstejp i en icke härdad epoxy Nja, nu har jag vanan inne på slipning nu och har dessutom pratat med Hempel, så det blir lite slipning igen när epoxyn sitter där den ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 7 April , 2009 Klart att det funkar. Nu vet jag inte vad för sort du använder men gissar att det mesta är ganska lika. Väntetiden mellan epoxy skikten brukar vara ganska lång. Så när sista skiktet ska på så är det första tillräckligt torrt för att kunna tejpas och samtidigt blött för att målas. Tips: Jag kör eltejp till maskering för den ger snygga linjer och kan sitta kvar länge utan att limmet blir kvar. Eventuella limrester går bort lätt med t-doja. Sista strykningen ovan vattnet är inte så viktig. Om du nu inte vill tejpa så lägg på bottenfärg så högt du vågar så inte allt behöver slipas igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 7 April , 2009 Botten färg? Är det inte bättre med en toppen färg? Fan, Dirken - vi har ju snackat om det här! :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 7 April , 2009 Nej inte tillräckligt! Du förklarar ju så luddigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 9 April , 2009 Nu är två tredjedelar av underredet slipat. Ursäkta svordomen, men fan vilket jobb det är, väldigt mycket mer än jag någonsin trodde. Själva epoxandet och målandet ter sig som enkelt efter det här slitgörat. Sover för fjärde natten i rad nu i båten på land, fortfarande trevligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 10 April , 2009 Idag blev slipningen klar, pust, ont i axlarna. Nä föresten, ont i hela kroppen. Sen en högtryckstvättning för att bli av med allt slipdamm. I morgon startar så epoxymålningen och vädret gör att jag ligger före i tidsplanen. Han få i gummibåten med tiohästarn också, så en liten premiärtur blev det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 12 April , 2009 Tänk vilket väder va? Man hinner mer än man någonsin kan tro när vädrets makter är med en. 8 lager epoxy på kölen, 4 lager på skrovet och första lagret bottenfärg ligger på plats. Jag som trodde att jag skulle sjösätta någon gång i mitten/slutet av maj, nu blir det 22 - 24 april istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 13 April , 2009 Jag har också detta arbete framför mig om nån vecka när jag hämtar min nya 5,5 meters plastbåt. Jag kommer att ha min båt ståendes på en trailer när jag gör jobbet. Fungerar det att göra en sida i taget? Min tanke är jag tiltar båten lite på sidan och kör alla lager med epoxi och bottenfärg helt klart innan jag lutar över båten på andra sidan och gör den. Det borde väl fungera eller? Det räcker ju att jag låter bli att bottenmåla en 5cm remsa under hela kölen för att få fäste med epoxin i epoxin så att säga när jag tiltat över båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 14 April , 2009 Sent idag blev hon klar. 9 dagars hårt jobb och 8 övernattningar i båten på landbacken, tänk vad vädrets makter kan göra. Nu väntar vi bara på doppet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 23 April , 2009 Och doppet blev av i går eftermiddag. Sedan följde en bryggrillad oxfilé med rödvin till. Och till sist en övernattning i en säng som rör sig, kan inte bli bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 23 April , 2009 Hörru! Nu haru slipat förhårt. De ärju hål ikölen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 24 April , 2009 Ofan! Det måste jag plasta igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 24 April , 2009 Snyggt jobbat! Du kommer ha igen insatsen om du behåller båten och det är smart att passa på när prylarna är nya. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser