Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
jeensa

Garmin lr Lowrance plotter??

Rekommendera Poster

Hallå alla!

Jag försöker hjälpa min syster att välja plotter och vi har fastnat för dessa, garmin 525 samt lowrance hds-5m pga storlek samt att priset passar bra.

Enligt lowrance så ska denna skärm ha nån typ av HD-upplösning men på hemsidan står ju 480x480 pixel och garmin 525 är på 640x480. Då bör ju 525àn ha högre upplösning ju eller är jag helt ute å cyklar nu??

Vilken tror/tycker ni att man ska välja?

Finns det kanske någon annan liknande plotter som nån kan rekomendera??

 

mvh jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tveklöst välja en 525a med BlueChart 2g Vision, det enligt mig bland det bästa som finns på marknaden idag.

Garmin är ett mycket bra GPS-märke, i min åsikt bättre än Lowrance (har använt båda märken)

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eagle Intellimap 642 iGPS, samma upplösning som Gamin 525 för ungefär halva priset. Funkar hur bra som helst för mig i verkligheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den någon slags motsvarighet till Auto Guidance? Eller får man klara sig utan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har spanat på båda och är inte imponerad av garmin. har sedan tidigare haft vissa problem med garmin produkter och bristande suport.

Jag hade valt Lewrance HDS om jag haft råd (skärmen är suverän) eller Eagel Intelimap, Lewrance 5300i om jag vill snåla lite.
Lewrance maskinerna har ingång för annan lull lull NMEA2000, men det kanske Garmin också har  (om man nu har användning för det.)

Sjökortsområdena skiljer en del beroende på var man befinner sig, kolla så att du inte hamnar i gränsen mellan två kort och får köpa båda!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men är skärmen faktiskt bättre på Lowrance? Enligt specen så är ju upplösningen sämre än Garmins 525..

Eller har jag missuppfattat det helt??

 

mvh jensa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

jag har 2 garmin plottrar i båten och är redigt nöjd med märket.

Har ringa erfarenhet av Lowrance men enl specarna så ser 525an vassare ut.

Ett varningens finger dock för follow funktionen då den är högst opålitlig. Inget att navigera efter enl min mening men ok för att få ett hyfsat ruttförslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp Garmin!

Har flera vänner som har garmin 520 och 525 och de är helnöjda. Har själv skaffat en garmin 4008 som är likadan men med större skärm 8,4 som är super....se bara till att stoppa i ett blue chart g2 vision kort, då får du bl.a auto guidance, ett super enkelt sätt att få färdvägen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart bättre skärpa på HDSen, är nog mer än pixlarna som spelar in skulle jag tro.
Tror dock att man blir nöjd med båda modellerna, Får väll göra som damerna brukar göra, Ta den som ser snyggast ut!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...