Kaiser 0 Postad 7 April , 2009 Tjena, har ett stort problem/mysterium som jag skulle behöva hjälp med. Jag har en aluminiumbåt av märket Silver Hawk 540 Dc, årsmodell 06, I höstas när jag kom ut till landstället så var min båt fylld med vatten ända upp till relingen. Den låg och flöt mha flyttankarna i skrovet. motorn var uppfälld och verkar ha klarat sig, däremot var batteriet försört samt ett flertal elledningar sönderfrätta pga galvaniska spänningar, skulle jag tro. jag tömde båten på allt vatten och tog upp den för resten av säsongen. Jag har dock inte kunnat lokalisera problemet till att den vattenfylldes, så jag känner en viss oro inför årets sjösättning. Båten låg ganska utsatt med aktern utåt, så ett tänkbart scenario är att det har kommit stora svall som slagit in över aktern, eventuellt läckt in via motorbrunnen. men den har legat där i 3 säsonger utan att dettta inträffat tidigare. När båten låg på land så vattenfyllde jag den för att se om jag kunde se någon läcka i skrovet, men det kudne jag inte. Dock så blir det ju inte riktigt samma sak som när den ligger i sjön kan jag tänka mig. Helgen innan var det inget vatten i båten/innerskrovet, det regnade dock en del under veckan som gick, men självlänsen verkade fungera som den skulle. Någon som har någon ide om vad som kan ha orsakat problemet? Hörde från återförsäljaren att dom from -08 levererar båtarna med automatiska länspumpar, så det är nog något som jag skall försöka montera in i min också. Tacksam för alla råd och synpunkter jag kan få. Senast ändrad av Kaiser | 07 april 2009 | 13:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 7 April , 2009 Såg en helt ny Buster i höstas som oxå var vattenfylld, hängde i förtöjningarna i Y-bommarna. Den låg med aktern mot vassen så det måste ha varit regn eller glömd dyvika. Det kan ju vara som så att din bara läcker från utsidan å in å inte tvärtom? En tätning kan vara tät bara åt ena hållet. Kolla så motorbultarna är ordentligt tätade med Sika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
j29tunnan 0 Postad 7 April , 2009 Kanske hade något satt igen självlänsen. Det behövs inte många höstregn för att fylla en öppen båt (eller har du hamnkapell?). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thar 1 Postad 7 April , 2009 Hej, På en så ny båt ska du inte behöva oroa dig för läckande skrov. Din teori om att båten har fyllts akterifrån är nog den mest troliga. När vågorna börjar slå in över aktern sjunker aktern djupare och djupare och överfyllningen går allt fortare. Om det var på hösten kan lite höstlöv i båten dessutom täppa till självlänsavloppet ganska rejält. Ett gott råd är att aldrig ha aktern utåt så att vågorna kan komma akterifrån. Jag talar av egen erfarenhet (men lever inte som jag lär!), eftersom min lillbåt fylldes på detta sätt för ett par vintrar sedan. Den ligger med aktern utåt och har aldrig tidigare fyllts på 10-15 år. Den är försedd med en våg-läns, som normalt pumpar ut när det guppar, men blåser det mycket så hinner den inte med. I mitt fall var det dessutom minusgrader så länsanordningen var bottenfrusen. Eftersom jag behöver kunna ta mig ut till min ö får båten ligga i hela året. Jag bifogar en bild som visar resultatet av en vinterstorm akterifrån. Efter någon timmes ishackande ploppade båten upp igen och motorn kunde ryckas igång igen! Hälsningar Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Acta 0 Postad 4 Juli , 2009 Hej, jag har själv en silver hawk och har funderat lite på detta.. Självlänsen på innerlinen tar regnet rätt bra så det tror jag inte orsakade det. Så jag tror du fick in vatten under innerlinen. Där sitter ju en länspump men jag har testat att fylla min och den verkar inte vara automatisk. Och hur får man då in vatten där ? Ja det lättaste sättet är ju genom de två förvaringsfacken i aktern. Luckan är inte vattentät och vågor står relativt lätt över luckkanten. Och om man inte har dräneringspluggen isatt så rinner vattnet rakt ner i skrovet. Men även om man har pluggen i så tror jag att med båda facken vattenfyllda och motorbrunnen vattenfylld så ligger nog aktern så lågt att vågorna börjar slå in i båten och då är det nog rätt kört ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gittan 0 Postad 4 Juli , 2009 sätt i en nivåvakt skulle jag gör billig investering gittan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DrSweden 1 Postad 27 Juli , 2019 Gammal tråd, har samma problem med min Silver Eagle. Försökte vattenfylla skrovet och se om det sipprade ut från motor bultar el något, men icke. När det regnar tar den in, när det slår in vågor över aktern tar den in. Men även om jag åkt lite tar den in. Fanns ett Jättekonstigt avlångt hål under bakre sittbrunnen, vars underkant var 5 cm från golvet vid självlänshålen, så om det regnade, fastande löv så steg vattnet och rann över kanten. Där över satt det dock en aluminiumkåpa men saknade nitar på underkant och glipapade. Helt bissart läge, åtgärdat, men skiten läcker fortfarande... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser