Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
CalleN

Köpt ny Propeller men den funkar inte som den ska....

Rekommendera Poster

Hej,

Köpte en ny rostfri propeller igår men den funkar inte som jag hoppats på. Tidigare hade jag en 14.25 x 21P (21-tums) aluminium propeller och jag byte till en rostfri Stilettopropeller som också den var på 21-tum.

Problemet är att motorn endast varvar 4200 varv/min med stålpropen istället för 5200 varv/min som den gjorde med aluminium propellern. Det som är bra är att jag handlat från drev.se och där har man bytesrätt tills man hittat en propeller som funkar.

Så nu till min fråga, ska jag gå upp eller ner i stigning samt hur mycket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska gå ner i stigning för att höja varvet. Nånstans såg jag siffror på 200 varv per tum men det låter ju otroligt i det här fallet.

De som sålde proppen till dig borde kunna svara på hur mycket du behöver gå ner i stigning när du har motorvarven som referens.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på att inga andra ändringar gjorts på båt el. motorpaket?

Borde verkligen inte skilja 1000 varv mellan aluminium och stål om dom är lika stora och har samma stigning, borde kanske röra sig om några hundra varv...

Senast ändrad av ss2100 | 07 april 2009 | 11:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var lite osäker på hur hårt man ska dra proppen, kanske har den suttit fel?

Ska man dra fast den så hårt som möjligt eller? När jag gjorde det så gick den inte att snurra på så jag lossade tills den gick att snurra på igen, kan det vara felet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag inte vad du har för motor men det brukar stå i instruktionsboken för motorn med vilket moment du ska dra proppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska dra åt propellern så att den nyper fast ordentligt fast inget övervåld ,fastnar propellern då är det något som inte stämmer med tryckbrickan alltså den inre brickan,stillet propen har mera cup så normalt tycker jag att du inte skulle behöva gå ner i stigning max 1-2tum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5200varv låter lite med aluminium prpellern ,motorfabrikat  2-takt fyrtakt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så, gick ner 2tum och nu funkar allt perfekt! Det var fel på hubkitet och stigningen därför blev det som det blev.

Tack iaf!

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...