metmaster 0 Postad 7 April , 2009 Har en 2 cylindrig Johnson 4 hp 1998. Den har varit inlämnad på verkstad 3 gånger utan att meken hittat något fel på den, när man gasar på fullt så dör den efter c:a 10-15 sek, om man då snabbt drar av gasen så går den på tomgång, väntar man på tomgång en stund så kan man på nytt gasa 10-15 sek innan den på nytt dör igen. Motorn har gått väldigt lite och jag är förövrigt mkt nöjd med den. Tacksam för råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 7 April , 2009 Håller med om att det är en fin motor som desvärre inte tillverkas längre, har en sådan 93:a som reservmotor. Har inget 100% svar, men två funderringar: - Kan det vara något fel med bränstetillförseln, typ att den suger luft ? Kör du med inbyggd eller extern bränsletank? Den kanske suger luft eller för lite soppa i något av fallen, och medan du kör den på tomgång så fylls förgasaren med nytt bränsle så att du kan gasa 15 sek till ?? - Kanske värt att rengöra bränslesystem och kolla dess täthet ? - En andra fundering - kan det finnas övervarvningsskydd som slår av? Det har i år för sig aldrig hänt på min, men jag brukar inte köra den på fullvarv, i alla fall inte på tomgång i testtunnan ? Det är ju en enkel motor, så det borde gå att hitta fel ?? Har mekanikern kört med samma bränsletank och samma bränsleslangar som du använder ?? Kunde han återskapa felet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
metmaster 0 Postad 7 April , 2009 Jag kör enbart med den befintliga inbyggda tanken, det borde vara bränslefel på den men jag vet inte vart man skall leta bara, som sagt mekanikern på den firman som jag köpt motorn har letat men ej funnit något fel. Jag är fortfarande tacksam för råd ang problemet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 7 April , 2009 Kan du testköra med extern tank ? Och om det inte fukar, så med extern tank där du dessutom jobbar med blåsan, för då vet du att bensinen kommer fram. Om ingadera funkar så är mina idéer slut, men du kan också rengöra bränslefiltret/filtren (men det har väl verkstaden gjort ??). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 17 April , 2009 Förlåt en dum fråga, men du har väl öppnat luftskruven? ibland kan lösningen ligga närmare än man tror. Om dett inte är orsaken, så gissar jag också på skit i tanken, eller för smal bränsleslang. Gamla bränsleslangar kan ibland fälla ut inuti och bli mer eller mindre stopp i. MVH /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 17 April , 2009 måste vara ett enkelt fel att hitta,lämna den till en annan verkstad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser