NiclasV 0 Postad 6 April , 2009 Hej ! Kolade på mitt elsystem idag och upptäckte att det satt en Helle skiljerelä för batterisepartionen. Hittade på webben att detta reläa tål en max ström på 30 A. Det låter lite tycker jag då generatorn är på 70 A max ström. Borde man byta upp sig till ett relä som klarar större strömstyrkor eller duger det som sitter ? jag har två förbrukare på 80 Ah vardera och ett start på 70 Ah. Vad säger expertisen ? Nic Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 7 April , 2009 Expertisen säger att du ska ta dom pengar du tänkt lägga på bränsle i sommar och köpa ett fint och framförallt dyrt relä i den lokala båttillbehörsbutiken. Skämt åsido, uppenbarligen funkar det som det är och kommer troligen så göra i fortsättningen också. Å andra sidan är reläer billiga, på Kjell säljs ett 70 A för 119 kr, artnr 36113. Vore jag som du skulle jag byta till ett sådant eller något annat i motsvarande klass. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 7 April , 2009 Börja med att kolla om reläet funkar (isolerar batterierna vid avstängd motor och kopplar ihop dom när motorn går). Fungerar det så ser jag ingen egentlig anledning att byta det. Du har såpass liten bank (160Ah) att max-laddströmmen troligen aldrig överstiger 15% av kapaciteten (24A) om kopplingen är Generator->startbatteri->relä->förbrukningsbatterier. Om kopplingen är Generator->förbrukningsbatterier->relä->startbatteri blir max ström genom reläet kanske 2-4 A i normalfallet (då motorn startar snällt och snabbt och bara toppåterladdninng av startbatteriet behövs). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 8 April , 2009 Jag hade skaffat ett som tål mer ström, 30 Ah låter lite. Tänk på att när du har dragit ur förbrukarbanken ordentligt har du full effekt på generatorn i början, då orkar inte relät! Ioförsig behöver du inte köpa dyra skiljerelän det funkar fint att parallelkoppla flera extraljusrelän(minireläer från tex biltema) dom brukar tåla 40Ah styck och kostar bara 15 spänn! 2 relän = 80Ah, 3 relän = 120Ah osv.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 8 April , 2009 Precis. Det som gör att man kan paralellkoppla flera (billiga) reläer är att dom bara är slutna så länge spännings/ström-källan (generatorn) är aktiv. Det som i 1:a hand skadar reläer är när man bryter en grov ström (ljusbåge över kontakterna) och det kan per definition inte ske om ström/spännings-källan inte längre finns. Typ: generatorn stannar p.g.a. motorn slutar snurra och reläet släpper men det finns ingen ström från källan som kan generera någon ljusbåge.. Visst, ett 30A relä kanske lite klent om det är *felinkopplat* (se mitt tidigare inlägg om strömmens väg från generator till batteri(er) ), och en investering enligt vårt resonemang med parallella billiga reläer= på typ 40-100 kronor som max för att kunna sätta bock i kanten =löst på det problemet säger väl allt Enda problemet kan vara att generatorns D -utgång inte orkar med att dra alla reläers spolar i paralell, men då får man bara koppla lite annorlunda (ett relä på generatorn vars kontakter drar dom *riktiga* reläernas spolar). Senast ändrad av Gunnar_ | 08 april 2009 | 19:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser