Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Micke9000

Vart har ni placerat era ankare?

Rekommendera Poster

Hej,

Har nu under vintern byggt en kylbox. Den hamnade där ankaret tidigare varit.

jag har en ganska stor badbrygga som man ev skulle kunna ha det på. Det är ett Bruce ankare.

Vart placerar jag det bäst?. Låda?, hållare så ankaret ligger runt kanten på badbryggan?.

Tipps mottages gärna.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft mitt bruceankare i en trälåda på badbryggan och det fungerade utmärkt, slapp man att få in en massa skit i båten som jag fick då jag hade det under sittbänkarna förut. Har i år installerat ankarspel och har det då hängande i en hållare med rulle. skulle också fungera för dig, hållare alltså, placerad precis vid kanten så att du kan låta ankaret släpa en bit i vattnet och bli rent innan du drar upp det helt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket beroende av viktfördelningen i övrigt på båten.

Ett tag hade jag  reservankaret i fören och det ordinarie i aktern - men tyckte båten blev lite framtung så nu har jag både ordinarie och reservankaret i var sin låda i aktern.

Går ju också att grovt mäta sig fram tex när båten är på trailer - ställ in så du har normalt tryck på ca 70-80 kg på kulan utan nåt ankare i båten - går med vanlig badrumsvåg. Normallastad i övrigt i båten.

Lägg sen båda ankrarna längst bak i båten och kolla vilket tryck det blir. Ta sen båda ankrarna (vilket ord) och lägg de längst fram och kolla trycket sen.

Undrar om detta funkar??? CoolHar aldrig testat detta själv utan jag går på känslan i hur båten beter sig i vattnet med olika lastalternativ.

Ett alternativ kan vara att göra motsvarande test i vattnet (men utan våg) :-) och kolla/mäta vattenlinjen vid olika lastalternativ. På de flesta större båtar har det nog ingen större betydelse.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske var bra att jag bygde kylboxen så jag får ut ankaret då :)

Ska ut nu och titta på det. Det där med en rulle med bygel skulle ju fungera för mig. Sedan bara binda fast linan från ankaret i ett knap eller dylikt för att hålla det på plats.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har gjort som du skriver sist i ditt inlägg, dvs hängt ankaret över kanten på badbryggan. Perfekt att slippa ta ombord ankaret när det är lerigt och dessutom slippa dunsa i bordläggningen när det ska upp. Dessutom är det fenomenalt enkelt att fälla ankaret - bara lossa och låta det glida ut av sig självt.

Jag har använt mig av en enklare modell av ankarrulle som ankaret hänger på. Sen har jag av en bit alu-rör tillverkat en behållare för kättingen och slutligen ett ankarband på rulle. En liten finess är att jag sågat ur ett uttag i alu-röret, som fungerar som ett kättningklys. Det är bara att haka i en av länkarna på kättingdelen, så hänger ankaret där berett att användas igen. Jag bifogar en bild på mitt arrangemang.

Mvh

Thomas

post-29801-1394235856,5406_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag kan se på bilden så sitter själva linan genom en öggla på rullen. Om man nu vill flytta förtöjningen till styrbord/babord sidan, går det?

Eller blir det så att man bara kan ha ankaret på ett ställe i aktern?.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

Jo, din iakttagelse är riktig. Det är ju en konsekvens av alla fasta ankar-arrangemang, vare sig de är elektriska eller manuella. Linan sitter där den sitter om man inte vill göra sig omaket att kliva ner på badbryggan, ta tag i linan och flytta över den för hand till en knap på andra sidan av aktern. Eller också får man väl uppfinna ett eget beslag med en bygel över linan som går att öppna. Men det blir väl ungefär lika bökigt och så  har man skaffat sig lite mera jobb. För mig har denna lösning fungerat bra i de flesta situationer.

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Persk. Intresserad av var du köpt grejerna till din konstruktion och vad alla delar heter. Även hur du har fäst ankarrullen? Fäster du ankarbandet i knapen nedtill?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kollar en bit ner i den här tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=266473 så finns där en bild på hur jag gjorde på min nya badplattform. Jag har alltså bara en ögla i rostfritt rundstål som står upp från kanten på plattformen där skaftet på bruce-ankaret glider in. Funkar som sagt toppen när man ska fälla det, bara lossa från knapen uppe på skarndäck. Jag har en Ankarolina dessutom, då slipper man eventuellt trassel på linan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har köpte ett Bruce-ankare som reserv (ordinarie är elektrisk plätt där bak) och eftersom jag tänkt att kunna ankra på svaj ibland, så vill jag kunna fästa linan till detta ankare fram i fören (så att vi får lä där bak).

Har också fått lära mig att man ska undvika onödig vikt fram, för att få upp fören bättre när man kör. Plus att ankaret ligger stadigare bak.

MEN om man ska fästa ankarlinan fram, då verkar det lite bökigt att slänga i och ta upp ankaret bak --- eller när man ska ankra är det kanske helt OK, då hinner man väl ta sig fram till fören medan båten driver med vinden?

FAST när man ska ha upp ankaret igen... Då blir det väl lite trixigt? En som kör båten upp mot vinden, medan den andra tar sig bak med ankarlinan... Alternativt att lyfta upp ankaret fram och sedan bära det bak (smutsigt)...

Några tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...