NiclasV 0 Postad 6 April , 2009 Hej ! Har precis uppdaterat en del av mina förbrukarbatterier. Det blev ett 60 Ah marinbatter över. Då det visade sig att även start batteriet var dåligt funderade jag på att ersätta det med ett lite mindre batteri som blev över. Motern en VP 2020 anger i manaualen att den vill ha ett startbatteri på 70 AH. Vad händer om jag använder bara ett 60 Ah batteri istället. Vad kan gå fel med det ? Cheers, Nic Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 7 April , 2009 Inte att rekomendera, skulle säkert fungera en tid, men det du skall ha är ett batteri som är just ett startbatteri. Dessa är tillverkade för att ge mycket kräm under en kort tid, vilket inte marinbatterierna är som är byggda för ett mindre uttag under längre tid och således känsliga för djupurladdningar. Kosta på dig ett startbatteri och följ manualen. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 7 April , 2009 Det som kan gå fel är att batteriet ger för lite startström så att motorn inte startar. Jag skulle köra på marinbatteriet. Tror det räcker utmärkt så länge det är i någorlunda gott skick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 7 April , 2009 Din startmotor på MD2020:n drar c.a.700W eller c.a. 60A. Ett marin(fritids)batteri är en mix mellan rent startbatteri & förbrukningsbatteri. * Starteffekten i ett fritidsbatteri är normalt 450 CCA. * SAE CCA = Styrkan i Ampere som kan tömmas ur batteriet i 30 sekunder vid -18ºC innan spänningen per cell sjunker under 1,2V (7,2V för ett 12V batteri). Så, antar vi att din startmotor drar 60A och batteriet kan leverera 450A vid -18ºC så kan det leverera c.a. 20% mer vid 0ºC..även om det är *slitet* och bara klarar att leverera hälften så borde det klara att starta motorn galant ändå. ..bara att testa, spinner startmotorn på rejält och motorn startar snabbt så ser jag inga större problem.. Vill du vara helt säker så kostar ett sprillans nytt 44 Ah (450 CCA) startbatteri inte mer än 599:- på Biltema.. * http://www.batterimagasinet.se/blybatterier.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 8 April , 2009 Nu blev det väl ändå lite fel! Marinbatteriet tacklar djupurladdningar betydligt bättre än ett startbatteri Ett startbatteri är oftast laddat även efter en start (vi talar om normala starter) då det inte går åt särskilt många Amperetimmar för att starta en normalt fungerande motor. Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 8 April , 2009 Det är ju precis det som han skriver. Fast han missade ett kommatecken och fick därmed till ett syftningsfel. Men det ska du inte anmärka på, för då kan den gode Westis bli ledsen. Själv missade du en punkt, men jag förstod vad du skrev ändå. Senast ändrad av Flipper_510_HT | 08 april 2009 | 21:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hans1 2 Postad 9 April , 2009 Bra att veta, ett oberoende test av batterier: http://www.testfakta.se/img/2007/4/10/6183.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser