Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
ulfa

Nödvändigt byte av vattenavskiljande filter?

Rekommendera Poster

Hej!

Tror ni att det är nödvändigt att byta det vattenavskiljande filtret innan sjösättning?

Gångtid 40 timmar. Ålder: 1 år.

Om så - byter man hela filtret eller bara en insats?
Eller tappar man bara ur ev vatten?

Sitter alltså mellan bensintank och utombordare.

Se bild.

//Ulf

post-2742-1394235849,3668_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva av filterinsatsen (den vita koppen på bilden) och skruva dit en ny. Den kan sitta ganska bra om gummitätningen bränt fast, så handskar med bra grepp eller en filteravdragare kan vara bra att ha.

Hur som helst är det inte värt att chansa när det gäller vatten och smuts i bränslet! Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror väl på.

40 timmar är ingenting.

Själv har jag en diesel, bytte alla (3 st)  filter för två år sedan och har typ 1400 timmar gångtid sedan dess (2 år) och kommer kanske att byta i sommar nån gång..

Eftersom jag har en diesel har filterna sett bränslet många många gånger då överskottsbränslet går tillbaks till tanken.

Några gånger har jag lossat avtappningskranen i botten på filtrena där vatten och smuts enligt uppgift ska samlas, men inget vatten eller smuts har behagat komma ur, bara ren diesel..antagligen ren tur antar jag.

Det är väl bara att skruva loss det och tömma ur all vätska, kontrollera att det ser vettigt rent ut och om så sätt tillbaks det, annars byt till nytt och undra varifrån kom all den skiten på så kort tid..

Riskbedömning: Hur farligt/vanligt är eventuellt vatten i bensin ?
I min bil, en Toyota Corolla 1999 års modell med 15000 mil på mätarn(typ 2100 timmar i 70 km/tim) har inget bränslefilter någonsin bytts och den tuffar då på som när den var ny...

Senast ändrad av Gunnar_ | 07 april 2009 | 21:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På förra båten hade jag inget filter alls utan bara en vattenavskiljare. Hade aldrig problem. Du kan ju kanske ta loss filtret för säkerhets skull och se ifall det är skitigt. Ska nog mycket till för att det ska bli igensatt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

glöm inte att smeta på lite olja på gummikanten till filtret så blir det enklare att ta bort och håller tätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom att tänka på en sak som du kanske redan funderat på själv. Eftersom filtret verkar vara av den lättbytta sorten kan ju ett alternativ till byte vara att köpa ett extra och ha det liggande i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...