Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
okn1

Kardan!!

Rekommendera Poster

Hej!

Köpte min nya träbåt i höstas och har under vintern renoverat motorn (B20 med rb backslag) skulle idagarna lyfta i den i båten och de vissar sig att fan skapet ja köpte den av ljög mig rätt upp i ansiktet, DEN MOTORN HAR ALDRIG UNDER NÅGRA SOM HELST OMSTÄNDIGHETER SUTTIT I DENNA BÅT!!! (stog brevid när ja köpte den, för han skulle renovera den) så givetvis passar inget.

Motorn fästen är inga större problem att göra om MEN axelns vinkel gör så att backslaget inte för plats (slår i köl stocken)

Allt detta kan lösas med hjälp av en bit kardanstång och två knutar, frågan är bara om de fungerar? kommer backslaget att kunna röra sig och hur blir de med vibrationer och dyl?

stigning är drygt 170mm på 35mm

Är oerhört tacksam för folk att bolla idèr med då isen just har släppt i hamnen och sjösättning närmara sig.

Mvh Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att all kraft som går åt för att flytta båten belastar i propelleraxelns linje mot motorn, det kan bli en del tryck!

Likväl när du går för back så drar det lika mycket i andra riktningen.

Ett alternativ kan vara att montera ett avlastningslager på propelleraxeln som är fäst i skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall kardanen fungera måste motor och axelns flänsar vara parallella, om de inte är det måste det vara en splines på axeln, men den kan inte ta upp tryck och drag krafter, varför det måste vara ett trycklager på axeln till skrovet.

Har en Volvo 750 kardan med splines och trycklager i skrovet samt mjuk motorupphägning, fungerar utmärkt fast knutkorsen håller bara ca 7 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Hur fungerar detta trycklagret? Ser de till så att proppleraxel inte åker ur för om man har splines så borde väl den försvinna när man backar eller?

om man har kvar stödlagret från bilen då? borde man inte kunna köra utan trycklager då?

Mvh Tomas



Senast ändrad av okn1 | 07 april 2009 | 08:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo Pentas RB-backslag, kräver att propellerkraften verkar direkt på backslagsflänsen. Det är propellerkraften som håller växeln i läge. Om du tittar på backslagsflänsen, och drar i spaken fram och tillbaka, så ser du att flänsen följer med. Alltså kan man inte ha något trycklager på propelleraxeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...