Swat 0 Postad 6 April , 2009 Hej!! Jag vill ha min trycktank i förpiken på en buster, till en Yamaha 55 hk. Är det någon som kan svara på om det fungerar att ha en ca 4,5 meter lång bränsleslang från en trycktank till utombordare?? Mvh Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 6 April , 2009 Eftersom vätska är inte kompressibel, spelar längden av ledningen teoretiskt ingen roll. Det är samma tryck överallt. Att bygga upp trycket däremot tar litet längre tid, eftersom volumen på en längre slang är ju större än på en kortare slang. Så det blir väl inga problem. Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 6 April , 2009 Det där blev väl inte riktigt rätt? Det finns ett sugmotstånd i slangen, som ökar med längden. Om det blir problem så kör med grövre slang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nicpa 0 Postad 6 April , 2009 Precis så ser det ut på min gamla andrabåt, bara pumpa ett par tryck & köra. Inga problem någonstans. /NP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 9 April , 2009 Ja och nej, jag antar att slangen skall läggas mer eller mindre vågrätt. Sugmotståndet uppstår i samband med höjden. Den teoretiskt maximala sughöjden är 10,33 m, i praktiken är det snarare 7-8 m. Men eftersom tanken och motorn hamnar på ett liknande nivå (antar jag) spelar detta ingen roll. Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser