Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
c-mattsson

Koppla ihop 2 bränsletankar?

Rekommendera Poster

Hej,

Min fråga är ifall det är möjligt att koppla ihop 2 bränsletankar? Detta då jag har ont om plats för att få plats med en större tank. Jag har tittat på tankar på hemsidan: http://marineengineparts.com/shopsite_sc/store/html/page377.html

Tanken/tankarna ska vara minst på 160 l, finns det någon svensk återförsäljare som säljer bra bränsletankar?

Tackar på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert är det möjligt att koppla ihop två tankar, flygplan och även några bilar har ju mer än en tank. Frågan är bara hur mycket jobb som man vill lägger ner. Prova med två vanliga plastdunkar, förbinder de med en slang, som sitter nära botten och suger vatten ur en av de. Då ser du om prinzipen fungerar. Om ja, är det bara att installera nåt liknande i båten :-)

Om allt är tät och snyggt, fungerar det väl bra

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

ja har två tankar i min båt ochde fungerar som så att de går en slang från botten på den ena, över motorn och in i botten på den andra, sen går de en slang från tank nr 2 ner till förgasaren.

man kan även sätta ett t kors över motorn och dra ditt en slang från varje tank och en slang till förasaren.

Ha de bra

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min förra granne hade två vanliga 20 liters tankar sammankopplade via en y-koppling. Funkade utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker jag med. Tankarna måste kopplas ihop och sedan en ledning från en av tankarna till motorn.

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är inga problem.

Har 2 x 100L tankar i min båt avstängningakranar på varje tank separat ledning ifrån varje tank till bränslefiltert och sen separat ledning till varje maskin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Nej det fungerar. Det suger ungefär lika mycket samtidigt ur varje tank och ev skillnad jämnar ut sig via hävertverkan.

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kommer inte ihåg exakt hur det såg ut men vill minnas att det bara var en y-koppling mellan tankarna. Fungerar gör det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gör en helomvändning och påstår motsatsen :-)Japp, självklart fungerar det tekniskt/ fysikaliskt. Jag vet inte hur jag tänkte, kanske för mycket lösningsmedel den kvällen :-)

Om man tar nu färdiga tankar, t.ex. 23 l plasttankar, skulle jag föredrar den Y lösningen, eftersom alla anslutningar finns och man slipper borra och täta hål i tankarna, de blir ju inte bättre av det. Den lilla nakdelen är att man måste tanka två tankar.

Om man däremot bygger nya tankar, eventuell nummer större, skulle jag förbinder de med rör i botten. Då behöver man bara tanka en tank, den andre fylls ju automatiskt, man kan utnyttja utrummet kanske bättre.

Men som du säjer, båda metoder fungerar.

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft upp till 3 tankar (närmare 1500 liter) på tradare jag kört, inga problem. Koppla samman tankarna med slang/rör i botten, skicka bara soppan till motorn från den ena tanken och STÄNG luftningen på den tanken. Lägg sen slavtanken nivåmässigt lika högt och ha den luftad, tanka kan du göra på bägge tankarna.

Mvh. Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag har precis samma tanke=) Har läst tråden nu och undrar om och hur du fick till det? Jag har två plasttankar a 30l, vill få de på ett eller annat sätt ihopkopplade, så att min motor (utombordare 115hp) kan suga från båda samtidigt ...om man ska koppla ihop med ett rör i botten hur gör man då för att täta? Och vilket slags rör använder man? Luftning i båda tankarna?

Om man använder Y-koppling, var får man tag på en sådan och är det något annat man måste tänka på?=)

Tack på förhand Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...