rikardz 0 Postad 5 April , 2009 Har upptäckt att det sitter något som liknar en zinkanod i aktern på min Nimbus 26 (se bild - sitter bakom avgasröret). Någon som vet vad den är bra för och om jag bör sätta dit en ny? Mvh Rikard Senast ändrad av rikardz | 05 april 2009 | 23:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hanspontus 0 Postad 5 April , 2009 den gör lite nytta men det blir bättre om den har kontakt med metallen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 6 April , 2009 Man kan aldrig får för många zinkanoder. Men de måste sitta i elektrisk kontakt med det järn de ska skydda, annars gör de ingen nytta alls. Bör bytas när 2/3 är kvar. Gärna slipa av ytan med ett slippapper innan sjösättning. Och absolut inte måla över dem, måste ha direktkontakt med vattnet också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 April , 2009 Svårt att avgöra på bilden om den har kontakt med det den ska skydda. Den kan ha en anslutning med en ledare t.ex. Igår kommenterade jag när jag stod under en båt som just tagits upp för bottenöversyn: vad gör den där anoden där, (den satt mitt i plastbotten rätt nära drevet). Jo den är ansluten till drevet med en ledare inne båten. Alltså kolla att den har kontakt med stålet runt ikring på något sätt. Ohmmeter ska visa noll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser