rikardz 0 Postad 5 April , 2009 Dags att vårfixa båten. Jag är total amatör och detta blir första egentliga säsongen. Båten ligger på land och jag tycker badbryggan ser ganska risig ut. Vad gör man? Sandpapper och träolja eller? Se bild... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 6 April , 2009 Så gör jag varje säsong, slipar och oljar...Blir jättebra men ser lite halvdant ut när säsongen är över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
okn1 0 Postad 6 April , 2009 Hej Ja skulle ha slipat trärent, tvättat med tex t-röd och sen lagt på några lager lack!!! Kan i och för sig bli halt *hmm* de tål att funderas på ..... Blir hur som helst förbannat snyggt. Och oavsett vad alla säger så håller de!!!!! Ha de bra Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 6 April , 2009 Gör du detdär ordentligt behöver du inte röra det på flera år sedan. Varmluftspistol och en ordentlig 50 mm, sandviksskrapa med utbytbara hårdmetallskär är det enda som lönar sig i längden. Skrapa bort all gammal fernissa och slipa sedan med plansslip s,k skakslip (roterande excenterslipar typ PEX borde totalförbjudas till trä). När träet sedan har jämn färg utan gråningar och len fin yta oljar du med 50/50 kallpressad linolja/balsamterpentin i första skiktet, sedan 75% olja 25% terpentin och tillsist ren linolja. Torka bort överflödig olja efter en stund mellan strykningarna. Behandla linoljedränkta trasor med respekt, avseende risken för självantändning. När sedan ytan känns torr och fin fernissar (lackar) du med en bra fernissa typ Le Tonkinois, Schooner, Epifanes el, likn, (billigare duger också men inte riktigt samma livslängd) Sedan har du 5 år på dig att samla kraft till nästa gång. Ett annat alternativ är att epoxybehandla, men då måste träet vara torrt. Att bara slipa lite och sedan olja uppepå den gamla lacken är bara slöseri med tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangen5 0 Postad 6 April , 2009 Ett annat tips är att, som nämnts skrapa och slipa och sedan använda dig av Owatrol D1 och avsluta med D2 enligt anvisningarna på dessa förpackningar. (D1 motsvarar kallpressad linolja som tränger in och impregnerar träet, D2 innehåller motsvarande kokt linolja vilken ger en härdad yta. Det egentliga innehållet är det nog dock ingen annan än tillverkaren som vet om). Fördelen är att det, rätt gjort, håller i många herrans år utan att krackelera pga UV-strålningen. Nackdelen är att det är ganska mycket arbete första gången. MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 6 April , 2009 Ser ut som om någon amitiös typ har lackat din badbryga och sedan inte underhållit den. Själv skulle jag ta bort all lack, slipa bort gråträet och sedan köra på med olja som Westfjord beskrev. En lackad eller Owatrol:ad badbrygga blir snorhal! För att inte säga hobbig att underhålla. Nä, olja blir bra - snyggt och skönt att gå på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 7 April , 2009 Ja, det hade ju funkat om det vore teak. Svårt att se på bilden men jag förutsatte att det var mahogny eller liknande. Att bara olja mahogny är bortkastat arbete. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 7 April , 2009 Mahogny på en badbrygga? Verkar jättedumt! Är du säker?!! Var helt säker på att det var teak. I så fall räcker inte oljningen som sagt, men kolla om det verkligen inte är teak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rikardz 0 Postad 12 April , 2009 Tack för tipsen. Det återstår alltså för mig att ta reda på om det är mahogny eller teak. Hur ser man skillnad? Gällande nedslipning, går det att ordna för hand med sandpapper eller bör jag skaffa någon form av slipmaskin? / Rikard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lilian2 0 Postad 12 Maj , 2009 Hej, jeg tror det er lak der er på, der er kun en vej tilbage, skrabe alt lakken af, grovslibe til der er frisk træ, så finslibe, derefter lak fortyndet 40 % med fortynder til det er mæt, måske 8-10 gange, derefter 3-4 gange lak fotyndet med 20% fortynder, med matslibning mellem lagene, det har været fint på min båd Marina 75, på både Teak, Eg og Mahogny. Held og lykke. Jørgen DK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 12 Maj , 2009 Istället för att slipa, kan man inte tvätta teaken (om det nu var teak)? Det sliter inte lika hårt...ja man får mer trä över. Men ok, ska man göra det från grunden så kanske nytt trä är bäst att jobba med. Jag förespråkar nog oljning, att ha lack på badbrygga är halt (som nämdes här ovan). Någon skrev (roterande excenterslipar typ PEX borde totalförbjudas till trä). Varför är den sämre än en planslip? I alla fall så håller jag inte med, har kört PEX excenterslip till ALL teak/trä som jag har och den maskinen är överlägsen bäst. Att gno med en planslip är grymt tidskrävande till samma resultat. //Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 12 Maj , 2009 För att komma ner till fräsch teak måste den gamla gråa bort. Bästa sättet är att slipa, tror inte det går med tvätt, möjligtvis med högtryckstvätt men då slits de mjuka partierna mer än de hårdare så teaken blir ojämn och ful. Fram med slipen alltså Jag kan bara gratulera dig om du lyckas bra med en roterande slip. Jag har aldrig klarat det utan det blir ofelbart runda märken som måste slipas för hand. Tycker dessutom att vår planslip är väl så effektiv om man har ett bra tryck på den vilket inte är svårt på horisontella ytor. Alltså: Varmluftspistol - skrapa - slipa - olja med blandning enligt ovan. Och: inoljade trasor brukar jag blöta med vatten och sedan lägga i en plastpåse där jag pressar ut all luft - brandrisk! (mer än ett varv har brunnit ner pg gamla trasor) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 12 Maj , 2009 Till teak och trä som skall målas kan det fungera med PEX. Till trä som skall fernissas, framförallt mahogny blir det repor iform av 3:or. När detta sedan fernissas blir 3:orna mörka. Oavsett hur fint papper man avslutar med. Dessa repor syns oftast inte förrän fernissan kommit på. Har man mycket att averka är det bättre att börja med bandslipen istället. Tycker jag, men jag har varit med och vårrustat en Vindö 30 i mahogny med teakdäck sedan -92 och har kanske utvecklat ett visst handlag? Bandslip är kanske värre än PEX i händerna på en nybörjare? Jag vet inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 12 Maj , 2009 Jag har använt en excenterslip modell Festool Rotex som har 2 lägen, dels det roterande och dels ett skakläge. Resultatet är helt perfekt utan några 3:or, rosor eller andra märken. Att köpa en sån för enbart det lilla slipjobb som är aktuellt i det här fallet är nog overkill eftersom maskinen är dyr. Men att använda proffmaskiner kan kanske vara en bra idé för den med lite större jobb. den funkar oxså bra som polermaskin till skrovet. För att svara på trådskaparens fråga, så skulle jag slipa och sen inte göra något mer. Det blir silvergrått och snyggt efter några månader, ej halkigt drar ej åt sig smuts. (OBS! Har inga intressen i slipmaskinsbranschen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser