Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
AndreasBastard

Bensin i motoroljan Evinrude 15hp 4t -96

Rekommendera Poster

Hej

Köpte ny båt igår och sätte på min Evinrudemotor idag, när jag putsade ren den lite så passade jag på att kolla oljan samtidigt. När jag lyfte ur oljestickan så vällde oljan ut ur hålet och ner på golvet, rann väldigt lätt och luktade bensin. När jag hämtade båtmotorn så la jag den ner på släpkärran och jag utesluter inte att det kan ha varit bensin kvar i förgasaren. Är det någon som har en teori varför detta kunde hända? Bensinen ska ju aldrig komma i kontakt med motoroljan, kan det ändå ha runnit över nånstans när jag la motorn på sidan?

Motorn gick även en aning konstigt i höstas, på fullgas så kunde den mota lite ibland, detta berodde på att vevhusventilationen som sitter bredvid insuget sköt ut små puffar med olja då och då som drogs in i förgasaren.

Kan detta ha samband med bensinen i oljan? Tacksam för tips.

 

//Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bensin i oljan kan man ju få om kolvringarna är slitna, men prova nyt olja och ha koll på oljan i vår och sommar och luktar den då bensin efter ett tags annvändande så är det nog dax att byta ringar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte med på ringarna men motorn har hela tiden varit mycket lättstartad och gått helt OK. Men jag får nog göra som du föreslår med ny olja och hålla det under uppsikt.

Angående oljan som trycks ur vevhusventilationen, kan nåt täppt igen nånstans som orsakar detta? Nån som har tips om vart man ska börja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

enda tanken på mkt olja i vevhusventilationen är ju faktiskt ringarna, vevhuset är ju annars slutet förutom ventilationen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick samma effekt på ett elverk och där berodde det på att den gick på konstant chok. Fixade detta så var problemet borta. OMC brukar även ha en tendens att värmenypa och har den gjort det så har du samma effekt med bensin i oljan. Speciellt om den dessutom går för surt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta motorer har en upp sida, lägger man ned motorn åt fel håll så tror jag att detta kan hända!?

Personligen skulle jag tappa ut all olja och sedan fylla på ny.

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, Det som händer med en 4-taktare som ligger på fel sida är att oljan rinner in i cylindrarna. Inte bensinen in i oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla också bränslepumpen så den inte läker igenom bensin genom nockarmen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolvringarna behöver inte vara dåliga för att det ska smita imellan bensin, förmodligen får motorn för mycket soppa av någon anledning och då späder det lite hela tiden.

Kolla choken och bränslepumpen, det kan även vara flottörventilen som inte stänger som den ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många cylindrar har den ? Om svaret är fler än 1st så kan det förutom kolvringar även vara läckage i topplockspackning eller sprucket topplock Ta ett kompprov  för att utesluta båda dessa

Men Det enklaste är nog att vehus ventilationen är igensatt någonstans det byggs då upp en tryck i vevhuset Motorn går då dåligt  speciellt på höga varv pga av mottrycket Till slut måste trycket evakueras antingen upp i cylindern eller pressat ut i form av puffar den vanliga vägen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min grundtanke var varför kommer det puffar med olja i vevhus ventilationen ?

Hittar man lösningen på det så kanske bensinen i oljan löser sig av sig själv

Lite långsökt men: igensatt ventilation=övertryck=sprucken packning

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Nu har jag fått hem nytt oljefilter och stift som jag ska byta under helgen. Försäljaren tippade på lite för mycket motorolja som då evakueras genom denna slangen där jag sett oljepuffarna. Bensinen var han bombsäker på att det berodde på att motorn legat på fel sida.

Jag återkommer efter byte ifall problemet blir avhjälp med ny olja i rätt mängd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bytt olja, filter och stift. Problemet med att den motar och trycker ut olja ur vevhusventilation försvann. Angående bensin i motoroljan så verkar det med va OK nu. Den flöt lite lättare efter provkörning men så jag körde några minuter så hann jag nog få upp tempen på oljan så det är nog anledningen.

Jag ska för säkerhets skull byta motoroljan snart igen och kolla så att det kommer ut samma mängd som jag idag fyllde i.

Då har jag iaf lärt mig att lägga den pårätt sida i fortsättningen.



Senast ändrad av AndreasBastard | 18 april 2009 | 21:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har vi konstaterat att membranet innanför bensinpumpen spruckit, kom att tänka på det när det inte byggdes upp något tryck i blåsan när man pumpade fram bensin från dunken till motorn. Har beställt ett renoveringskit till bensinpumpen och hoppas kunna montera det nya före helgen.



Senast ändrad av AndreasBastard | 20 april 2009 | 22:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...