Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Flinta

"Sur" motor? Evinrude 55hk

Rekommendera Poster

Idag provstartade jag min nyligen införskaffade Evinrude 55hk -79 för första gången (i balja). Den startade på första försöket till min stora lycka. Vatten flödade ur skvallerröret och allt såg perfekt ut. En halvtimme senare skulle jag visa underverket för min son, men då startade inte f-nskapet. Eftersom jag är nybörjare på utombordare så har jag nog inte fått riktig kläm på pumpandet före start. Först fick jag för mig att jag inte fått fram tillräckligt med bränsle för det sörplade i tanken. Så jag tryckte till ordentligt några gånger så det sprutade vid slangkoppligen vid motorn. Men inget resultat. Kan jag ha surat motorn när jag pumpade så det flödade över? Hur mycket ska man pumpa när motorn nyligen varit igång? Kan slangen vara otät någonstans så det inte kommer fram bränsle? (Det verkar osannolikt eftersom det funkade så bra första gången.) Tacksam för tips och råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Hade en äldre Evinrude 55hkr för en massa år sedan. Det var enkelt att den fick för mycket när man chokade den och då var det bara att torka tändstiften. Första misstaget jag gjorde dock var att gasreglaget var påverkat för mycket och där fanns en elektrisk givare som gjorde att motorn ej startade. Vet inte om du har samma reglage men mitt hade 3 knappar för fram/Neutral/back och sedan gasreglaget. Så om du har ett likadant så dra tillbaka gasreglaget lite och pröva. Om jag kommer ihåg rätt så finns en justerskruv på för denna elspärr på sidan av reglaget. Min motor hade sedan en lucka på framsidan motorn som man kunde öppna och påverka choken (Elstyrd/Manuell/Av) Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Ska göra nytt försök ikväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Nu har jag haft tändstiften ute och torkat dem. De var ganska fuktiga och luktade skarpt av bensin. Är detta ett tecken på att motorn fått för mycket bränsle och inte ville starta? (Angående gasreglaget, Apollo 11. Jag har inga sådana knappar på mitt reglage som du beskriver. Mitt reglage har en vanlig spak med fram/back/friläge. Och så en extra spak man kan fälla upp, jag tror det kallas prime eller nåt sånt. Chokar gör man med nyckeln.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade du starta motorn efter du torkat tändstiften? Startade motorn som den skulle?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det började mörkna så jag la ner verksamheten för kvällen. En annan fråga: Jag märkte att det var övertryck i tanken. Luftningen i locket verkar inte funka som den ska. Kan det vara så att bränsle trycks upp i motorn om den står med slangen ansluten och övertryck i tanken? Kan detta ha orsakat problemen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Andreas (Örnvik 550+Evinrude 50)

Om du pumpar upp så ska du känna att gummi-bollen blir trög. Det indikerar på att bränsle ledningen är tät. Du ska inte behöva pumpa mellan varje start om det inte sker flera timmar efter... På vissa Evinrude modeller sitter det även en manuell choke på motorn utöver den elektriska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst asok

om man misstänker att motorn blivit sur och man inte vill ta ur tändstiften kan man alltid prova starta med gasreglaget ställt på max och sen vrida ner när den går igång. Bara ett tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Det kan vara membranet i bränslepumpen, i.s.f. läcker det in bränsle i vevhuset. Detta kan också vara en förklaring till övertryck i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är löst! Häromkvällen sjösatte jag båten på vinst och förlust. När hon väl låg i sjön gick motorn igång efter viss övertalning. Gick fint på tomgång i någon minut, sen dog den. Sen var det lögn att starta igen. Hade dock tagit med mig en kompis som både är mer motorkunnig och mer observant än jag, och han såg att det läckte bränsle vid slanganslutningen vid motorn. Turligt nog hade jag en slangkoppling i reserv hemma, så det var bara att slänga sig i bilen och hämta. Väck med den gamla kopplingen och på med en som var tät, och sen startade den på första försöket. Motorn var alltså inte sur, tvärtom, den fick för lite bränsle. Jag tackar ändå för alla tips och råd. Dem kan jag få nytta av en annan gång! Behöver jag tillägga att den efterföljande provturen i spegelblank vik var en närmast sexuell upplevelse ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...