Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
katla

Tryckknappar eller kardborre till kapell. Erfarenheter?

Rekommendera Poster

Efter att ha fått in ett par offerter på kapell till vår Chris Craft Continental 380 som låg mellan 20-25000 så bestämde vi oss för att testa att tillverka kapellet själva, då vi konstaterat att materialkostnaden endast var ca. 2500. Nu har vi kommit så långt att det är dags att sätta upp kapellet på båten. Jag har hela tiden räknat med att använda tryckknappar då hanarna till dessa redan sitter på båten. Trots det så kan jag inte släppa idén med att använda kardborre istället för tryckknappar... Detta borde bli mer tätt och ge bättre styrka/livslängd åt kapellet då belastningen vid körning fördelas över hela kapellets kant istället för till ett antal knappar/punkter.... Dessutom skulle uppspänningen av kapellet bli optimal då ett 40mm brett kardborreband blir mer anpassningsbart/förlåtande... Visst får man klura lite på hur man ska få fast karborrebandet på båten på ett snyggt sätt, men det går säkert att lösa... Är det någon som testat/sett denna lösningen och kan dela med sig av sina erfarenheter? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är tveksam till kardborre band för fastsättning av kapell. Det brukar bli trötta med tiden och tappa greppet. Dessutom är ju fastsättningen ett problem. Ytterligare en nackdel är ju att fästpunkterna inte blir väldefinierade på samma sätt som när knappar använda vilket lär medföra att det blir ett eländes justerande innan kapellet sitter bra på plats.

Upplever inte styrka/livslängd kring knapparna som ett problem. Kapellen brukar ta slut uppe kring bågarna där de är spända och utsätts för sol, vind och vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är tveksam till kardborre band för fastsättning av kapell. Det brukar bli trötta med tiden och tappa greppet. Dessutom är ju fastsättningen ett problem. Ytterligare en nackdel är ju att fästpunkterna inte blir väldefinierade på samma sätt som när knappar använda vilket lär medföra att det blir ett eländes justerande innan kapellet sitter bra på plats.

Upplever inte styrka/livslängd kring knapparna som ett problem. Kapellen brukar ta slut uppe kring bågarna där de är spända och utsätts för sol, vind och vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde en gång kardborrefästen till vindskydd på en båt. Det blev inte bra utan började släppa efter ett par år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, kardborreband tror jag inte på..! Som tidigare sagt kommer de släppa efter något/ett par år. Om du då skulle köra med kapellet upp en regnig dag så kommer det fara all världens väg.
Troligtvis finns det en anledning till varför alla tillverkare använder sig av tryckknappar.. Flört

Sen kan man ju få tag på dessa billigt också.. Över hundringen hos båttillbehörsfirman eller 59kr hos Jula.. Samma grejer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak som jag upplever negativt med kardborre är att i början sitter det som fasiken...och när man ska lossa det så är det lätt att det undre bandet följer med... alltså att det lossnar från infästningen istället för mellan kardborrebanden. Det enda som jag tycker hjälper mot detta är att sy fast det undre bandet, något som ter sig problematiskt på en båt. =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kardborreband går bort enligt de anledningar som beskrivits ovan.  Tryckknappar är också ett jäkla skit som bara går sönder.  Knappvred eller norska knappen är att föredra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall eventuellt montera tryckknappar till mitt pulpetöverdrag. Honorna finns redan i överdraget så jag skall borra upp å sätta fast hanarna i pulpeten. Dessa måste köpas då jag ej har dessa.

Då undrar jag hur tjock plast de kan sitta i. Pulpeten har väl 3-5 mm i godstjocklek, funkar det?

Var köper jag dessa? Hur gör man?

Finns det rostfria som är rostfria på riktigt...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...