Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Gyttjedykaren

En solpanel två regulatorer

Rekommendera Poster

Tror du tänker dig att en och samma solpanel automatiskt skall behovsladda två separata batterier??
Njaä... det börjar nog självsvänga när regulatorerna kommer i konflikt med varandra, tror jag.

En listig krets som automatiskt kopplar om regulatorn när det ena batteriet är fulladdat borde nog vara ett bättre alternativ i så fall. Eller ännu hellre en färdig regulator med två utgångar och en laddstatus-ingång, en sån skulle nog även ha lägre drivförluster!? (Inget omkopplar-relä eller extra halvledarswitchande behövs ju då)
....Vem vet, det kanske finns färdiga sådana t.o.m. av Maxpower-typ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..och så sparar man kostnaden för en extra regulator..som man kan lägga på ett batteri i stället Skrattande

..Sen..Det funkar säkert utmärkt (särskilt med *enkel* regulator = PWM/spänningsreglerande) men som frågats redan: varför ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.... Men man skiljer ju på t.ex. batteribank och startbatteri? Batterierna är väl där separata, så visst skulle väl ett automatiskt omkopplande kunna utnyttja solpanelen bättre, ifall soltimmarna räcker till?

Frågan blir i så fall vilket av batterierna som får prioritet....? Oftast är det väl solpanelens laddkapacitet som felar, inte batteriets mottagning. Men med lång hamnliggar-tid kan väl detta faktiskt till slut hända? En enkel inbyggd omkopplarfunktion i maxpowern kanske är en bra idé, kostar ju inte värst många kronor med dubbel uppsättning switch-transistorer och några extra anslutningar mm??

Edit: ...Eller två separata regulatorer om detta funkar och blir tillräckligt billigt, för de få soltimmar det kan handla om. Eller är jag fel ute...?



Senast ändrad av Thomas-1 | 06 april 2009 | 20:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..men behöver man ladda startbatteriet via solpanelen överhuvudtaget?

I vart fall inte jag..min motor startar på <2 sekunder, batteriet kan starta motorn > 100 gånger utan laddning, och det återladdas vid motorgång.

Frågan man borde ställa sig är: vinner man något på det (säkerhet, prestanda eller kostnadsmässigt) ?

För mig, med min båt & min motor/generator/batteribanks-kombination samt min motorgångs-stil (blir flera timmar/dag när jag väl lämnar naturhamnen) är svaret nej Oskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkar nog vara en rätt obehövlig funktion när allt kommer omkring. Kommer inte på några mer argument så jag passar. Frågeställaren själv kanske har nåt?

Självsvänger nog iofs inte med två regulatorer heller som påpekades, de har ju inte positiv återkoppling via solpanelens matnings-spänning. Då den ena slår till sjunker väl spänningen något, och den andra regulatorn tror väl då att solen gick i moln.... och somnar om.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag ställde frågan var av ren nyfkenhet , efter att vi kom att prata om detta på jobbet. Och då i samband med vinterförvaring av batterierna i båten.

Med en lösning med två reguatorer skull man kunna få underhållsladdning på två olika batteribankar från en solpanelen utan att behöva koppla ihop dessa.

Om man tittar på t.ex. Ctek och deras produkter så rekomenderar dom en liten laddare för startabatterierna och en större för förbrukarna.
Och det var det som inspirerade till diskusionen.

Men som ovan nämt förmodligen så är någon form av självsvängning ett fenomen som kan uppstå.
Leker man med teorin att man hade en tillräkligt kraftig kostantspänningsriktare och matade regulatorerna med, tycker jag att det borde fugera.
Och det är också där jag ser problemet. Solpanelen komer inte att orka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SeaSea säljer en ny kostruktion (manualen hos tillverkarn Morningstar är från december 2008) som heter Sunsaver Duo och påstås ha följande egenskaper:

Avancerad solcells regulator (controller) för två separata batteri system. Regulatorn fördelar laddningen från solpanelen mellan förbruknings- och startbatteri. Antingen 50/50% eller 90/10%. När en batterikrets är fulladdad övergår all laddning till nästa. Separat digital mättavla medföljer som ger full information om laddstatusen på batterikretsarna. Kabel medföljer displayen för montage upp till 10m från regulatorn för utanpåliggande eller infällt montage.

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=70205

Dock är den ganska dyr (2350 kronor) men man får en separat display som visar alla möjliga värden man nog är intresserad av (summerar även levererade Ah om jag fattar rätt).

Ett argument för att även ladda startbatteriet är om det även används till annat. På min båt går ankarspelet och bogpropp på startbatteriet, eftersom dessa kräver mycket ström (många Ampere). Fast normalt körs dessa bara med motorn på...

Vad tycker ni andra --- Är Sunsaver Duo värd de extra pengarna mot en vanlig regulator?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värt att tänka på under vinterförvaring är att även regulatorn drar lite ström = två regulatorer drar dubbelt så mycket.

Sunsaver Duo som jag funderar på drar enligt sitt faktablad 6-10 mA plus att displayen drar 6-15 mA. Summa max 25 mA betyder 0,025 Ah * 24 * 7 = 4,2 Ah på en vecka.

En vanlig regulator som Phocos 60W CM04 (kostar 390 kronor hos SeaSea) drar bara 4 mA men även det blir nästan en Amperetimme på en vecka (0,004 * 24 * 7 = 0,67 Ah). Med två regulatorer 1,33 Ah per vecka.

Om solpanelen inte ger tillräckligt hög spänning under vintermörkret, så kan en permanent inkoppling alltså vara SÄMRE för batterierna. Och dubbelt dåligt med två regulatorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...