Magne 1 Postad 5 April , 2009 Hej, Jag har ett nytt teck däck, dvs att jag har haft i en säsong och nu stundar vårrustningen. Hur skall jag behandla mitt däck på bästa sätt. I början på sommaren då det var helt nytt och relativt mörkt, så blev det brännhett. Då det blev gråare försvann det obehaget en hel del. Så att färga tillbaka det, vet jag inte om jag vill av det skälet. Men frågan är skall man olja ett däck varje år eller skall man skura det noggrannt med såpa eller skall man bara spola av det. Tips efterlyses ! /magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 5 April , 2009 Finns minst 2 skolor om detta. Ej vårda - teaken tål detta och det blir snyggt tycker många - nästan silvergrått efter ett par tre år. Vårda - ett otal produkter - Snappy använder jag nu - Golden Teak använder många åsså finns det en uppsjö mer eller mindre bra medel. Lycka till! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 5 April , 2009 Jag föredrar att låta teaken vara. Dels för att upprepade behandlingar sliter på teaken, dels för att som du själv nämner bildas ett utskick (det gråa när teaken oxiderar) som skyddar teaken p åett naturligt sätt. Sedan tycker jag även det gråa ser bra ut. Dcok ska man alltid tvätta den gråa teaken med färskvatten och såpa under säsongen, samt behandla med mögelskyddsmedel på våren. Ska du gå på behandlingsalternativet så är som nämnts, Golden teak det medel som hittils verkar bäst. Dessutom verkar det hålla en hel säsong enligt bla Nordwest som använder det. De flesta andra oljor och sealers håller inte ens en säsong. Pratade med en Yamarin ÅF på mässan. Han sa att kör man olja så kan du få behandla upp till 3-4 ggr per säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 6 April , 2009 Jag kör med såpa och ljummet vatten för att hålla det snyggt silvergrått. Överdoserar på såpan som går in i däcket och hjälper till att hålla smutsen borta (kör med gulsåpa, tydligen kan grönsåpa färga däcket!). Luktar gott, fungerar och är miljövänligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 6 April , 2009 Samma här, men brukar använda grönsåpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 6 April , 2009 Ang såpan. Jag har provat med både gul och grön, tycker faktiskt båda färgar däcket en aning vid upprepade tvättar. man kanske får växla färg varannan gång? Finns det ingen ofärgad såpa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 6 April , 2009 Hej. Det stämmer att om du kör med olja får du olja 3-4 ggr, men bara där det är oskyddat dvs ute. Jag kör med Kinesisk träolja som inehåller linolja, finns i färgaffärer, då jag vill behålla urspungsfärgen. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fwilkens 0 Postad 7 April , 2009 Kör själv obehndlat efter omnåtning och slipning. Fantastiskt snyggt silvergrått och sammetslent. Men viktigt att hålla rent. Jag kör själv enklast möjliga, går över för hand med hett vatten och microtrasa. Slipper alla kemikalier och microtrasan suger upp all smuts. Hörde en kollega som varje vår körde med vatten o klorin. Kanske kan vara bra om man har behov av blekande effekt men det är knappast aktuellt i ditt fall. Dessutom måste man vara försiktig med spill på andra ytor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heiner 0 Postad 11 April , 2009 Tycker nog att ett behandlat teak är snyggast,,,,, men vill du inte olja in det så tvätta teaken med teakrengörning och rotborste och skölj rikligt med vatten , lycka till . Bifogar en bild på min teakbehandling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magne 1 Postad 12 April , 2009 Tjusigt ! När mitt däck var helt nytt (= mörkt) så blev det väldigt hett, har du den erfarenheten? // Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heiner 0 Postad 13 April , 2009 Det är inget jag har märkt av.Men don sista 2 strykningarna använder jag en teakolja med UV-skyddad lack i , kanske är det så att detta gör så att solen reflekterar bort en del från teaken och inte blir lika varmt. Mackan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BosseBat 0 Postad 15 Maj , 2009 Heiner, snyggt. Hur har du behandlat det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser