patrikhall 0 Postad 5 April , 2009 Fundear på att uppgradera mitt kapell till den nya kapelltypen/konstruktionen - ngn som har erfarenhet av detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 15 April , 2009 Hej Patrik, Jag tror att du behöver förklara lite mer i detalj vad du menar med nya konstruktionen, för jag har inte sett någon skillnad: Min 26HT är också från 2003 och jag har två kapell som säljaren påstod är dels orginal från 2003, dels ett nytt köpt 2007 --- fast det som jag tycker är konstigt är att jag inte ser någon skillnad på dem alls, det nya satt på när jag köpte båten och det gamla fick jag hopvikt i en väska. Efter att jag tagit upp båten och tvättat det nya kapellet (i badkaret hemma), så har jag jämfört det med det gamla. Konstruktion, färg och skick är så gott som identiska... Om jag minns rätt så sa säljaren att det gamla var tvättat och impregnerat, så det kanske ser nytt ut efter uppfräschning? I så fall är ett tips att först testa att lämna in och få proffsig tvätt och impregnering. Om jag anstränger mig (tog upp de fyra sidorna ur källaren nyss) så syns det i dagsljus att det nya är aningen, aningen mörkare blått. Eller också har säljaren (en stor båtfirma) gjort fel och råkat ge mig två ungefär lika nya kapell? Ett problem som jag såg på en av de 26HT som jag inte köpte var att den genomskinliga plasten i kapellet blivit grumlig. Men den säljare sa att han skulle lämna in och byta ut rutorna --- så ett annat tips är att det kanske räcker att renovera det gamla kapellet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aqua26 0 Postad 15 April , 2009 Här kommer en bild på nya konstruktionen som jag kan rekommendera då man kan sitta rak i ryggen i aktre soffan Senast ändrad av Aqua26 | 15 april 2009 | 23:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aqua26 0 Postad 15 April , 2009 En bild till från insidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 16 April , 2009 OK - nu fattar jag skillnaden. Ett argument mot rak bakkant som jag hört är att det ger större risk att det bildas en virvel bakom båten som gör att avgaserna från motorn delvis kommer in i båten. Jag har upplevt problemet ett par gånger även med mitt gamla kapell (i motvind, när enbart den lilla kapellrutan ovanför dörren är öppen) och det är inte så trevligt... Fast visst vore det trevligt om även jag som är lång kunde sitta rak längst bak i soffan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikhall 0 Postad 4 Maj , 2009 Hej, har nu beställt nytt kapell nya kapellbågar från Aquadors leverantör i Finland, VA-Varuste. Mkt trevliga och service-minded, jag återkommer med rapport när jag fått och monterat det nya kapellet. Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikhall 0 Postad 5 Maj , 2009 Nu har jag betalt kapellet och det går med Bussgods till mig - håll tummarna :-) Länk till tillverkaren: http://www.va-varuste.fi/ Jag fick betala 890 Euro för komplettkapell med bågar 70 Euro i frakt. /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 11 Maj , 2009 Berätta gärna mer om dina erfarenheter, t ex om det var några problem att få det nya att passa i gamla fästen --- Sitter alla fästpunkter på samma ställen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikhall 0 Postad 19 Maj , 2009 Nya kapellet monterat - kanonnöjd! Levererat med bussgods utan problem/skador. VA Varuste skickade med monteringsanvisningar alla beslag extra kapellbeslag. Nästan alla knappar i aktern passade men jag fick byta plats på nästan alla kapellbeslag för sidostyckena. Inga problem att borra loss gamla fästen och popnita dit nya! Jag fyllde i hålen temporärt med sikaflex och kommer att fixa hålen med gelcoat/vaenslip till hösten. //Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikhall 0 Postad 19 Maj , 2009 Nya kapellet monterat - kanonnöjd! Levererat med bussgods utan problem/skador. VA Varuste skickade med monteringsanvisningar alla beslag extra kapellbeslag. Nästan alla knappar i aktern passade men jag fick byta plats på nästan alla kapellbeslag för sidostyckena. Inga problem att borra loss gamla fästen och popnita dit nya! Jag fyllde i hålen temporärt med sikaflex och kommer att fixa hålen med gelcoat/vaenslip till hösten. //Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 20 Maj , 2009 Frestande... Jag är 190 cm lång och kan inte sitta bekvämt längs bak i soffan med gamla kapellet. Dessutom är jag irriterad över att båda mina (orginal och halvnya) sitter så extremt tight. Jag måste ha bågen allra längst in för att få på det och det är ändå en kamp. Förstår inte varför tillverkarna varit så snåla med tyget. Kanske har kapellen krympt? Men detta projekt får vänta för min del. Är mätt på att borra och fixa efter att jag satt dit solpanel, extra LED-lampor och bytt batterier. Men kanske nästa år :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjtsu15 1 Postad 21 Maj , 2009 Hej Jonas På min förra båt så sågade jag av alubågarna någon centimeter så att tyget inte blev lika spänt mera. Kanonlätt att sätta upp efter det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 22 Maj , 2009 Tack för bra tips -- det låter enkelt och borde lösa problemet. Vore skönt att kunna fästa kapellet runt om först och spänna det sist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 10 Maj , 2010 Hej Patrik, En fråga: En granne till mig har precis köpt nytt kapell. Det är i ett tyg som heter Helly-Tec eller något liknande --- samma typ som i en modern regnjacka, ett tyg som andas och släpper ut fukt. Valde du denna typ av tyg? Om ja -- erfarenhet? Om nej -- gick det att välja kapelltyg som andas hos VA-Varuste? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser