laban1 2 Postad 5 April , 2009 Hej! Tänkte behandla inredningen med benarolja (UV) - burk köpt. Inredningen är i mahognyplywood som är behandlad med teakolja tidigare. Många ytor kan kännas lite klibbiga - antagligen från för mycket teakolja. Till min fråga: Hur fäster benaroljan på teakolja (marinvariant från international). Måste jag slipa ner till rent trä eller gifter sig benaroljan och teakoljan så jag slipper detta? Någon med erfarenhet av detta? När är det tillräckligt varmt att börja tro? Tacksam för svar, snart är det dags! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 5 April , 2009 Ta bort klibbet med en skrapa och eftertvätta alla ytor med aceton. Slipa lätt är inte fel. Tänk på att det aldrig är snyggt att lacka en smetigt och halvskitig yta, och att slutresultatet aldrig blir bättre än underarbetet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laban1 2 Postad 5 April , 2009 Tack för svaret Peter. Behöver det vara trärent eller funkar det även om det är teakolja kvar på ytan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 5 April , 2009 Det borde funka, men du måste nog prova, skulle testa på en liten yta om jag var du. Om vi pratar fullt härdad olja som inte ligger som klibbig film på ytan, den måste alltså bort. Senast ändrad av Peter_K | 05 april 2009 | 16:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 5 April , 2009 Hej! Jag är ett stort fan av benarolja. Vill bara tillägga att den är nötkänslig. På ytor som man inte går på eller måste rengöra ofta funkar den mer än bra på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 April , 2013 Men han ställde ju frågan för fyra år sedan...så hur får du ihop det här....:-). :-). :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser