Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
alexn14

Laddning av mc-Batteri?

Rekommendera Poster

Hej

Någon som vet om det går att ladda ett mc-batteri med en billaddare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att spänningen är rätt. Är den det så bör det gå, men pratar vi om en gammal garageladdare utan elektronik så finns risk för överladdning. Låt den inte sitta för många timmar och känn efter med jämna mellanrum att batteriet inte blir varmt. Låt det stå utomhus för säkerhets skull.

Senast ändrad av Flipperskeppare | 05 april 2009 | 13:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grundregeln för laddning av batterier är 10% av MÄRKEFFEKTEN i 14 timmar! Om det går så mät syravikten, den ska vara 1.28 för fulladdat batteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det går om din batteriladdare har en omkopplare som begränsar strömstyrkan. Annars kommer du att ladda med för hög ström vilket leder till att batteriet kommer koka.

En billig laddare för MC-batterier kostar cirka 200-300 kronor och är alltså billigare än ett sönderladdat batter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett blybatteri laddas oftast med konstantspänningsladdare. Då håller laddaren en spänning runt 14,5 V. Om batteriet är stort eller litet har då ingen betydelse. Batteriet tar inte mer ström än det klarar av.

Varning för gamla enkla laddare som är varken konstantspännings eller konstantströmsladdare. De brukar vara gjorda för ett bilbatteri på 60Ah och fungerar då rätt bra om man bryter laddningen efter 10-15 timmar. En sån kan ge för hög spänning som kan förstöra ett litet batteri som ett MC-batteri.

Mät spänningen om du är osäker. Ligger den inte över 15V så kan du ladda i c:a 10 timmar. Är den 14,5V kan du köra lite längre tid och är den 13,5V kan ha den på hur länge som helst.

En laddare som inte ger mer än 13,5V laddar inte batteriet fullt. Moderna laddare kan t.ex ladda c:a 14,7V i ett tiotal timmar och lägger sig sedan på underhållsladdning 13,5V.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du en Harley och kanske en högkomp så går det fint att ladda med billaddare, men har du en liten japan så ska du ha en särskild mc-laddare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å har du bilbatteri på HDn.Trodde att det var MC batteri på den. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja man kan nästan säga det... På min Harley som dessutom var trimmad, utrustad med högkompskolvar mm. så krävdes det lite mer än ett vanligt mc-batteri till en gammal sucka 750...

Finns fler exempel på stora mc-motorer som kräver batterier där en mc-laddare blir lite klen.

Jag tror att C-tek har allmän information om lämplig laddare för olika batterier på sin hemsida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en c-techladdare på ad-center för 600 spänn. Använder den till både bilen, mc:n och båten. Helt klart köpvärd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har i min Amrikanare ett batteri som är vanlig storlek på fast det är mycket mer startström (amp) vid startögonblikket ca 940 amp annars tror jag det inte är mer än 400-450 amp. För det är ju startströmmen man är ute efter på ett startbatteri inte förbrukning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det saknas 2 parametrar.
Vad ar det för laddare, och vad är det för batteri ?

Generellt: svar ja. Alla bly-syra-batterier kan laddas av viken bly-syra-laddare som helst.

Har du en modern elekronisk laddare så kan den inte förstöra batteriet (om det är friskt, men om det inte är friskt är det ju förstört i alla fall så...)  p.g.a. överström oavsett hur litet batteriet är, för batteriet sjäv säger *stop, jag vill inte ha mer än såhär* så länge pålagd spänning ligger under typiskt 14,4V @ 25 grader C.

Det går inte att *tvinga* in en större ström än vad batteriet klarar=vill ha i ett batteri om man håller max-ladd-spänningen under kontroll.

En sådan laddare övervakar spänningen och det är spänningen batteriets laddnivå = laddmottaglighet som driver strömmen in i batteriet.

Egna erfarenheter:

Jag har laddat allt ifrån 1,3Ah moped-start-batteri, via bilens 44Ah startbatteri till min båts 300 Ah förbrukningsbank med samma 25A laddare (och med bänk-labb-agregatet på max 3A) och aldrig sett nägon överström eller övertemperatur, labb-aggregatets strömbegränsare har dock slagit till i början av laddningen.

Det enda som gett mig bekymer är (som sagts ovan) oreglerade garageladdare som inte har någon som helst spänningskontroll utan skjuter på allt den har så länge den är på, och får stå på för länge = toppspäningen blir typ 16 Volt = kokat batteri med grym vätskeförlust som följd ->batteriet till återvinningen.

Ta en helt vanlig bil(båt)generator som exempel..
den har en simpel spänningsstyrd regulator, men laddar på ett batterisäkert sätt alla storlekar av batterier.

det enda som skiljer är den tid det tar tills det är full-laddat och den tiden bestäms i huvudsak av tre  saker:
1) Hur stor är batteribanken.
2) Hur urladdad ärbatteibanken.
3) Vad är generatorns maxeffekt.

Man kan däremot ha en för liten laddare.
Om batteriet är stort och rejält urladdat (och kanske dessutom sulfaterat) så kan det hända att en för liten laddare (amperemässigt)  inte *orkar* få igång laddningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...