Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Gusta

wallas 1800b

Rekommendera Poster

Hej,har skaffat en gammal wallas,ska jag ha statoil blå iden eller,vilka är riskerna med dom,kan dim liksom brinna på fel ställen hi hi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring och tala med.  Värmedoktorn  (www.varmedoktorn.com) han vet allt om dom värmarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte jag skulle få höra nåt från er som andvänder dom mer i praktiken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör på Statoil blå, dvs fotogen.

Värmaren fungerar i princip som en fotogenlampa med skillnad att bränslet inte sugs utan pumpas upp till veken, det är det tickande ljudet. För att tända så finns en glödtråd. Avgaserna värmer sen upp den luft som blåser igenom värmaren.

På reglaget finns om jag minns rätt två strömbrytare och en tryckknapp samt en röd lampa. Strömbrytarna styr fläkten (kan användas för att ventilera båten utan värme, om man nu har behov av det) samt pumpen. Tryckknappen styr glödtråden. För att starta, slå på de två strömbrytarna och håll inne tändknappen en minut, inte längre (tråden kan brinna av). När värmaren blivit varm så tänds den röda lampan. Du kan också kolla att det brinner genom att hålla handen över skorstenen, eller lukta. Det tar en stund för den att bii varm, men sen värmer den som själva fan.

När du stänger av den så slår du av de två strömbrytarna. Då stannar pumpen vilket gör att den snart slocknar. Fläkten kommer med hjälp av en termostat fortsätta gå tills värmaren blivit kall.

Värmaren får aldrig brinna utan att fläkten är igång, då kan den bli överhettad. Därför får du aldrig bryta strömmen innan fläkten stannat. Det är det enda som kan vara kritiskt, i övrigt ser jag inga risker såvida du inte täcker för skorstenen med något brännbart etc.

Varannan gång kommer du försöka starta den utan att av huven till skorstenen. Det händer inget annat än att det börjar lukta fotogen. Ta då av huven och försök starta på nytt.

Skulle föreslå att du lyfter av kåpan och kollar på den hur den ser ut inuti, så förstår du nog hur den funkar.

Tänder den inte så beror det troligen antingen på pumpen eller glödtråden.

1. Kolla att pumpen tickar, om inte knacka på pumpen.

2. Kolla att spänningen i batterierna inte är för låg. Starta motorn så att du får tillräckligt med spänning för att värmaren ska tända.

Finns också massa skrivet här på forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Reine skriver, så är ju Värmedocktorn i Solna mycket kunnig i ämnet www.varmedoktorn.com På hans hemsida kan du bl.a öppna en sprämgskis i PDF-format.

 

Har du manualen? Där står det mesta man behöver veta.

 

Bränslet är nån form av lysfotogen som väl Statoil Blå är.

 

Det finns ju renoveringssatser gällande glödspiral och veke att köpa, och som bör bytas ibland. Finns att köpa på dom flesta båttillbehörsaffärer.

 

Bränslepumpen kan kärva ibland. Om den inte tickar så kan man knacka på den så brukar den komma igång.

 

Den tar ju förbränningsluften utifrån via det dubbelmantlade avgasröret, så får man bara igång dem så fungerar de nog ok. Fast den drar ju en del ström.

 

Brukar hålla in knappen för glödspiralen ca en minut efter att jag satt reglaget på värme. Blir det inte varmt på 5 minuter får man göra ett nytt försök. Tror aldrig att min inte tänt på första försöket. bortsett från första gången då den inte varit igång på många år.

 

tommy

 

 



Senast ändrad av toaen | 05 april 2009 | 13:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok,låter bra,men det är ingen större risk att dom tar eld eller så,jag är inte född i farstun,har sysslat med många värmare men inte wallas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att Statoil blå är bäst till värmare gäller inte längre. Det står rakt av på Statoil blå-dunken att den ej får användas i lyktor eller värmare inomhus.

Jag kör på lampolja från ÖoB till trålarlampan, det är det som funkat bäst.

Har även läst om de som kört Wallasen på vanlig diesel, den är så ren och luktfri nu att det går lika bra fast billigare. Det skulle jag nog testat. Ryker det eller osar märker man ju det direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha,nya bud,nu vete fan,tänkte testa min på lördag,men med vilket bränsla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör fotogen/lampolja/tändvätska eller något liknande, ju dyrare och renare ju bättre så klart. Har själv kört på fotogen från Biltema och det funkade utmärkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ringde värmedoktorn,han sa statoil blå,inget annat,min är ju 1800b

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändvätska är nog inte att rekomendera, är betydligt lättflyktigare än fotogen.
Har alltid kört på staoil blå (utom när vi testat annat) även i kaminen hemma på altanen.
unkar bra och luktar minimalt.

Wallasen har ju dessutom skorstenen ute, så den är inte att klassa som en innomhus värmare (om man inte kör med locket på förstås)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lampolja, lysfotogen eller statoil blå fungerade lika bra (eller dåligt) i min wallas 2400, lukta lika illa, brann lika bra och starta lika illa(när spänningen inte var på topp).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När faanskapet väl har startat går dom utmärkt på diesel, och luktar destå mindre än på fotogen, men dom vill inte gärna starta igen om det är diesel i slangarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det ska testa idag,kan bli intressant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...