Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Boogurra

Alpha One hydraulcylinder - hur få en lös kolv tillbaka på plats ?

Rekommendera Poster

Vid återmontering av drevet råkade vi ut för att ena kolven till hydraulcylindern hade åkt så långt att det inte var möjligt att montera den med drevet. Genom att köra trimcylindrarne upp eller ner hoppades vi på att den skulle ge med sig och åka tillbaka, men istället åkte den ut helt och hållet. Nu står vi med kolven i handen och vet inte hur vi ska få den tillbaka.

Tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

prova o tryck på kolven sammtidigt som ni trimmar in,det andra allternativet är att lossa på mauella releas ventilen på trimpumpen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det första har vi provet, det fungerade inte. Verkade som att det snarare som att det blev mer motstånd då.

Den manuella release-ventilen, kan du närmare beskriva? Är det skruven på en av de två slangar som ansluter till pumpen? Har en grå och en svart slang, kan man säga vilken isf?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja ja missa de de var ju mercruiser ,manuella release skruven brukar sitta   på hydralpumpen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

jag har fått samma problem. En kolv är ca 2 cm förlångt ut och jag kan inte knö in den...

Bifogar bild på pumpen. Kan ngn beskriva vilken skruv man skall öppna får att kunna trycka in kolven igen. Är det risk för luft i systemet?

Mercruiser Alpha One Gen 2 2001

post-3846-1394235891,8068_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lossa slangarna till cylindern och tryck ditt den igen.

Kan gå lite lättare om du smörjer cylindern innan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte provat själv, men borde du inte kunns köra in (eller ut) powertrimen så långt det går? Då borde ju båda cylindrarna bottna och mao vara lika långt inne eller ute?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har provat in/ut (Upp/ned) men det går ej.

Om jag lossar slangarna kommer det inte in luft i systemet då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det måste gå, gör så här att en tryker på bägge trimkolvarna samntidigt som en trycker på trimknappen,går ej detta så lossa på en trimslang lite o tryck så att olja trycks ut ,lufta ? behövs ej ,själv luftande bara att köra upp o ner o fylla på i burken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lossade en oljeslang på cylindern och pressade in kolven mha en hävarm. Allt fungerar nu fint. Tack för hjälpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...