tobbz 0 Postad 4 April , 2009 Står i valet och kvalet om att köra ut båten med nuvarande kärra, laxå 800 30 kmh kärra eller ta sjövägen på ca 45 distans. Enda som gör mig fundersam är landvägen, ca 3 mil på fin fin landsväg, dock 1,4 mil som är krokig slingrig och full med hål. Hur klarar kärran detta då den inte är fjädrar och vad kan hända med båten ? stöt skador eller liknande ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ajonsson 0 Postad 4 April , 2009 Ta landvägen, du får väl ta det lugnt den gropiga biten. Kärran håller förutsatt att du inte har överlastat den. Båten är det ingen fara med, den fjädras ju lite av gummihjulen och även något av bilens fjädring. Den totala sträckan på 4,4 mil känns för mig som peanuts. Vore annat om du skulle köra 30-40 mil. Ta det lungt bara och åk åt sidan och släpp förbi bakomvarande trafik när du ser att du har några bilar bakom dig så kommer det att gå som smort. Har erfarenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scopett 0 Postad 4 April , 2009 Killen som köpte min förra båt körde från linköping till 5mil söder om kalmar på min hemma byggda båtkärra med clas ohlsson hjul Eftersom det gick bra så tror jag det mesta går Du har ju en fabriksbyggd kärra testad för betydligt mer än vad som anges och sunt förnuft kommer man långt med på guppig väg !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
millenium 0 Postad 4 April , 2009 För att underlätta för övriga trafikanter så hade jag köpt en löstagbar ljusramp och hängt på släpet ibak, finns på biltema för runt en 200hundring Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickeoannelie 0 Postad 5 April , 2009 Kör lugnt bara med tanke på att det inte finns nån riktig fjädring, däcken fjädrar lite men ändå. Sedan några år är det lag på lysen och reflex även på 30-vagnar finns som någon nämde lösa lysen med magnet/sugproppar att fästa på antingen trailern eller kanske akterspegeln. Även sk LGF-skylt är du tvungen att ha(långsamtgående fordon). Kommer det en polis som har lite att göra så finns risk att denne tar fram lilla blocket......jag har sett....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickeoannelie 0 Postad 5 April , 2009 Ska väll kanske tillägga att det är när man kör på allmän väg som lysen och skylt krävs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
torbjo 0 Postad 5 April , 2009 Det kommer att gå alldeles utmärkt den korta biten. Förra sommaren körde jag en båt från Nynäshamn till Norrtälje på samma sätt. Blev dock stoppad av en MC-polis som upplyste mig om att jag måste ha en stor skylt som ser ut som en varningstriangel på släpet och att jag bara får köra 20 km/h. Han berättade att de är extremt hårda på gränserna och att kortet ryker direkt om man överträder 50 km/h - så håll koll på mätare och trafiken bakom. Stanna och släpp förbi. Jag körde på kvällen/natten vilket var utmärkt, lite trafik, ingen stress och bra musik på radion. Kärran höll bra och båten med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 5 April , 2009 Det borde inte vara några som helst problem. För säkerhetsskull kan du ju byta till nytt hjullagerfett innan. Satsa på en ljusramp och en LGF-skylt (LångsamtGåendeFordon). Det kostar cirka 500 kronor totalt. Mycket billigare än böterna och dessutom säkert att andra trafikanter förstår att du tänker svänga och bromsa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 5 April , 2009 30 km/h gäller. Så den tuffa polisen ska nog gå på kurs igen.http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordon-regler/Slap/Efterfordon/ Varför kör du inte sjövägen, det är ju bara 45 distans? Senast ändrad av Diesel_Pelle | 05 april 2009 | 20:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aron2 0 Postad 5 April , 2009 Hej! När jag körde min båt en långre sträcka ca 50 mil så körde jag upp allt, båt och båttrailer på en biltrailer. Det är ett tips om båten inte är för tung. Då kan du köra i 80km/h och få lite fjädring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ajonsson 0 Postad 5 April , 2009 45 distans är drygt 8 mil och landvägen om jag förstår ca 4,5 mil. Valet är lätt om man har en inte alltför stor båt. Ekonomiskt alltså. Logiken: Du har redan en kärra som passar till din båt och du sparar en massa soppa. Båt ska man köra för nöjes skull och inte för att transportera. Slutsats: En mycket personlig uppfattning . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser