johan_ 2 Postad 4 April , 2009 Hallå! Jag har fått ta över en styrpulpetare (äldre RYDS...osäker på modell). Styrningen verkar ha låst sig. Ratten går kanske endast ett kvarts varv åt varje håll. Jag håller på att fundera ut vad det kan bero på, men kom på att det säkert finns människor som kan detta bättre än jag... Den förre ägaren sa att det brukar kärva lite efter vintern, men att det brukar funka att banka och smörja Jag är osäker på vilken styrning det är men den är mekanisk och skulle kunna vara teleflex. Jag bifogar en bild som kanske kan hjälpa till. mer info: Motor: Mercury 40hk 2cyl -98 Vilka steg kan jag ta för att: 1. Identifiera felet 2. Lämna mer info för att få hjälp att identifiera felet. Tacksam för all hjälp då jag är ganska novis på detta område. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 4 April , 2009 ta loss syrkabeln från motorn o känn om motorn svänger lätt gör den det är det bara o byta styrkaben det är e telefexvajer mvh tutte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 4 April , 2009 Med risk att låta okunnig måste jag ändå bekräfta att med styrkabel menar du metallstaget som sitter i motorn. Om så är fallet har jag lossat denna från motorn (bytt ut kopplingen också mot en utan rost). Motorn svänger finfint manuellt. Byter man styrkabel själv och vad kan det kosta? Tack för övrigt för snabbt svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 April , 2009 Jag drog sönder styrningen på en Ryds 480 som skulle säljas. Vi hade satt in annons på Blocket och sen åkt ut för att se till att båten blev i toppskick. Felet vi gjorde var att vi satt så attraktiv pris så en spekulant ringde och vill absolut se båten och köpa den. Vi kom fram bara nån timme före spekulanten. Båten var fylld med regnvatten till hälften. Styrningen hade fastnat. En enda röra. Vi hann med att släppa ut vattnet. Sen kom kunden. Jag tog ett stadigt tag i ratten för att få styrningen att röra sig. Ratten gick att vrida ett kvarts varv åt båda håll. Sen gick något sönder under ratten. Till ännu lägre pris såldes båten och jag lovad hjälpa honom senare att få till styrningen om han inte fixade det själv. Det som hade hänt var att det blivit helt stumt i styrstaget som ska röra sig i sina hållare eller rör. Man kan får vrida och skjuta på staget för att få det att släppa och i värsta fall byta det. Men vrid absolut inte på ratten för hårt. Det spricker sönder i plasten som ska hålla styrvajern i den runda delen där styrvajrarna går in. Jobba istället vid själva styrstaget vid motorn och koppla loss det från motorn, vrid och skjut och smörj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 5 April , 2009 hehe...ja, man har ju försökt att rycka lite i ratten, men det känns lite farligt. Tackar för tipset. Jag gör ett försök att laborera med kabeln innan jag köper nytt... Om man måste köpa nytt...är det någon som gjort detta (bytt alltså) och har lite tips och idéer? /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 5 April , 2009 attb byta är inga problem, dra ut kabeln och kolla hur lång den är köp en i liknande längd, det gör inget om den är något längre. bara den inte är kortare än orginalet. Byt styrnavet samt genomföringarna och fästen samtidigt. Dyrt? Tja 2-4 tusen får du nog räkna med, men det blir toppen bra styrning sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 5 April , 2009 Hej. jag tycker du skall dra ut vajern och fetta in den och sätt sedan tillbaka den i höjlet och se om det går lättare. Skall du köpa ny finns det bland annat på www.watski.se eller www.seasea.se Men testa att fetta in styrvajern först mvh Christopher. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 5 April , 2009 Här har man fått lite mer kött på benen. Jag känner mig ändå manad att prova med befintlig kabel först...Finns något förslag på bäst produkt att fetta in kabeln med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 5 April , 2009 Lituim eller teflonfett ger låg friktion. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 5 April , 2009 Jag håller nu as we speak att få någon ordning på kabeln utan större resultat. Jag är lite osäker på tillvägagångssätt och vad jag kan förvänta mig för resultat (om något). Jag har tagit lite bilder på olika delar som ligger i min sjöbod. Kort sagt har jag börjat prova att rucka på kabelstaget vid motorn. Det rör sig och låter i kabelkanalen men inget händer. Om jag skall ta ut kabeln och fetta in (nästa steg), hur kopplar jag loss från styrhuset bakom ratten (se bild i sjöboden)? Vilket håll är lättast att dra ifrån? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 5 April , 2009 Bakom ratten kan du skruva loss locket där vajern går som ett u runt ett kugghjul eller va man skall kalla det. Lossa där och sedan drar du ut vajern åt andra hållet. Då det troligen sitter ändbeslag i andra änden. Så lossa bakor ratten och dra ut den vid snurran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 5 April , 2009 En sista fråga innan jg sätter igång. Är det några förberedelser man behöver göra för underlätta återinförandet av kabeln igen...tänk elinstallation ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 5 April , 2009 Nej den är såpas styv vajjern så att det är inga problem. det korvar sig inte som en elkabel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 5 April , 2009 Dra ut vajern vid motorn, du behöver inte lossa något vid styrhuset. Ta hjälp av någon som vrider ratten medan du drar i staget. Gör ren vajern och fetta in med mollyfett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 5 April , 2009 Jag antar att staget vid motorn är anslutet till vajern, men jag kan inte rubba staget på något sätt. Staget övergår i ett större metallrör som är anslutet med någon slags kulled (se bild åter igen). Är det rent av dra, slit, smörj och banka som gäller för att få ut vajern eller skall staget avlägsnas på något fiffigt sätt som jag inte kan se? Jag öppnade ändå upp styrhuset, och vad jag kan se så långt av vajern så verkar den faktiskt ganska infettad, men det kan aldrig skada ändå att ta ut och sätta tillbaka. Ni får ursäkta mina brister i terminologin men jag hoppas ni förstår:) Senast ändrad av johan_ | 05 april 2009 | 16:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 5 April , 2009 Jag förstår precis vad du menar. Jag har i alla fall aldrig sett något annat än att staget löper fritt i röret, och ska gå att dra ut utan att lossa något annat. Staget har något större diameter i slutänden där vajern sitter fast. Försök att få in rostlösningsolja och använd milt våld, dock inte med ratten, då kan styrväxeln gå sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 5 April , 2009 hehe...milt våld låter som ett bra uttryck. Jag ska göra mitt bästa. det ser ut som om röret som staget sitter också fått sig en liten törn precis i ändan mot staget... hur som helst...jag kör i rostlösning och kör på...Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 5 April , 2009 jaha...det är nu hopplösheten börjar smyga sig på. Jag kan inte rubba vajern, varken på motorsidan eller rattsidan (vajern är lösgjord från styrhuset. Det hela känns märkligt då plaströret ser fint ut. Jag vet inte hur styv vajern är, men även om den satt fast i det större röret vid motorn borde jag ändå kuna få in någon centimeter från andra sidan (skjuta på), men jag kommer ingenvart. Jag tror att vi får plocka bort milt ur ekvationen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 April , 2009 Jo, bild nr två på din fotosida visar vad jag kan kalla styrstaget. Det var den som fstnade på våran båt och den kan man tänka sig att förre ägaren bankade på och smorde. När du rör på motorn med styrstaget fastsatt på motorn ska den röra sig någon mm i den gängade änden bild 2 om det är vajern som fastnat. Det borde då flexa något lite även om wajern fastnat rätt när motoränden. Har styrstaget fastnat ska det inte röra sig alls här. Då blir det banka, vrida och egentligen också försöka få isär och rengöra och skrapa oxid eller rost på styrstaget och i dess styrning som kan tränga så det inte lönar sig så bra att bara smörja. Men det kan ju vara vajern som fastnat men då borde iallafall styrstaget röra sig lite om du vrider på motorn fram/åter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 5 April , 2009 Ömsom vin ömsom vatten... Med lite assistans fick jag till slut vajern att röra sig någon decimeter. Glad i hågen ville jag vrida tillbaka ratten igen och fixade en spricka i plasten i styrväxeln (är detta en korrekt term kanske)...SUCK!...jag borde lyssnat mer på Forgus31 Så nu har jag fått loss vajern men har nytt problem. Ja antar att man får byta ut hela klabbet bakom ratten...Hur vet jag då vilken modell detta är och att den passar till just min vajer (som jag heller inte vet vad den heter. Jag antar att jag får ta med mig det jag har till en butik och se vad som finns. Min förhoppning är att det är relativt enkelt att byta styrväxeln, men om någon kan visa på motsatsen så är jag öppen för idéer även här. Det är för övrigt underbart med detta forum som ett ljus i min tunnel Senast ändrad av johan_ | 05 april 2009 | 20:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 April , 2009 Det var precis samma som jag gjorde. Det är ingen superkonstruktion när den spricker så lätt. Kolla om du kan plasta den. Då kan du kanske få den starkare än tidigare. Jag kommer inte ihåg om det var kåpan som sprack eller om det var något innanför. Det var en rund bana för vajern som sprack när jag tog i. Vajern åker då utåt periferin och ska hållas på plats av den runda banan. Då vajern trycks utåt för kraftigt spricker den runda grunkan. Kan man få plats för polyester och glasfiber så kan det bli starkare än tidigare. Kolla. Du spar jobb och penger. Inte helt enkelt att köpa nytt med mätning av längd och montering. Men se till att du får den tröga delen som väl var styrstaget att gå lätt. Även ratten fastnade en gång i sitt lager pga aluminiumoxid. Lätt att fixa genom att ta loss och skrapa bort och smörja. Den var fasligt tungstyrd då och man kände inget glapp alls vilket det blir om det är vajern som går trögt (eller styrstaget, eller motorn). Efter som detta är ett system med flera delar som kan tröga så är det lättast om man lossar så mycket som möjligt från varandra så varje del kan undersökas med avseende på trögning. Rattnavet kan tröga Styrväxel - den som sprack kan kanske tröga Vajer kan kanske tröga Styrstag kan absolut tröga och är största orsaken tror jag (utsatt för salt) Motorns svänglager - nog rätt vanligt (utsatt för salt) Nomenklaturen kan misstolka men är här ovan räknad från ratt till motor och kan då lättare begripas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 5 April , 2009 Behöver jag mäta längd osv för byte av styrväxeln? trodde det bara gällde själva vajern. Jo, problemet kvarstår ju med vajern/styrstaget som är i trögaste laget. En tanke är att byta hela klabbet men då börjar det kosta. Gällande byte av styrväxel hittade jag denna (Styrväxel SH8050 för motorer upp till ca 55hk) på hjertmans för 600:-. Detta känner jag är överkomligt för att få ett nytt reglage som jag kan lita på Om detta inte funkar ihop med min vajer/ratt/övrigt, kan det i och för sig gå upp mot 1000, vilket minskar intresset. Eftersom vajerproblemet kvarstår känns det som att jag får ta en sak i taget...börjar med styrväxeln. När jag monterade isär styrväxeln kände jag att ratten i alla fall rörde sig smärtfritt...alltid nåt Senast ändrad av johan_ | 05 april 2009 | 21:19 Senast ändrad av johan_ | 05 april 2009 | 21:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 6 April , 2009 Hej, byt alltihop, förmodligen är ytterhöljet ute vid motorn rostat också, du tjänar på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 6 April , 2009 Lite frågor som dyker upp vid byte av olika delar är: 1. Vilka delar är bra...läst lite om NFB osv...för en överkomlig peng...tänkte inte börja köra hydralisk styrning. Det verkar finnas lite olika modeller på hjertmans, watski, seasea. 2. Är det ett akterspegelfäste som sitter inne i skrovet bak vid motorn (se bild i sjöbod) som behöver bytas? känns inte helt lätt att komma åt där inne:) Behöver jag byta styrväxel, vajer och akterspegelfäste, eller är det nåt mer? Nu är det ju i och för sig inte sagt att jag kommer ha råd att byta allt, men styrväxeln är ju ett måste nu...sedan känns det ju som att det större röret bak vid motorn är igenrostat eller i alla fall igengeggat. Senast ändrad av johan_ | 06 april 2009 | 08:46 Senast ändrad av johan_ | 06 april 2009 | 09:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 6 April , 2009 ska nu försöka hitta en ersättare till styväxeln imorgon. Jag tänkte samtidigt försöka byta ut styrröret som sitter i ett svåråtkomligt utrymme med en kulled (akterspegelfäste). Eftersom jag fortfarande har problem med att få loss vajern, funderade jag på att byta ut styrröret i akterspegelfästet...nu till problemet: Hur får jag loss styrröret? Om man ser på bild nr1 i fotoalbumet så kan man se att det inte är helt lätt att komma åt. Jag får in en hand i hålet men har inget direkt utrymme att jobba på (förstår inte hur det gick till från början (segelbåt i flaska). Missar jag något trivialt här eller ska jag göra något annorlunda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 6 April , 2009 Du kan inte byta bara röret, det sitter ihop med vajerhöljet. Byt allt ihop så du inte förstör din nya styrväxel, när du nu brukar våld med ratten trots min varning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 6 April , 2009 Jo...tanken var väl att byta klabbet. Eftersom jag inte kan rubba på vajern så ville jag bara göra saker i rätt ordning...är detta rätt: 1. Ta bort akterspegelfästet 2. Trä av vajerhöljet/plaströret (kan inte se om det är gängat eller bara påtryckt på styrröret). 3. Dra ut akterspegelfäste (inkl vajer och allt) jo, du har rätt...varningarna och mitt tålamod gick helt enkelt inte hand i hand här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 6 April , 2009 Du ska inte ta bort fästet, bara öppna det så du får ut kulan som är tvådelad. Sen är det bara att dra ut hela skiten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 7 April , 2009 Ny vajer monterad - check Styväxel inköpt - check Styrväxel monterad - !%¤!&¤# Självklart ska det strula lite extra. Skulle skruva bort den gamla styrväxeln från pulpeten då muttrarna hade rostat fast å det grövsta. Höll på ett bra tag med 5-56, skrapa och allmmänt våld utan framgång. Skulle gärna behöva lite husmorstips för att få dän rackarn... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 9 April , 2009 Sådärja...nu är allt installerat och klart...Tack för all hjälp...nu vet jag hur det ska fungera tills nästa gång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser