Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
BigMike

Baystar

Rekommendera Poster

Hej allihop.

Har ställts inför ett stort problem nu på lördagskvällen.Gråter

Håller på och monterar Baystar Compact hydraulstyrning med armerad färdigpressad slang istället för den styva nylonslangen enligt tips härifrån Bryggsnack.

Hittar dock inte hur hårt slanganslutningar och stora muttern till tiltröret ska dras.

Angående de vinklade nipplarna som ska in på baksidan av pumpen så står det ju att man ska dra åt den med handkraft och sedan ytterligare ett och ett halvt varv upp till två och ett halvt varv beroende på vinklingen. Dock känns det som om gängorna inte överensstämmer med varandra, får bara in nippen ca ett varv med handkraft, ska det vara så?

Angående tätning så står det ju vidare att Loctite P.S.T. eller liknande ska användas, då fungerar väl inte Loctite gänglåsning 243 som jag har. Vet nån var man hittar sådant i så fall?

Mvh Micke.

Senast ändrad av BigMike | 04 april 2009 | 21:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra allting lagom hårt med handkraft så blir det bra angående nipplarna så kan du använda gänglåsningen eftersom dom e konade nipplarna går trögt det är bara å dra ett varv tills vinkeln är riktig för dina slangar mvh tutte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter bra.Glad

Angående de vinklade nipplarna, då behöver de inte bottna vad jag förstår. Jag var lite tveksam till att de skulle täta i bara gängorna, men då räcker kanske Loctite 243. Men är det verkligen så att de ska gå så trögt, det är ju minst 7-10 gängor till för att nå botten, och om man skruvar i för hand plus ett varv till så blir det ju bara två gängor nippeln sitter med, men det kanske ska vara så.

Hydraul-slangarna har ju faktiskt o-ringar i kopplingarna, så det borde ju täta.

Då vet jag vad jag ska göra i morgon.

Tackar.

//Micke

Senast ändrad av BigMike | 04 april 2009 | 22:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den som söker han letar...dock lite pinsamt.Skäms

Nu har jag faktiskt hittat momentet på tilt-muttern, stod under Maintenance i manualen, det skulle vara ca 24-34 N.m. Ändå har man läst igenom flera ggr men ändå missat.

//Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...