pejon 1 Postad 4 April , 2009 Hej allihopa, går det att montera en lambdasond på en t.ex Mercruiser 5,7 L? Var monterar man den då? Får väl inte vara i kontakt med vattenkylningen? Mvh Peter Jonsson Ps: det är insprutning på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 4 April , 2009 Vad ska du ha lambdasonden till? Om man nu har en insprutning som går att mappa om så kan ju ett lambdavärde vara bra att ha, men det går väl inte på Mercruiser:n? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pejon 1 Postad 5 April , 2009 Jag skall ha lambdasonden för att optimera insprutningen. Håller på att installera ett Haltech e6x, och jag har inga värden till den. Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 5 April , 2009 Lambdasonden sitter väl i avgastrakten?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 6 April , 2009 Då förstår jag! Känns som det kan bli lite pyssel att få dit sonden, den bör ju sitta efter kollektorn och som sagt så är ju rören vattenmantlade. Du lär ju få tillverka nån hylsa som går genom vattenmantlingen in till avgasröret, som du får svetsa i båda ändarna. Kul projekt annars, du får berätta om det blev nån skillnad med nya sprutet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pejon 1 Postad 6 Maj , 2010 jahapp, då var man igång att montera Lambdasonden. Det blev att svarva en hylsa och svetsa den både inv. & utvändigt. Haltechen är monterad och grovjusterad så motorn startar. Jag väntar bara på lambdan och elektroniken till den, så blire sjösättning och kalubrering av alla givare. Sedan återstår mappningen och finjusteringen. Skall bli väldigt intrssant å jämföra bränsleförbrukningen och övriga prestanda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbe03 0 Postad 6 Augusti , 2012 Hej! Jag vet att denna tråd är gammal men det vore intressant att få veta hur det funkade med lambdaregleringen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pejon 1 Postad 7 Augusti , 2012 Det funkar kanonbra. Motorn går mycket gämnare och bättre, samt att bränsleförbrukningen har gått ner väldigt mycke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbe03 0 Postad 7 Augusti , 2012 Kul att det funkar så bra! Har du funderat på att tanka E85? Det borde ju funka iom lambdaregleringen. Jag drömmer om att köpa V8 båt och göra liknande operation som du och E85 konvertera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser