Dracula 0 Postad 4 April , 2009 Finns det någon som framgångsrikt rengjort en fast tank? Har lämnat in förgasaren på rengöring, det var massor av jox o skit i flottörhuset, fick uppmaningen att rengöra tanken. Båten är från 68, tanken trtoligen 80-talet, rostfri, 100 liter. Har framgångsrikt fått ur den, hoppades på att skräpet skulle följa med då jag tömde den, men det var istort sätt bara ren bensin... Hur gör jag nu? Tanken har tvärgående skvalpskott 2 st, armaturen för mätaren är bara ca 6-7 cm i diameter, svårt att komma åt den vägen dessutom skotten som är i vägen... Hur gör man? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riba 0 Postad 7 April , 2009 Gör 2st mannluckor så att du kan tvätta och torka ur tanken \Riba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 April , 2009 Du skriver inte vilken bränsletyp men jag antar att det är bensin då de flesta dieslar numera har direktinsprutning. Det låter inte som du har något effektivt vattenavskjiljande filter. Monterar du ett sånt så stoppar skräpet där och du slipper oroa dig för skit i förgasaren.Du kan aldrig lita på att bränslet är fritt från små partiklar från rostiga cisterner, tankbilar, tratten, den egna tanken osv. Tankrengöring är i första hand då det är så mycket skräp att det är risk för stopp i röret från tanken. Dieselormar stoppar effektivt röret om det blir för mycket av dem. Montera ett filter så har du en trygg färd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dracula 0 Postad 7 April , 2009 Sorry, glömde nämna det, bensin. Filtret är ett halvår gammalt, Volvo Penta dieselfilter från modern diesel, bytt på inrådan av Björnhammarsvarvet, borde väl vara vattenavskiljare i det - eller? Har nu demonterat mätararmaturen, ser fint ut där nere, lutar åt att skräpet i förgasaren kom från förra tanken. Anledningen till att jag börjat riva i detta var driftstörningar förra året då motorn plötsligt tappade varv, gick ner på tomgångsvarv, ibland dog. Startade alltid igen men ville inte varva upp. Problemet kom och gick, bytte soppapump och filter utan resultat. Frågan är väl om man kan hoppas att den rengjorda förgasaren med nya nålventiler (tror jag det var) gör susen. Min enda återstående teori är sedan slangarna, någon tipsade om att slangarna kan repa upp sig och att de upprepade slangfragmenten kan ligga och täppa igen soppa tillförseln till och från... Vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 7 April , 2009 Forgus: Det är ont om dieslar med förgasare ja... :-) :-) Men seriöst så är ett bra bränslefilter en investering. T ex typ 7109 nästan längst ner på denna sida.http://www.seasea.se/SectionList.aspx?CatID=7041 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 7 April , 2009 Byt slangar när du ändå håller på. Gamla bränsleslangar kan liksom delaminera dvs, när slangen utsätts för undertryck så sugs innerhöljet ihop och täpper till flödet. När motorn stannar släpper undertrycket och slangen återgår till rätt form. På utsidan av slangen syns inget. Halvjobbigt fel att komma på kan jag intyga,,, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 April , 2009 Slangarna är ju en klar misstanke. Det är ungefär som med datasladdar, sällan man tänker på att de kan vara trasiga. Det händer. Du kanske skulle skaffa ett finfilter så nära motorn som möjligt och utan slang. Det har nog de flesta dieslar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser