Ornviken 0 Postad 4 April , 2009 Hejsan alla entuisiaster! Jag har köpt en båt som varit under vatten en dag, saltvatten. Den har spolats rent med sötvatten och konserverats med olja till viss del. Jag tänkte därför fråga nu vad det är som först ger sig när en utombordare ligger under? Jag letade men hittade ingen tråd om detta och skulle vara tacksam för hjälp om saker jag kan kolla upp! Är maskiningengör till vardags så facktermer kan användas utan förklaring! Motorn är en Evinrude 85 HK V4 från 1973, knappt använd. Nu ere ut i garaget igen! Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 4 April , 2009 Har de som konserverat den startat upp den innan konservring? Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 4 April , 2009 TRÅD OM ÄMNET Det som först ger sig på en motor är elen sen får man se till så inte rosten får grepp i cylindrar och liknande. Men startmotor generator osv är känsliga. Lager rostar väldigt lätt sönder Senast ändrad av nemtrix | 04 april 2009 | 14:19 Senast ändrad av nemtrix | 04 april 2009 | 14:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ornviken 0 Postad 4 April , 2009 Hej! Tack för svar! Nej, den har inte startats efter besöket på bottnen.. Testade startmotorn nu och den fungerar! Motorn går runt i cylindrarna. Dock ser jag sprickor i två tändspolar... Kan vara lurigt! Vet någon vart man kan köpa delar till en sån här relik? Någon som kanske genom åren råkat på en? M.v.h. Örvikarn! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 4 April , 2009 Hör med hansenracing om dom har delar. http://www.hansenracing.se/kataloger/marinekat7_filer/Sid_119-136_ReservdelarUtombordare.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mercuryman 0 Postad 4 April , 2009 HAr haft en mercury 40hk-78 helt i saltvatten några dygn,trodde det var kört ,men sprayade allt som gick att spraya med typ 556, bytte stift ,körde utan stift på startmotorn så allt vatten rann ur cylindrarna,hällde i tvtaktsolja i stift hålen ,startade upp med startgas, och nu efter 1 år går den utmärkt!kanske inte var svaret på frågan,men vill ändå dela med mej! Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ornviken 0 Postad 5 April , 2009 Okok, jag tror du har mer tur än mig men jag ska knycka några tipps! Annars får jag väl ge upp och hitta en ny motor! Just nu ligger den i min skottkärra vilket inte utgör en ideal arbetsställning.. Finns det tipps på hur man kan ställa upp den när man jobbar med den? Det är förbannat tung, säkert 110 kg! Hur gör ni när ni mekar med avhängda motorer? Blir nog en tur till ByggMax och köpa lite material till en avhängsningsställning. Tipps mottages vänligen om detta men helst om vad som går snett i en motor som varit under vatten! M.v.h. Örnvikarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 5 April , 2009 Själv har jag en Johnsson.. men jag köper mina delar från USA. Letade fram din motor på denna sida..http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?&lvlCode=4&pCode=M0004845&path=BRP~A0000003~M0004839~M0004844~M0004845&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr= Om inte dollarn har blivit dyrare så kan du käna stora pengar på att köpa därifrån istället för en svensk återförsäljare.. Själv köpte jag en ny stator och lite andra prylar och tjänade tusenlappar! Grejerna var hemma på två dagar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ornviken 0 Postad 7 April , 2009 Oj, många tack, grym hemsida! Här finns ju även lite sprängskisser som kan vara trevliga! Ska botanisera lite i motorn först och se vad jag behöver! M.v.h. Örnvikarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ornviken 0 Postad 20 April , 2009 Hejsan! Idag är en dag av lycka. Efter att ha plockar ner motorn under några kvällar så startade den fint idag och drog på alla cylindrar. Det som hade gett sig var tändningslåset, resten var bara att montera ner, putsa upp och skruva tillbaka! Satt dock hela helgen med elschemat och kollade att det var spänning på grejjerna och att alla kablar var hela! Nu väntar en genomgång av växelhuset samt hur kylningen kommer gå, men det värsta är iaf över! Tack för all hjälp! // Örnvikarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser