Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Lottaml

Vilken familjebåt ska vi välja?

Rekommendera Poster

Vi letar efter en båt som uppfyller följande: åka vattenskidor, övernattningsbar (en natt), kojplats för 2 barn och 2 vuxna (varav en som är 193 cm och vill kunna ligga rak), ej längre än 6,5 m med priset max 200.000. Detta är en riktig utmaning. Vi har fått tips om Bella 560 och Utter 5500. Vad tror ni? Är det någon som har något bra tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ja det är allt en utmaning. En DC eller HT båt är vad de är  Ska man vara ute inte bara dagtid är det kanske lämpligare med en ht än en dc, och att man har både ett (enklare) pentry med vask och toa ombord.  Båtar som på 6,5 m och som kan dra vattenskidor är knappast gjorda för att sova i någon längre tid men en natt klarar man nog att sova i vilken som.

Alternativet är ju annars att köpa båten man verkligen vill ha ochså komplettera med ett tält. Kul för ungarna och bättre plats för de vuxna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Badankor är under 6 meter och ena sidan av den mycket breda dubbelbädden är en bra bit över 2 meter i längd extra bäddmöjlighet finns i styrhytts delen. samt i stick under dubbelbädden.   Vattenskidor är heller inget problem.     Ge ett rejält bud och den kan bli din även medlemskap och bryggplats går att överta i smålänsk dricksvattensjö.

Nylackad och omglasad sen bilderna i sjöboden togs.

Regning som husvagn är möjlig om man håller sig under 750kg vilket innebär 80km och ingen färdbroms. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flipper 620c av årsmod -90 hade vi i vår familj. Barnen sov i ruffen och jag och frugan sov ute i sittbrunnen hade gjort en iläggsskiva mellan britsarna. Det fanns både pentry ,kyl och nödtoa (portapotti). Den gjorde dessutom 38 knop med full semesterpackning, så med den hade det lätt gått att åka vattenskidor med.Detta var mitt tips, lycka till med båtköpet. Mvh Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

I en badanka behöver du känna dig instängd i någon varm och trång ruff. I badankan vaknar du upp till vyen av vågor och känslan av en stor flytande vattensäng.

post-15930-1394235847,6643_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

När sen solen gått upp tar man med sig damerna och morgonfikat upp på soldäck.

post-15930-1394235847,7188_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vsrför int en Ryds Camping  eller Ryds 560 HT som dom allra senaste heter?

Vi har en nu, mest för dagturer efter som vi båda är 60 plusare, men vi hade en också på 80-talet när grabbarna var 8 - 12 år. Vi var ute en vecka i sträck ibland när vädret var bra. Blev det dåligt så drog man hem. Hade en 70 hk Johnson och det gick att åka vattenskidor efter den dock inte på elitnivå.

Du med Badankan du säljer väl dom antar jag eftersom dom är så fantastiska men åka vattenskidor efter en sån och ge sig ut i dåligt väder undanber jag mig ifrån.

Men det går i en gammal RydsGlad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Nej dåligt väder med höga vågor är inte roligt, jag säljer inte badankor men väntar tillökning med  två ungar till lagom när säsongen börjat, så tid över till båtnöjen blir det inte gott om och troligen inte heller de nästkommande åren. Risken är väl att ankan blir stående på parkeringen och det är lite synd så den blir nog till salu. 

ang vattenskidor så kolla länken farten lär nog räcka mer än väl sen är väl det en fördel att en flatbottnad båt inte gräver ner sig utan går direkt upp i plan.

Senast ändrad av nikitalord | 05 april 2009 | 10:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå jag tycker Badankan verkar vara ett ganska kul koncept om man vill åka inomskärs eller på en insjö. Att den kan trailas och användas som husvagn är ju också ett plus men om man vill uppfylla frågeställarens önskemål tror jag en konventionell båt kan vara lämpligare.

Men det är naturligtvis min personliga åsikt grundat på  mina erfarenheter.Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Har inga personliga erfarenheter av ryds båtar men de är säkert ett mycket bra alternativ, lite förvånad över hastigheten 32 knop lär ju räcka för vattenskidor, sen är ju traditionella båtar alltid ett säkert kort.

Det jag själv tycker man ska titta efter om man ska vara många ut med båten är att det finns ytor för alla att vistas på så inte alla behöver sitta bänkade på samma plats och det är väl badankans största fördel, någon kan vila eller spela kort i ficka rummet, någon fiska i aktern, några sola på stora soldäcket och några ungar kan hoppa från styrhyttstaket och själv brukar jag fixa käket.   Båtar byggda som pråmar med flatbotten vippar inte och under gång vid lägre fart utnyttjas soldäck och båten körs då från styrhyttstaket.

Ligger man i insjö med sandbotten så funkar det bra att parkera båten stadigt i sanden och det hela funkar som strandstuga.

Ev kommer en bra dragare oxå med camping möjligheter att avyttras

Senast ändrad av nikitalord | 05 april 2009 | 13:53

post-15930-1394235847,8413_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en jädra ball båt den där ankan o drag var det iden oxå HÄFTIGCool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar om inte frågeställaren Lottaml tycker att ämnet/hans fråga spårar ut en smula.s

Du med Badankan har definitivt ett intressant objekt och jag skulle kunna tänka mig att fråga en massa om din båt men tycker att du ska öppna ett nytt forum om din mycket intressanta Badanka med dragbil. Vi ses där.

Lottaml, Lycka till med ditt båtköp, hoppas att du hittar rätt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flipper 640 är nog en mycket bättre båt än en Ryds 560 HT (Camping).

Men priset... En snurra på över 100 kusar eller inombordare gör att båten hamnar i en annan division än en Ryds. Komforten motsvarar inte priset.

OBS min personliga uppfattning. Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bayliner 2858 tycker jag är den ultimata familjebåten, har allt och är förhållandevis billig för vad man får. Lite över din planerade budget men ändå!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Ryds Natica (kallas felaktigt ofta för Nautica) kan kanske också vara ett alternativ. Har ingen erfarenhet mer än att jag tittade på några innan jag köpte min Ryds.

Bör nog vara minst en 90 hk på en sådan om man ska åka vattenskidor, annars verkar det vara en trevlig båt som man bör kunna få för mellan 70000-150000 beroende på skick, motor och utrustning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har alltså två huvudspår, vattenskidåkning och övernattning...

Enligt mitt sätt att se det så är dessa motsatser till varandra. Om du måste kombinera båda i en båt så blir det en kompromiss vilket gör att du får en halvtaskig övernattning då du ändå inte kommer kunna sova något och när du vaknar, trött och grinig så är båten bara halvbra på att dra vattenskidor pga dess tyngd. Vilket också gör att du drar dig i det längsta för att åka då bensinförbrukningen blir i klass med att dra proppen ur ett badkar...

Kanske lite överdrivet men jag tror du förstår min poäng.

När jag valde båt så hade jag liknande funderingar. Ska jag ha en HT-båt för att kunna sova och få skydd för väder? Nåt för barnen att krypa in i när det drar kallt? Eller kommer jag främst att ha den som finvädersbåt för bad och vattensport?
Mitt val föll på en Bowrider (barnen älskar att åka längst fram) och blir det kyligt så sätter vi upp körkapellet och sätter för dragluckan...de få gånger det är aktuellt att sova borta så tar vi med ett tält, man måste ju ändå iland för att gräva en grop till nr2 såvida man inte har en toalett ombord. ;)

Naturligtvis har alla sin egen uppfattning som säkert funkar lika bra, men nu har du fått en vinkel från DC/BR-hållet... =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Bella 560 och Utter 5500 ganska lite utrymme för att sova, är ungarna och respektive jättesmå annars lär det nog bli trångt med sovplats för 4 personer. Har en bekant med en utter och optimax använd endast några timmar pga av familjeskäl och nu funderar han på att sälja istället för att låta den kosta garagehyra. så vill du ha en några år gammal men så gott som oanvänd båt, motor, trailer så går det nog göra ett klipp.

Med tanke på måtten tror jag nog du får välja, vattensport båt och eller många kojplatser vill du ändå kompromissa då måste båten likna en kontianer och då blir det en ful ankunge.Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del av inläggen i detta verkar vara dolda annonser, dvs. man har något att sälja. Det har inte jag utan talar bara av ren erfarenhet.

Frågeställaren vill ha möjlighet till övernattning bara EN natt.

Då behövs enligt mig ingen större komfort såsom fullutrustat pentry m.m. Man förbereder det mesta där hemma och tar med sig färskvatten för ett dygn. Ett litet gasolkök för uppvärmning, en balja där man tar lite sjövatten för att skölja av den lilla disken. Att koka potatis i sjövatten är heller inte fel.

Ett campingliv helt enkelt. Så gjorde vi, primitivt men kul. Man kom ungarna inpå livet. Har underbara minnen från den tiden (läs mitt tidigare inlägg längre ned).

Vill man ha mer bekvämlighet är det bara att hosta upp kapital. Regeln är gammal som gatan: Man får vad man betalar för.

Nu är vi 40-talister och hade kanske andra krav på komfort när vi var ute med våra barn. Men vi tyckte det var OK och har man en snabb båt så har man alltid möjligheten att dra hem om det blir problem. Det är faktiskt frihet.

Välj med hjärta och plånbok, men tänk på att säsongen är relativt kort och minnen varar längre Flört.

Lycka till!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en Utter 5500 som din kompis säljer? Vilken årsmodell och motor isf?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har en Ockelbo Dc21 själv. Inga problem att sova i 3-4 pers om 2 är barn. Stor durk med solbädd. Vet inte hur den är att åka skidor efter ännu, men det ska nog inte vara några problem. Har en VP 4.3 med 190 hk och duoprop. Man kanske inte ska ha mindre motor. 6,4 lång och 2,5 bred. Lite gamla, men med din budget borde du hitta ett riktigt fint ex och ha massa soppapengar över.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en 570-båt, kanske lite krångligt med 193 cm, det är ju planeringen i olika båtar se Er omkring. Vattensporter!! Jaaa! Ni bör ha en stark drivlina såklart, allt är rellativt. Min båt är en 1-tonsbåt med en B30 penta och den drar väldigt bra. Lycka till!! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med den kombinationen i en sådan båt lär inte vara några bekymmer överhuvudtagetCool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte en Uttern 6300? Akterkabin och utobordare har jag för mig....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...