Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
rikard

Nya vantskruv?

Rekommendera Poster

Hej tänker köpa nya vantskruv till båten.

Var och tittade på byggplast & båtprodukter här i gbg, dom har två olika varianter den ena seldens med tum gängor och den andra rostfria MM gängor.

Det skiljer väldigt i pris på dessa så jag undrar om någon vet om det skiljer i kvalitet på dessa? (över halva priset)

Eller finns det andra bra alternativ? seldens är säkert bra men är det värt det svindyra priset?

MVH segla säkert. Rikard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har haft både Seldén vantskrurvar och något okänt märke. Bägge fungerade lika bra, det viktiga verkade vara att ge dem några droppar olja innan man skruvar på dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också bytt vantskruvar, det tips jag fick var att köpa de som är

i brons då skär skruvarna inte.

Fiffigt!!!

///Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bronsskuvarna brukar vara ännu dyrare. För en vanlig semesterseglare är det nog overkill. Olja funkar om man inte har väldigt höga krav. Det väsentliga är att de går att låsa på något tillförlitligt sätt. De billigare skruvar jag har sett brukar ha låsmutter vilket nog inte riktigt kvalar som låsning, men det går att vira en rostfri tråd igenom hela skruven på ett sätt så att de inte kan vinda upp sig. Men jag har Seldéns, man kunde åtminstone förra året få tag på dem i alla fall lite billigare här i Stockholmstrakten hos Sifvert skruv. Det kanske finns någon liknande icke-båtdetaljist i Göteborgstrakten som har bättre priser?

De lite större skruvarna är det för övrigt ganska ofta kampanjpriser på. Däremot inte de mindre som jag använder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka vantskruv du än väljer, var noga med att följa Flipp760:s råd och ge gängorna några droppar olja innan du spänner vanten.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rådet om olja är JÄTTEVIKTIGT!!!!

Ska man sköta vantskruvarna och avsevärt minska risken att dom skär ska man årligen göra ren dem och sedan ojla in dem med SELDENS vantskruvsolja. Den är extra vidhäftning i och blåser därför inte bort.

Använd aldrig 556 eller motsvarande på vantskruvarna annat än till rengöring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...