Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
alexn14

Båtkörkort! när börjar de gälla?

Rekommendera Poster

Hej

någon som vet något om båtkörkort om de kommer och isåfall när börjar det gälla?

Har ja missat nåt?

MVH/Alex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förslaget som ligger är att det skall gälla från 1 April 2011. Så än kan du ta det lungt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De lärde tvista! Visst är det på gång,helt klart. Varför inte ta nav.kursen redan nu? Den kommer troligtvis bli gynnad när lagen ev. blir av. Vad tror Du priset blir för motsvarande utbildning när ev.lagen träder i kraft?? En grundutbildning idag kostar ca: 1500 :- . Utbilda Dig yttligare för typ kustskeppare etc Du vinner desutom försäkringspeng.

Ha dää göött på sjön!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personer som är äldre än 55 år behöver inte ha båtkörkort klass 1 men måste kunna visa legitimation i stället.

?????

 Den som bor permanent på en ö som saknar bro eller reguljär bilfärjeförbindelse behöver inte körkort.

Gotland?

Är man klokare bara för man bor på en ö? Vissa har bara åkt med färjan och aldrig haft en egen båt.

Underbart att klokhet, omdöme och kompetens automatiskt kommer med ökad ålder.Tungan

 

Båtkörkort är 2000 talets största blåsning. Infört för ökad säkerhet utan minsta bevisföring på vad säkerheten ska innebära.

Jämför med zebralagen

Efter zebralagens införande har antalet lindriga skadefall ökat med 10-15 procent.

- Det har blivit en klar försämring för bilisterna och en högre olycksrisk för fotgängarna. Lagen har medfört en stor brist i samspelet mellan olika trafikantgrupper, säger Hans Thelin, på VTI, Statens väg och transportforskningsinstitut, som genomfört undersökningen.

Båtkörkort kommer införas utan minsta krav på underlag till beslut vad den ska lösa.

Återigen, läs olycksstatistiken själv och begrunda vad som är problemet och glöm att det kommer innebära att folka får ökat omdöme. 

Lagen kommer hindar yngre personer från att påbörja sin kunskap om att köra båt på praktisk väg. Det finns idag många ungdommar under 15 år som säkert kör båt bättre än 55  

De olyckor som sker, där saknas totalt undersökning om de kanske redan har nautisk kompetens.

Klass 3 krävs för alla båtar med en högsta fart på mer än 30 knop. Åldersgränsen föreslås bli 18 år

Vem ska börja typa båtar om hur fort de vekligen går? Ska årlig kontrollbesiktning införas eller tänker man införa hastighetstest på båtar som man ska kontroller? Jämför med en bil som gör 220 km/h, skulle verkligen behövas specialkörkort för. Men hur svårt kan det vara att köra i 35 knop på öppet vatten?

Givetvis är kunskap bra att ha och ska ett körkort införas, se då till att göra ett riktigt körkort utan fribrev. Låt alla betala de 10.000 kr som ett riktigt kort bör kosta oavsett ålder och var man bor.

 

Till frågeställaren, lite mer fakta http://www.dn.se/nyheter/sverige/batkorkort-infors-fran-2011-1.594545

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så gör vi vågen igen för de byråkrater som tror att ett körkort på sjön  kommer hindra att fulla pinknödiga gubbar i roddbåt drunknar. Säger bara.....Lycka TILL! 

 

Snälla....läs olycksstatistiken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara skaffa kunskap? Ta en navkurs och lär det som behövs. Sjölagarna är tuffa och tar ingen hänsyn till om du vet det ena eller det andra. Det är din skyldighet att ta reda på det oavsett om du framför ett fartyg eller en kanot.

 

/Benny



Senast ändrad av benwhy | 03 april 2009 | 23:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur svårt kan det vara?

75% av navigationskursen är sådant som flertalet inte behöver kunna.

Antag att man köper en 5 meters motorbåt (styrpulpetare) och åker med den kortare sträckor inomskärs eller varför inte i en mindre insjö. Du tänker kanske aldrig vara ute när det är mörkt utan åker med båten på dagen för att sola och bada.

Du behöver då inte kunna något om kumlar, båkar, mm för den navigering du gör är genom att läsa sjökortet. Du behöver inte kunna något om olika lampor på fartyg för att i mörkret kunna avgöra om det är en båt som bogserar eller annat.

Väjningsregler för mindre motorbåt är jättesvår. Man har väjningsskyldighet för det mesta och för motorbåtar emellan gäller högerregeln, precis som när man cyklar i trafiken. Svårt?

Sjökortet lär man sig själv på kort stund med några tipps om av en kompis. att fatta att man ska gå på rätt sida om prickar lär man sig snabbt eftersom det blir både dyrt och pinsamt att sätta propellern i ett grund.

Självlärd sedan 2001 och gick förarbevis kursen hösten 2007.

Det man verkligen behöver är kunskap om att hantera båten, lägga till vid bryggor, förtöja, hantera båten då det börjar blåsa upp, teknisk översyn av bränslesystem, hantera brandsläckare mm. Men inget av detta blir direkt bättre av en teoretisk kurs. 

Däremot om man avser att skaffa en större båt för längre resor som verkligen behöver kunskap i att navigera och området man ska åka i kräver detta samt man ska tillämpa mörkerkörning mm. Då är navigatiosnkursen ett jättebra komplement till övriga kunskaper.

De 25% undrar säkert någon. Jo de var kapitel om säkerhet, men de lade man väldigt lite fokus på eftersom fokus var på att hantera passare och transportör på ett sjökort över Stockholms skärgård. Ett område jag endast besökt med en Vaxholmsbåt.

Jo höll på at glömma, GPS:en, jo den pratade vi om i 10 minuter. Detta idag enormt vanligt förekommande navigationsinstrument fick mindre tid än forntida spottloggar mm.

Visst är kunskap inte tungt att bära och rätt kul att kunna lite om fyrar (så länge de finns kvar, innan Ernst ockuperar dem) Men denna övertro på att detta verkligen är medicinen för att råda bot på bristande omdömme och alkoholproblem på sjön är larvigt.

Bfigogar ett klipp från YouTube för att peka på vilken skit som finns på sjön

De har troligen förarbevis men det hjälper inte.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår väl att vi alla resonerar olika. Det berikar diskusionerna. Jag för min del är nyfiken och vill lära mig så mycket som möjligt om det jag håller på med. Det ger en känsla av att jag får ut mer av det då och som sagt, kunskap är inte tungt att bära och hjärnan har ingen begränsning för hur mycket som får plats.

Det var många år sedan jag tog förarintyget och utbildningen har säkert ändrats sen dess. Förhoppningsvis till det bättre men det vet jag inte. Det som är intressant när man går en kurs är att man träffar andra intresserade och kan diskutera, stöta och blöta olika situationer som kan uppstå i båtlivet. Att ha en gemensam kunskapsbas med de man möter på sjön ger i alla fall mig en liten gemenskapskänsla. Vi som njuter av båtlivet och värnar om det på alla sätt.

Att det finns ett regelverk om hur vi ska bete oss när vi möter olika flytetyg vet förhoppningsvis alla som sätter sig och kör en båt. Högerregeln kan väl vara bra att kunna men gäller bara om vi pratar motorbåt. Dyker det upp en mass segel så gäller annat. Det finns en hel del andra signaler som också måste tolkas. Jag vill värna om det språk som faktiskt finns och tillämpas till sjöss. Det förutsätter att alla är villiga att lära sig det. Då har vi i alla fall en grundläggande gemensam lägsta kunskapsnivå. Känns väl tryggt. :)

På ett fåtal människor hjälper ingenting. De kommer alltid att bete sig som idioter och kanske utsätta sig själva och andra för onödiga risker på sjön liksom på land. Vi kommer aldrig att komma åt deras brister. Hur vi än gör.

Nog skrivet. Båten väntar på att bli sjösättningsklar. Hej hopp.

/Benny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kan du läsa det senaste om körkortet. länk

Det verkar som om det har blivit lågprioriterat och om det införs något så blir det bara någon from av högfartsbevis.



Senast ändrad av Treudd | 04 april 2009 | 15:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så läser vi vad Jonas Ekblad skriver i sin Promemoria som ska ge grunden för ett beslut om införande av båtkörkort

3.4 Olyckor och incidenter med fritidsbåtar
Under år 2007 genomfördes 943 sjöräddningsinsatser för fritids-båtar,
116 av dessa hänförde sig till mindre båtar som ekor, jollar och segelbrädor.
Totalt omkom 35 personer under föregående år i samband med fritidsbåtsrelaterade olyckor.
Av dessa omkom 10 personer i olyckor med fritidsbåtar, 1 person i isolycka,
1 person i dykolycka och 1 person i olycka med vindsurfing.
Av de 35 omkomna är endast 3 kvinnor och merparten är män över 50 år i aktiviteter på insjöar.

 

35 omkom, 10 med fritidsbåt och 55 på insjöar är problemet. 

Det är alltså olyckor på insjöar som är problemet som båtkörkort ska lösa!!!

Inse blåsningen, man blir så hj.... förbannad. Det är alltså till detta våra skattemedel går.

 

Sedan så tar kära utredaren till med lite skräckpropaganda och berättar om monstren de så kallade RIB båtarna som kan ha upp till fyra 250 hk motorer i bredd och ge farter på 50-75 knop. (sidan 26 i remissen till båtkörkortet)

Vilket jävla trams. De flesta ribb har EN motor och gör ca 30-40 knop och några få har flera motorer. Här försöker utredaren få fram skrämselpropaganda för att höja problemet.

Visst finns det RIB:ar som kan gå fort men oftast tillhör de så kallade äventyrsföretag och  där har förarna både nautisk kompetens och högfartsbevis.

Men i statistiken finns inget om monsterbåtarna. Djävla trams. De som har sådanna kan säkert köra båt. Eller?

Det är 55 som är problemet och då oftast på grund av alkohol, inte på grund av brist på nautisk kompetens.

Läs själva nu. Det är dett våra politiker som ska fatta beslut får istoppat i sig och DU är med och betalar till.

Här är länken igen

http://www.jonasekblad.com/navlararinfo 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt som finns är ett förslag.
Inget beslut.
Det betyder att det kanske inte ens blir ett båtkörkort.
Därför kan man heller inte säga ett datum om och när det införs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...