Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Rack

Styrpulpet eller DC eller ingen alls?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag bor ca 1 timma från min nya båtplats vid havet. Är sugen på att testa och ha en båt och kunna promenera runt mellan öarna och bada en fin dag. Vet inte hur mycket jag kommer att kunna utnyttja båten men skulle gärna vilja testa. Och med tanke på det så kanske de vore bra att kunna ta den med på en trailer...

Om jag nu skaffar båt så känns det nog fel att efter en fin dag sätta sig i bilen och åka hem en timma och sen tillbaka i morgon en timma om det blir en fin dag igen. Det är ju till styrpulpetens nackdel....

Antingen köper man en styrpulpetare och kan använda den dagtid och vill man övernatta är det kört. Eller så lägger man till 100.000 och köper en DC och kan övernatta nödtorftigt. Eller så köper man en Ryds eller en Oceanmaster 605 och kan i absoluta nödfall övernatta i dessa.

Men, tänk om man enkelt kunde övernatta i en styrpulpet? Om man tex har en solbädd fram och till den hade ett enkelt kapell att fälla upp. Vore inte det suveränt? Det blir som ett tält men komforten blir inte långt från en DC. Kanske är en längsgående stång från rutans överkant till fören allt som behövs och sen att kapellet kan knäppas ner till relingen.

Eller så skulle man kunna sätta ett litet kapell bak och göra platserna där till en solbädd och till nöds kunna sova över om det är en så stor dc att det funkar... Mig veterligen finns inga sådana lösningar på marknaden idag.

Alternativet är då en DC eller en HT. En HT vill jag inte ha. En DC blir dessutom så tung att den kanske inte går att traila med min Volvo V70. Så om man vill kunna sova över och kan tänka sig ett tälttak så borde detta vara en kanon lösning som skulle särskilja båtmodellen menknappast fördyra den.

Så vad skall jag göra? Hoppa över det helt? Skaffa Styrpulpet ett år och sedan byta om det behövs? Eller skall jag satsa på en DC ? En DC blir lite svårare för mig som nybörjare att hantera vid strandhugg misstänker jag.....

För min ide´ med någon typ av övernattning i en styrpulpet finns väl inte ?

Tacksam för lite goda råd och ev tips om båt modeller.
Mvh M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon typ av Walkaround kanske kunde vara något.  Dom har sovutrymme som oftast funkar ok. Sen får du också en båt som är ganska enkel att hantera, underhålla, traila och lägga till med etc.  Har den ett bra kapell fungerar den också om vädret skulle bli lite sämre.

Senast ändrad av TommyN | 03 april 2009 | 17:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag tror inte att du kommer genomföra projektet att övernatta i en styrpulpet-båt. Idén skulle nog fungera men då bor du bättre i ett tält på land istället.

Jag har gjort precis sådana övernattningar du pratar om i min DC. Det är perfektCool.

Alltså en natt då och då.

Bella 620/621 drar du med bromsad kärra efter din V70, själv har jag en 1350 kärra som lastar 1000 kg. Kolla in Bellan, kan vara ett alternativ. Annars finns Yamarin 59/64 DC (något tyngre), Ryds 620 DC, AMT 200 DC, Uttern 55 DC, Finmaster 59 DC plus en drös med amreikanska daycrusiers men om dessa (amerikanska) kan jag nada.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan medelväg är att köpa en liten DC utan riktig ruff tex Draco 1700, mängder av amerikanska mindre DC, eller Ockelbo DC 16(?heter de så) med plant gångvänligt fördäck. De saknar riktig ruff men du kan fixa dynor och krypa in under fördäck.

Kanske inte ett under av komfort med det går...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju ett antal bowrider modeller som kanske skulle kunna funka på det viset du vill. Dom flesta har stor soffa i bak vilket kanske skulle kunna gå att ha som övernattnings koj. Titta på finska märken, Bella,Yamarin, eller kanske till o med Buster, Ett antal Amerikanska märken finns ju med , men de har oftast inombordare vilket gör dom mer svåra att traila. Lycka till

båtar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns några små daycruisers med 2 kojplatser som funkar utmärkt att sova över i.
Jag har en Finmar DC17 som jag har på trailer, funkar utmärkt. Den väger ca 600-700 kg komplett med motor och alla pinaler i.
Vi har varit ute en dryg vecka i sträck.
Om du bara ska vara ute någon natt eller två är det inget problem med en vanlig kylväska för maten.
Finmaren är en 70-tals båt men går bra i sjön och ganska bränslesnålt.

Liknande båtar är bla Nora 17 och Crescent DC53. Det finns säker nyare också men när jag kollade låg de utanför min budget... Det finns väl en Utter-DC som är drygt 5 meter som fortfarande tillverkas?
Dessa båtar, tycker jag, är jämförbara med en samtida HT-båt men mycket snyggare. Kostar 30-60000 kr.
På dessa båtar är åldern/skicket på motorn det viktigaste (dyraste), sen det allmänna skicket.

Fördelen jämfört med styrpulpetaren är att alla sitter vind- och stänkskyddat. I styrpulpetaren sitter i bästa fall föraren och en passagerare skyddat.

Jag tycker att du ska testa båtlivet. Du kan ju alltid hoppa av nästa år om det inte passar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det finns: http://www.  storsjobat.  se/Storsjo 616.html (dra ihop adressen)

Men den väger 900 kg utan motor osv. Blir på gränsen du kan traila med en V70 och B-kort när allt vägs samman.

Själv använder jag bara min båt på dagsturer, det är en Yamarin 5820/58BR med Yamaha F115 och jag trailer ibland båten med en Bålstasläpet REG 1350. Har en Volvo V70.
Går inte att övernatta i båten egentligen även om det finns en solsäng som tillbehör så i nödfall skulle man kunna slafa där enstaka natt. Då är t ex Yamarin 5920/59DC bättre för den har ganska stort krypin i fören.

Så här ser en Yamarin 5820/58BR ut i alla fall som jag har:
http://www.algonet.se/~boem/video/Yamarin_5820.wmv
http://www.algonet.se/~boem/video/Yamarin_58BR.wmv

Yamarin 5920/59DC ser ut så här:
http://www.algonet.se/~boem/video/59dc.wmv
http://www.algonet.se/~boem/video/59dc2008.wmv

Bålstasläpet REG 1350 ser ut så här:
http://www.balstaslapet.se/battrailer/reg1350ev.html
Video: http://www.chris.balsta.tv/balstaslapet/reg1350e_384.wmv

/Bo

Senast ändrad av bossee | 04 april 2009 | 15:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Visst är det skoj med människor som ställer en tillsynes viktig fråga om råd och sedan inte kommenterar på över en månadCool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr väldigt vanligt att man inte får någon som helst respons ifrån trådskaparen.

Ganska ofta många som lägger ner tid på att lämna seriösa svar med länkar m.m

och ingen som helst reaktion, inte menat som kritik till just denna frågeställare, det kan ju finnas orsaker till varför det uteblir.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...