Elpadino 0 Postad 3 April , 2009 Hej! Nybliven 78-ägare som undrar lite om vårrustningen. Förra ägaren har lagt på en färg som släpper väldigt lätt. Bör man slippa ned allt, i så fall med vad? Rost på kölen? vad gör man? Det sitter nån gummimassa mellan köl och skrov, denna bör försvinna vid nedslipning, hur återställer man det? har fått tips om neptune formula som bottenfärg, någon som vet nåt om denna? MVH Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slugo 0 Postad 3 April , 2009 Hej! Om du har bottenfärg som släpper kan det bero på att det som släpper är en giftigarefärg än den underliggande, då måste du slipa bort den tyvärr.... Lättast med en tryckluftsmaskin, ej ocillerande. Om du ändå gär jobbet gör det ordentligt och kolla att du är epoxibehandlad som sig bör, osmos? Då får du bärja från början..... Senast ändrad av slugo | 03 april 2009 | 16:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
drfernet 0 Postad 3 April , 2009 Det absolut bästa sättet att ta bort gammal bottenfärg är den gamla klassikern kaustik soda & tapetklister som penslas på, får verka någon halvtimme och sedan blåses av med högtrycksspruta. Helt överlägset och du slipper slipdammet. Skadar inte gelcoaten Ingredienserna billig pensel och skyddshandskar går under hundringen. Kan behöva upprepas ett par gånger ifall det är flera lager. Glöm inte skyddsglasögon. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 4 April , 2009 På min blogg nedan kan du se hur jag gick tillväga när jag slipade och målade min botten. http://monark700.blogspot.com/2009/03/epoxibehandling-och-bottenmalning.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 6 April , 2009 Hej Släpper färgen har du en polerande färg, på denna färg kan man bara måla med ny polerande. Mitt förslag om du vill h lite extra fart i båten är att slipa ner till gelsheilden sedan lägga på VC-17 2 lager, då får du en snabb båt som det inte växer på. MVH Carl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser