Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Nyborjare

outboardcovers

Rekommendera Poster

http://www.outboardcovers.se/combo.htm

Låter ju lite intressant fast då borde man ju börjat använda det från det att motorn var helt ny, nu har ju kåpan redan fått sina repor och fågelskitar men det kan ju hindra att det blir värre.

Att det skulle dämpa 10 % i ljud låter nästan för bra ! hur menar dom då menar dom 10 % på tex 77 Db det är ju ca 7 Db och 7 db sänkning är ju enormt mycket ! eller menar dom upplevda ljudnivån ? fast denna kan man ju inte ange varken i styrka eller procentuell sänkning.

Sen priset kring 2000 kr med frakt för ett skydd till min 100 Hk hm.... är det värt det ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Observera att decibelskalan är logaritmisk, då blir 10% av 77 dB 76.? dB om jag har räknat rätt i huvudet. Det var 25 år sedan jag räknade senast på dB. Ca 3 dB motsvarar en fördubbling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur snyggt är det med en tomteluva på motorn.

jag tycker motortillverkarna kunde göra huven lite större så att det skulle rymmas en ordentlig ljudisolering innanför, så mycket utrymme skulle det inte krävas för det.

Och utseendet skulle lida knappt alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det var så jag tänkte om det är en sänkning av den upplevda logaritmiska nivån eller det är en procentuell sänkning av den uppmätta db ? 10 % av 77 db uppmätt blir dock inte 76 det är fortfarande 7,7... procent är procent alltid vilket innebär hundradel av mängden. men jag fårstår hur du tänker....

Fick svar från importören ... kan dock inte vara så svårt att som importör själv kolla ljudnivån före o efter på en utombordare är j gjort på några minuter om man nu vill få en snabb referens, men jag tror inte sänkningen i ljud överhuvudtaget skulle märkas för att man drar en påse över

Den information som jag har fått angående ljuddämpning kommer från vår fabrik i Australien:

”Noise reduction was based on a DB meter& sound engineer on a boat on the water using a Mercury 115hp 2 stk motor. Other tests have resulted in better than 10% reduction, but each motor will vary (e.g.: Yam 140hp 2 stk = 16% reduction tested). Noise reduction was based on a DB meter& sound engineer on a boat on the water using a Mercury 115hp 2 stk motor. Other tests have resulted in better than 10% reduction, but each motor will vary (e.g.: Yam 140hp 2 stk = 16% reduction tested).”

Mer information angående hur mätningarna har gått till har jag dess värre inte i dagsläget.

Vi lanserade OCA Outboard Covers i Sverige på mässan Allt för Sjön. Vi har precis börjat leverea de första skydden i Sverige. Därav att vi ännu inte har några svenska referenser.

Hör gärna av Dig om Du har några fler frågor eller funderingar.

Vänligen,
Johan Wahblerg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...