Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
tuppen_ericson

Andra power packen gick oxå sönder.

Rekommendera Poster

Hej hej har nu bränt två power pack (cdi box) på min 90hk johnson.

Någon som har några teorier innan jag bränner den tredje.  När den går sönder har jag legat på 3500rpm ca och så e det som man bara stänger av nyckeln. Jag undrar vad som händer igentligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta något den specifika kan jag spekulera rent generellt.

En halvledare gillar inte höga spänningsspikar i backriktningen. En transistor som t.ex ska ge en kraftig strömpuls till en tändspole kan vara i ett taskigt läge för en sådan kraftig backspänning om det är glappkontakt i just den strömkretsen.

Innan du startar med den nya boxen, kolla igenom alla kontaktytor så de inte är oxiderade och har bra kontakttryck. Se till att tändstiften inte har tokstort luftgap. Om du kollar gnista, se till att du har bra kontakt med godset så tändstiftet inte hoppar omkring, (så har jag knäckt en sån). Kolla tändkablarna så inte du har t.ex ett sönderbränt avstörningsmotstånd. Kolla batterianslutningen att den inte är oxiderad. Huvudströmbrytaren likaså. Tändningslåset kanske också kan vara en risk (glappkontakt). Ja, lite sånt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Jag har gått igenom nästan alla kontakt ytor. Batteri polen satt lite löst. Men jag undrar vad det är som händer om det nu är glapp kontakt. Back spänning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min gamla Mercury knäckte jag 2 boxar med kort mellanrum pga att det var fukt i kontaktdonet in till motorn. Värt att kolla så du inte har överslag här o var.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En spole med isolerad koppartråd kallas för en induktans. Man kan säga att det är motsatsen till en konduktans (kondensator). Båda kan lagra energi.

Kondensatorn laddar sig emd en likspänning och kan då liknas vid ett batteri med ganska lite energi.

Spolen kan också lagra energi om än mer kortsiktigt. När en ström lagts på en tändspole (tändningen påslagen) ligger oftast en ström genom spolen. Bryter man den strömmen (vilket brytaren gör när motorn är igång) blir det en snabb förändring av magnetfältet i tändspolen och högspänningssidan på tändspolen ger en puls på flera tusen volt. Det får tändstiftet att spraka till.

Men även på lågspänningssidan av tändspolen blir det en mycket kraftig spänningspuls. Speciellt om inget tändstift suger energi ur högspänningssidan på tändspolen.

Energin i spolen har ingenstans att ta vägen och det blir desto större gnista.

Normalt ska en transistor eller tyristor bryta lågspänningssidan kontrollerat på kommando från lägesgivaren på motorn. Men även om strömmen från batteri eller generator bryts kan liknande gnista uppstå och det kan hända att det kan förstöra just den transistorn (tyristorn).

Som jag sagt är detta inte säkert att det är det som hänt men de är mer känsliga de här nya tändsystemen. Även ett åsknedslag kan förstöra elektroniken även om det är rätt ovanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du mätt upp hur många volt den laddar? Laddregulatorn kan vara trasig och i sin tur döda andra komponenter. Råkade ut för ett liknande fel då matade min motor ut över 25v i laddning. I det fallet var det laddregulatorn som va boven i dramat.

Kollat om generatorn blir jättehet?(spolarna under svänghjulet? dom brukar bli det om regulatorn är kass.

Kollat att magneterna i svänghjulet sitter fast? brukar lossna om ovanstående blir vädigt Het.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att egentligen tillföra något till problemställningen Oskyldig.

Konduktans (ledningsförmåga) är väl *motsatsen* till resistans ?
en kondensators laddningsförmåga heter väl kapacitans..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så är det Gunnar! Jag tyckte också det blev fel när jag skrev men kom inte på ordet. Jag tyckte konduktans är väl inte samma som resistans men har med varandra att göra. Varandras motsatser kan man säga.

Alltid blir det fel när man ska inveckla sig i sånt man inte begriper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glappar batteripolen så får nog laddningsregulatorn stryk, så Lasker:s tips om att kolla upp detta verkar mycket bra!
En växelströmsgenerator lämnar väl en konstant spänning (14 V eller så?) när regulatorn funkar. Vissa kan nog iofs känna av tempen på batteriet och anpassa spänningen lite för att undvika gasning, tror jag?
Är batteriet bortglappat och regulatorn dessutom kass så kan ju all elektronik slås ut av överspänningen. 15,5 V är väl ett vanligt max-värde för marinelektronik!? Oj, vad dyrt det kan bli då....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När laddningen brukar lägga av då funkar ej varvräknaren också oftast,varvräknaren får pulserna från laddningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den grå kabeln på laddningsregulatorn är varvräknarkretsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...