Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
slugo

Rostfri ankarkätting?

Rekommendera Poster

Tröttnat på allt smuts,lera, som fastnar på kättingen när man tar upp ankaret. Har hört att en rostfri kätting är betydligt lättare att hålla ren då det inte fastnar lika lätt på denna. MEN, vilken typ av rostfritt/syrafast skall man välja? Googlat en del på både tyska och eng/am sidor och man blir inte klok av alla sorter som finns. Visst, kättingen är betydligt dyrare än en galvad men nu är den gamla galvade äntligen slut i bägge ändar, vänt på den för att det ska slitas lika. Fick upp ena änden, en 30m rostklump nu i höstas....eller rättare sagt fick inte upp!

Finns det någon som har någon erfarenhet? läste om en HR53 som hade en 316 kätting som var slut efter 3 år, sura pengar om den inte håller längre!

Lars

 

 



Senast ändrad av slugo | 03 april 2009 | 00:22



Senast ändrad av slugo | 03 april 2009 | 00:24



Senast ändrad av slugo | 03 april 2009 | 00:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering - rostfritt är ju inte helt oproblematiskt att välja som du noterat. Trots att du säkert har rätt i att den håller sig renare än galvad lär den ändå dra med sig skit från botten.
Med tanke på prisskillnaden, blir det inte både billigare, enklare och framför allt 100% effektivt att koppla in en enkel elektrisk spolpump och iställe spola ren kättingen vartefter den tas upp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du har väl en levang eller däcksborste ombord? det är ju bara att skrubba av kättingen efterhand som du tar upp den ur dyn.

 

Sagt endast som ett enklare alternativ till Eileans förslag. Ingen direkt värdering där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en idéskiss:

Kustseglare har väl oftast bara en kortare kätting i änden av nån lina eller ett band, så metoden med avsköljning genom att släpa kättingändan plus ankare efter båten ett tag, kanske kan utvecklas?

Tänker mig att hela kättinglängden (5 meter eller så?) inkl ankare, kan få släptvättasefter båten. Alltså utan att sticka djupare än kölen/ propellern, för att inte ställa till det. D.v.s inte kunna hugga i propellern eller i sjöbotten.

Att alltså kättingen har markerade länkar, där själva länkhålen efterhand träs på en stor krok, då de halas upp. Markörerna på länkarna sitter med lagom avstånd så att längden på de nedstickande buntvarven blir jämnlånga och inte kan nå propellern, ens då hela bunten sänks ner till vattenytan.

Min tänkta krok skall alltså rymma alla varven och vara lätt nedsänkbar/upphissbar så att hela kättingen kan doppas, och alltså också tillräckligt smal för länkarnas håldimension. Bunten (inkl ankaret) kan ju sen tryggt släpas tills den är helt ren och sen tas ombord närhelst det passar.

Hmmm...en krok som liknar den där bekväma bojfångar/fastsättar-kroken fast med ännu längre skaft som löper i nån sorts skena, kanske... (Långfärdarnas rejält långa kättingar kanske kan fördelas på flera parallella krokar, för att bli hanterbart?)...vad sägs...kan det va nåt utvecklingsbart??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utmärkt metod.
Men om man ligger på svaj med enbart kätting, vilket jag misstänker frågeställaren gör, kan det ofta bli så att 15-20 m eller mer av kättingen är nedsmetad med lera. Då lessnar man på handbrostning rätt snabbt! (Och även på Thomas-1 i mitt tycke komplicerade metod)
Och blir glad åt tryckvatten att spola med vartefter man  tar hem på kättingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med och är tacksam var gång jag tar upp mitt ankare och kan spola av kättingen. Ett spolkit kostar ca 5000 vilket är vad merkostnaden för rostfritt är skillnaden är att jag kan spola däck och annat som behövs med min spolpump.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på att montera en ankarhållare provisoriskt på min nya motorseglare. Skall göra en permanent annordning med ankarspel nästa vinter. Använder ni ett handhållet munstycke för avspolning eller hur har ni det arrangerat?

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en kran med en gardenakoppling och en kort slang med pistolmunstycke av gardenatyp.
Dessutom har jag en längre slang som jag kan använda för att spruta däcket på hela båten, men den blir så opraktiskt att ta fram varje gång jag ankrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här. Har utloppet från pumpen i ankarboxen med en koppling typ Gardena. En kort spiralslang med spolhantag för att spola ankaret som hänger i boxen och en undanstuvad lång slang för däck.

Pumpen etc sitter monterad på annan plats i båten.

Per



Senast ändrad av oceanis | 09 april 2009 | 08:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I PRINCIP har du rätt. RF sägs funka bättre... Det är fördelen. Ganska stor tycker jag, skulle gärna vilja ha RF själv... Fast ännu har jag inte någon båt än, men funderar gör jag.

Funderar tex över nackdelarna. Ligger du länge för ankar så måste man fundera över korrosionen?
Men RF rostar ju inte, i vart fall inte på några veckors ankarliggning?

JO... du måste för det första ha allt i RF då, ankare, schacklar osv.
Sedan är det nog bäst du sätter på några offeranoder också så du säkrar din dyra investering.

För allt i RF är dyrt. Skulle vilja påstå att RF blir ca 7-10 gånger dyrare sisådär ungefär?

Och de moderna ankare som jag vill köpa - de finns inte att få i RF såvitt jag vet, inte än iaf
När de kommer så blir de ruggigt dyra gissar jag. Kan köpa många galvade för det priset...

Alltså, bra idé men... dyr!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med rostfria ankare och kätting är ju att de är så hårda och inte alls flexibla. Därför kan det efter några års användande bli sprickor...och sprickor i rostfritt innebär bara en sak....förr eller senare så smäller det bara av....det töjs ej som t.ex. vanlig kätting. Jag pratade med Ali på tyska båten Genesis i Panama (han har legat där i 6 år nu och gör svetsarbeten till långseglare) och han sa att det förr eller senare bara blir dyra rep. problem.

 

mvh

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så summasummarum kan nman nog säga:

Det främsta skälet till att skaffa ankardon i RF är fåfänga. Blankt och snyggt helt enkelt.

I övrigt är det betydligt dyrare, sämre funktion och mindre utbud av goda ankaren. Den lillla fördelen, om den ens finns, av att donen är renare faller också i jämförelsen med en spolpump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av de svenska handlarna med rostfri kätting, Siefverts Skruv AB, sålde för några år sen en syrafast kätting från en leverantör som fuskade med legeringen.

En bekant till mig på ostkusten hade haft sådan kätting innan i 30 år, men efter bytet varade den nya syrafasta bara tre år, varefter det hela uppdagades. Han fick ny, riktig kätting av Sifverts, men antagligen gick de inte ut mad recall till alla kunder. Metallegeringar är svårt, även seriösa importörer kan trilla dit på tillverkare långt borta i världen nånstans...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...