Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
MrFxcoupe

Tömning av Portaporti

Rekommendera Poster

Hej på er erfarna båtälskare.

Har en liten udda fråga kanske till er.

Hur ofta bör man tömma en ''Porttaportti'' om man använder den.

Om den är full naturligtvis men om man inte använder så där ofta då man är ute.

Jag har en ''PorttaPortti'' i min båt som är väldigt finurligt byggd så att man kan tömma den från utsidan båten med en vaccum sug. Det är väldigt bra, problemet är att närmsta tömnings station är c:a 400.- i drimedel bort från min hemma hamn (c:a12M fram å tillbaka). Det känns lite dyrt att fara tömma den efter att kanske bara använt den en eller två gånger när man varit ute en helg t.ex.

Är det någon där ute i cyberoceanen som kan hjälpa mig med min fundering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du verkligen en prota-potti. menar du inte att du har en båt med septitank?

För vitsen med en prota potti är väl att man tar tanken i handen när man går hem och tömmer den i toan hemma. Nackdelen att man inte har så stor tank... Bäch and go som man säger i Norge.

Har du bara sanitetsvätska i den så klarar den sig nog ettt bra tag, fekalier och urin löses upp fort och det blir ingen dålig lukt. Sen är det kanske känslan av att ha fullt med gamal bajs i båten inte så kul....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag spänner fast den på pakethållarn på cykeln och åker hem med den. Skitenkelt! Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Lämna det inte så länge om det är varmt. Vi hade halv tank en gång - med sanitetsvätska och allt -  som blev stående några veckor när det var blagande varmt. Fy fan vad det luktade när jag skulle tömma!! Kväljkänslorna kommer bara jag tänker på det. Det var tur att vi tömde  på natten så att det inte var andra som skulle vistas kring klubbens toa.

Lika bra att ta bajsportföljen i näven och tömma direkt. Numera används portan bara i nödfall. Regeln är: Den som använder tömmer! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft samma funderingar!

400 spänn att åka och tömma portapotti ca 12 Nm tur och retur hem. Jag gjorde en test, gjorde ifrån mig åkte hem och tömde ( för vad jag har förstått så har man ca 9 minuter på sig att tömma portan) och sedan ut igen!!

Men sedan tänkte jag på att jag kunde ju lika gärna skitit hemmaGråter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren.

Jo jag har en typ Portta Portti an amerikansk tillverkning. Den förra ägaren till min båt hade byggt om så att på tanken på Portta Porttin sitten det en slang som går upp till en anslutning på utsidan styrbords sida. Hans hemma hamn hade en station för tömmning.

Min hemma hamn har inte det och närmast och enda kända stället att tömma sepetittanken är vid sjö macken i Sundsvalls hamn. Jag far mest norr om Sundsvall och om man kommer norr ifrån och måste ner till Sundsvall först och sedan nord väst igen blir lixom en dyr omväg.

Nu är det ju så att Portta Pottin är till för nöd fall, men om man nu har en dam i båten så kan jag ju inte tvinga ut henne i skogen för att göra ifrån sig när man har en Portta Portti i båten.

Det tar imot att bygga tillbaka till manuell tömmning som ni förstår.

Nåja jag får fundera vidare på hur jag skall lösa detta. Det är ju trotts allt c:a 2 löningar kvar till sjösättning.

Ha en trevlig vår rustning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte installera en T- eller Y-kran eler vad det heter och en bordgenomförning och tömma i havet? eventuelelt med pump?

Eller varföre inte en egen vacumsug, dvs våtdamsugare:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tjena Lars J.

Det där med ´ ´ industridamsugare´ ´  har jag börjat att fundera på.

Man borde kunna använda en ´ ´ askhink´ ´ typ som man suger upp det från Portta Porttin och då kan man använda en vanlig damsugare. En ´ ´ sakhink´ ´ kostar inte så mycket och den kan man då ta och tömma i toaletten i klubbstugan.

Men jag har funderat på att montera en pump och trevägs ventil som du föreslog men jag vill inte göra mer hål i skrovet. Men jag har inte förkastat ide´ n helt än.

Detta är väl min plan hittils, vi får se vad som händer till sommaren. Har lagt in ett förslag till styrelsen i min klubb att vår klubb samt tå närbelägna klubbar skulle kunna dela på en tömmningsstation. Då blir det inte så dyrt för varje klubb och vi får en enkel och miljövänlig tömming av sanitets tankar.

Vi får se vad som händer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...