Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Dawa

Hur göra med Sikaflex

Rekommendera Poster

Nu har jag en fråga till alla som kletat omkring med Sikaflex på sin båt.

Jag har sett att liknande trådar finns här men ingen som beskriver det jag vill veta. Hittar heller ingen riktigt bra info på hemsidan deras.

Jag ska montera en mässingsdyvika på en plastbåt. 3st rostfria skruvar samt Sikaflex (tror det var 291). Jag har aldrig tidigare använt Sikaflex men förstått att det ska vara the shit på marknaden. Alltså det man ska använda...=)

Det jag undrar är:

1. Gör det nåt om ytan inuti hålet där dyvikan ska sitta är fuktig?

2. Såg att man ska använda Sikan mellan 10-xx grader. Betyder det vid applikation eller tills det härdat?

3. Hur lång tid uppskattar ni att det tar innan Sikan härdar?

4. Behöver jag rugga upp ytan något där dyvikan kommer ha kontakt med utsidan av skrovet?

5. Tänkte lägga på Sikan enl. bifogad bild. Finns det bättre sätt att göra det?

post-10005627-1394235845,8139_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Hålet måste vara torrt och fettfritt. Annars fäster inte Sikaflexen. Jag använder sika tackdrive i jobbet. Men det fäster inte utan en primer som jag torkar ytorna rena med först. Prova läsa på sikas sidor om du behöver använda primer. 45 min e sikatack dammtort.

Spara inte på sikan lägg riklit och skär sen bort d överflödig.

Lycka till..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Alternativt svar:

1. Så länge plasten runt hålet (på utsidan) är torr så får du önskad tätning den vägen. (ofta är det blöt plywood inne i hålet och den torkar nästan aldrig)

2. 3. Gissar att det är tills den härdat. Det yttersta som tätar i ditt fall torkar ganska fort även vid låga temperaturer. Lägg en sträng på en pappbit som du går och känner på efter någon dag så märker du hur det andra torkar/härdar.

4. Bra att göra men inte nödvändigt.

5. Som jag tolkar din bild har du Sika mellan dyvikan och dess fäste, liksom i gängorna. Där behöver du inte ha Sikan. Den ska sitta mellan fästet och skrovet.

edit: Ser nu att din bild lika gärna kan visa att du lägger Sikan på insidan av fästet, precis som jag föreslår. Ser bra ut. Det får gärna täcka hela flänsen.

Senast ändrad av ChristerN | 02 april 2009 | 20:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker att du skulle ha lite mörkare grön färg på den där liksom kudden som den fyrkantiga bruna saken ligger på, annars så tycker jag att den undre smala rektangeln är helt ok.

Ser inte alls kletigt ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett smart sätt att ta bort sika är att låte det torkan 30 minuter och sedan först skrapa bort det överflödiga och resten tar man lacknafta. Vi hade en blomspruta med lacknafta när vi satte i fönster mm på båten men för dig räcker det med en trasa. Vill man göra en packning av sikan så lägger man på flödigt och drar åt - men inte helt. Vänta ett dygn och dra sedan åt ordentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag kompletterar med den här bilden så kanske det är lättare att se hur jag menar.

Det är alltså en sån dyvika där jag har en gängad tapp i mitten. Den saknas på mina nästan foto-lika bilder. Cool

Ska jag förresten även ha i Sika i skruvhålen i skrovet? Det finns dels gamla skruvhål som inte används och skruvhål som den satt i senast så att säga. Totalt 6st varav 3 behövs. Min tanke var att smeta i det i samtliga.  

EDIT: förtydligande

Senast ändrad av Dawa | 03 april 2009 | 08:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att få tätt i skruvhålen skall du försänka dessa, dvs försänk hålen i skrovet med en vanlig skruvförsänkare.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka skruvhål menar du då? De som jag inte ska använda och endast täta? Eller ska jag försänka de jag kommer använda för att få mer sika kring skruven på insidan av flänsen? Eller alla 6?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De du inte använder spacklar du bäst  lagar du genom att försänka dom och fylla dom med gelcoatspackel innan du sätter dit din genomföring.

Dom du skall använda försänker du för detta medför att det pressas in sika i den koniska delen mot skruven och du får ett tätt förband. Detta är det normala sättet att göra när man drar skruv igenom skrovet.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Tempen på patronen som du läst är temp för applicering. Tempen måste inte vara 10grader det som händer är att lägre temp ger längre härdningstid. Massan härdar ca. 2mm/dygn.

Tvätta ytorna med aceton före.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aceton först och sedan sika bakom hela ytan som flänsen kommer täcka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag satte kupéfläkten mot hålet hela förmiddagen så det torkade invändigt, gjorde rent och försänkte hålen en aning, putsade av med sandpapper på utsidan och invändigt...sen smeta i sika i hålet och sen en rand runt flänsen på dyvikan. Det har kommit ut ca 3mm jämnt överskott runt hela dyvikan och det ser riktigt bra ut. =)

Tack för all input.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...