Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Gäst Kalman

Döda snackar ej

Rekommendera Poster

Gäst Kalman

Tänkte bara lyfta tråden/ämnet dösnack.

Det är mera dött här än i kryptan.

Är alla ute och mekar med sina båtar eller vad?

Själv har jag sågat itu bridgedäcket. Huga.

Till helgen tror jag det är öppet i Strängnäs ner mot Gorsingeholm. Det var visst någon som frågade om det.

Vår egen vik är livsfarligt att gå ut på----till fots. Isen är rutten och bär inte längre.

Invasion av tranor på fältet utanför.

Koltrasten har börjat med sin kvällsserenad.

Nu är det bara göken som fattas.Flört

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, nu är det nära! Sjösättning om 4 veckor. Sätter igång med vårrustningen i morgon. Jösses vad vi längtar efter öppen sjö, båten och jag!

post-22515-1394235847,3343_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjösätter om ca:3veckor, har varit ute och täckt av idag och tvättat samt börjat polera i en underbart solig vårdag här i Götet! Fan vad jag längtar till första helgturen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tofsvipor, starar och bofink. Idag såg jag första sädesärlan.

Ja, nu är det bara göken som fattas, och flugsnapparn och näktergalen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Apselut...som saght war...

Fast det skrev jag redan i inledningen.

Var ni tvungna att vänta 4-5 svar/inlägg innan ni nappade och började hoa?

Ko-ko- på er.

-----

Recept på kaffegök.

Lägg en tia i botten på koppen. Fyll på med lämpligt tills den inte syns.

Fyll upp resten med kaffe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kann bara rapatera, at denn var jävvligt god dennna påssk. schnappppssseeen allltsååå.....Guld

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Blir bättre krut om du filtrerar grumet gör ju tian osynlig, själv firar jag efter påsken och 48 årsdagen med att hålla mig borta, och plocka i lite nya delar, ny stator gör förhoppningsvis att man slipper varava statmotorn till 3000 varv innan gnitan kommer. sjösättning snart får väl se om ankan flytter ännu ett år.   Skål på er

party0036.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

hi...hi...fniss.....ha.ha...Skrattande

Du är mig en observant rackare.....

Du kommer ihåg mina bekymmer med änderna....

Saken är att jag har endast sett en handfull av dem i år men de var ofarliga för de var vilda och på genomresa. De som  bekymrade mig är utplanterade. Inga nya i år än. De håller väl på som bäst och värmer sig inom skalet i äggkläckningsmaskinen tror jag.

Ringduvan håller på och drar ihop till sitt bo i stora granen här bredvid som vanligt och björktrastarna tjafsar om boplats och hackordning. Vi har oftast 3 bon varje år. Sädesärlan tycks känna igen oss för de prominixar alldeles bredvid utan att vara alltför rädda.

Isen har gått upp helt och ett vanligt skrattmåspar har hittat hit och söker en plats att ruva på. Det blir nog den lilla klippan, här allmänt kallad limpan som vanligt tror jag.

Nu spanar och lyssnar jag efter morkullan.

Ett tips. Hon flyger i stora cirklar som förskjutes sådär en 50 meter för varje varv när hon patrulerar, han, det är en han som sjunger, vibbar med vingarna och sisar, och skrockar.

Har ni tur och bra hörsel och är väldigt nära kan man höre att de inte alls säger  orr-orr-pssst utan det är en glissando hela vägen upp från det sista orret tlll -psst-et.

Göken har vi tjatat om. Nu väntar jag på den galna näktern, alltså näktergalen. Hoppas vi får åtminståne två par i år. De som är trötta på att höra den brukar kalle den för näktergalningen. Samma där med ljudet. Kommer man inom kanske 10 meter kan man höra en massa glissando där också som man inte hör på skivor och andra inspelningar eller eljest. Det är en massa små drillar förutom de vanliga 5-6 olika snuttarna som de växlar mellan.

Hälsningar,

Kalman

Senast ändrad av Kalman | 22 april 2009 | 09:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Näktergalen?? Göken?? Min granne är glad i gök och dricker mycket näktar och då blir han galen..... då är det skönt att åka ner till skutan och lägga sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...