Scopett 0 Postad 7 April , 2009 Jo det är en mycket klok tanke Ta loss och TITTA på dem Pilla inte !! Dessa är mycket känsliga och en hemma klantskalle kan orsaka mer skada än nytta(Tro mig jag vet....) Ta med till ett proffs som kollar dom åt dig om du känner osäkehet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jole 1 Postad 8 April , 2009 Gissa vem som nu har en fint puttrande motor i en hink på tomten? Jo undertecknad! Vad var då problemet? Jo, efter att på nytt demonterat förgasaren, fästbågen till den manuella starten och slutligen de fyra bultar som håller fast anslutningsröret till förgasaren mot cylindern kunde jag få fram reedventilen. Och vad finner man då där? Se bild A och B. En liten rackarens plastbit hade lyckats låsa ventilen i öppet läge. Var kom då den ifrån kanske man kan fråga sig? Mycket enkelt. Vredet till choken sitter ansluten mot kontrollpanelen med 3-4 st kilformade klackar som klickar fast då den trycks på plats. I början av felsökningsarbetet så noterade jag att vredet satt aningen löst på grund av att förra ägaren lyckats med att knäcka en av dessa kilklackar. Nu behöver jag inte undra var denna plastbit tagit vägen. Den behagade vandra genom förgasaren för att slutligen fastna i reedventilen. Plockade i alla fall bort denna, monterade ihop motorn, drog två ggr i snöret och motorn startad hur bra som hälst. Ett JÄTTESTORT tack till alla er som bidragit med tips och idéer. Utan era insatser hade jag nog inte ens vågat påbörja felsökningen. Hoppas att även andra kan ha nytta av detta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 April , 2009 Grattis! Trägen vinner, som det brukar heta. (Och jag fick veta att det existerar nymodigheter som reedventiler, såna fanns inte på 70-talets moppar vad jag minns. Alltid lär man sig nåt nytt här på MG.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser