Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
underisen

Vart ska jag plasera plottern ? 59ht

Rekommendera Poster

Hej, Håller som bäst på att montera en plotter i båten, garmin 420 s. men har lite svårt att bestämma mig var den ska sitta, Yamarinen har ju som en liten hylla framför instrumenten men det känns lite trångt, sätter jag den ovanpå så känns det som den skymmer sikten,  Var har ni monterat era ?  tips och ide'r emotages tacksamt / Jugge

post-23017-1394235845,4625_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog sätta den uppe på kanten så långt till styrbord som möjligt. Eftersom man ändå sitter ganska högt så borde man bra kunna se över plottern utan att den stör.

Själv har jag Yamarin 59DC, där är brädet mellan ratt och mätare betydligt större och ryms bra en plotter höger om mätarna.

Bild från Yamarins hemsida, pilen visar var jag skulle sätta plottern.

Senast ändrad av Patric78 | 02 april 2009 | 12:20

post-20006-1394235845,5761_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 59Ht med en Garmin 420S. Placerade den ovanpå instrumentpanelen till höger, så nära rutan det går fast man fortfarande kan skruva av och på skärmen utan problem. Borrade hål för kabeln på baksidan av styrkonsolen i hörnan. JAg upplever inte att den skymmer sikten alls med den placeringen. Plottern är ganska liten och instrumentpanelen i 59Ht är ganska låg jmf med många andra båtar som har mer uppbyggd panel för att kunna integrera plottern.

Tror du får svårt att placera den i hyllan framför instrumenten, dels kommer den skymma instrumenten samt att hyllan inte är plan och du måste fylla ut/bygga upp med något för att få en plan yta att skruva fast plottern i.

edit: såg inte tidigare inlägg. min 420s sitter precis där pilen markerar.

Senast ändrad av thundergod | 02 april 2009 | 12:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanon, var inne på at sätta den där men som alltid så känns det bra med bekräftelse innan mon borrar hål.  Såg på mässan att dom hade satt den längst ut till babord men jag tyckte det såg lite utsatt ut när man går förbi.. Sätter den vid pilen // Tack

SkrattandeJugge 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min placering i en 58 BR (bilden).

post-2742-1394235845,9811_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snygg montering, det var nog så som jag trodde att jag skulle ha det , det visade sig dock att hyllan som du monterat den på är betydligt smalare på 59 modellen.

// Jugge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det är en fördel att ha plottern rakt framför ögonen, speciellt så liten plotter med bara 4'' skärm.

Jag skulle montera den på samma plats som kompasen sitter idag (enligt bilder i tidigare inlägg), fast sittande på en RAM hållare.

(OK jag har ingen Yamarin så jag inte vet exakt hur den ser ut, mer än vad som syns på bilderna. Men jag tycker att plottern skall sitta rakt i synfältet, så gjorde jag på min egen båt och det funkar för mig. Köp dock inte den klenaste RAM hållaren med 1'' kula, som jag gjorde)

Senast ändrad av jan_af_lisoe | 03 april 2009 | 10:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag har en garmin 420s till min 59HT, och jag satte den som pilen visar. Jag har även en liten kompass, Suunto Pilot som skall monteras. Blir väl i mitten bredvid plottern.

Någon som har någon bra bild på hur ma ngjort med kompass?

// Pierre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm man kanske får kompletera med ett RAM fäste senare, har monterat den enligt bilden, känns bra men man får väl prova när den hamnar i vattnet.Skrattande

post-23017-1394235847,087_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här såg mitt montage ut,funkade bra tycker jag.

post-10002498-1394235847,1489_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till underisen, det blev ju hur bra som hälst, ser inte alls ut att vara i vägen för synfältet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä det blev kanon,  fortfarande is här så man får väl prova ngn gång efter påskhelgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...