Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
jiha

Vax/sealer med eller utan Nano teknik

Rekommendera Poster

Har en ny båt som jag tänkte vaxa och/eller lägga på en sealer för att ge skydd mot smuts, Uv, osv...

Någon som provat t.ex. Internationals olika vaxprodukter? Är det värt mellanskillnaden på ca: 100 kr för den dyrare Nano produkten?

Tack! // Jiha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tidigar bara vaxat och polerat äldre båtar med halvbra resultat, men i helgen så polerade jag och la på en lackbehandling på min nya båt ( typ thuffgard, tror det heter ngt liknande) resultatet vart grymt bra, om det sedan håller lika bra på en båt som på en bil så kan jag rekomendera det strarkt. // Jugge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite tunnt med svar här... - köper alla vax på biltema eller?Skrattande Skämt åsidå..

För att förtydliga frågan lite, skulle ni lägga 240 :- på den dyrare Nano produkten eller köra på standard vax för 140 spänn????

Mvh // Jiha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en pava nano när det var rea i somras. Jag har alltså inte använt det till vårrustning. Det bästa tycker jag är att det är så lättjobbat, bara att ta en trasa och lite nanovax när man ändå sitter i båten och inte har något särskillt för sig. Ofta har man efter en stund kört en betydligt större yta än vad man tänkt sig. Rengör grymt bra.

Så ja, jag fortsätter med nanopolish.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Det finns en produkt som heter AGlaze som Fairline kört på alla sina båter på London boatshow. Detta ska vara det värsta som finns men har ingen polerande effekt utan är en sealer som även finns för teak. Hittade en åf på nätet som finns i sverige/Stockholm.

Detta måste jag testa på den båten som jag köper. Återkommer med resultat, om ingen redan har något att informera om gällande AGlaze.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova TCnano Gelcoat Försegling....(googla)

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag jobbar med bilar och kan säga att billigt wax är mycket sämre än dyrare och med nanotekniken som kommer mer och mer är det bättre att satsa på den.bilvaxerna vi använder till bilarna kostar ca 600 kr/lit och lackförseglingen kostar ca 1500kr/lit så jag skulle satsa på det lite dyrare vaxet själv kommer jag att testa tc nano på båten i år

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gör som förra året då resultatett blev kanonfint! 2 lager med Ultra Glozz, ett för rubbibg och ett för vaxning. Sedan 1 lager med Hempel Hard Liquid Gloss med högglanseffekt.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äntligen klart för sjösättning! 2 Lager UltraGlozz (tack för tips) och ytan känns och ser ut som halt glas...

Får se hur långtidseffekten funkar när det är dags för första bottentvätten i Juli.

// Jiha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På mässan fick jag en hel del åsikter om nano eller inte. Efter allt försäljarsnack så blev det så här: Min båt är rätt ny och jag tror att nano är bättre för äldre skadad gelcoat. Köpte just internationals vax. Lättjobbat och resultatet blev bra. Så jag tog hundringen och lade den på soppa till 30 min båtåka istället.Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag som har en över 30 år gammal båt , har provat det mesta med blandat resultat! i år körde jag Hempel rubbing, sen tog flaskan slut o köpte en Autosol rubbing. Sån skillnad det vart!! Autosol var överlägset bättre på min gamla torra Gelcoat. Ska prova nano över det sen. Säger som föregående talare, är skillnad på nyare eller äldre båtar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Labbade en del förra helgen med olika vaxer och polishers. TCNano blev inte direkt blankare på någon av ytorna men ytan kändes mindre fet än på de vanliga marin-vaxer jag använde. Fick heller inte till en polerande effekt med TCNano vilket utlovades.

Jag testade på dels en båt från -89 dels en från -00.

Jag har en flaska Hagmans glansvax (eller vad den heter) i förrådet. Kanske ska testa den också om jag orkar, har en bra bit kvar innan båten är färdig och inte går det fortare om man vill testa olika produkter Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var ute i helgen som var och putsade på min båt. Körde polermaskin med TC Nano varianten som finns på båtfirmorna....den sög. Jag blev så f---annad att jag polerade om båten med rubbing och wax från Sonax (testvinnaren 2005 för bilar m.m.). Det blev en otrolig skillnad. Rubbing och Autosol tar ju på lacken så där får man göra en avvägning vad man tycker är bra/dåligt.
Nano tekniken kan jag tänka mig funkar bra på en lite nyare båt, men är det en 30 år gammal båt som jag har så känns det som rubbing/wax är det som gäller.

Nu är det säkert en del som gillar Nano tekniken men inte jag.

(Jag har även testat att polera för hand med nano)

//Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte Sonax cleaner och wax med nanoteknik till min 20 år gamla Flipper 717 och är helnöjd.

Ren o blank i ett moment istället för att göra flera moment, ska väll tillägga att ytorna är i gott skick så hur det funkar på sämre ytor vet jag ej.

En flaska på 500ml kostar på Micro 179kr och jag har knappt hälften kvar och då har jag vaxat sidor,skarndäck,tak samt några mindre ytor invändigt.

Jag använder detta nästa gång också!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...