Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
mattias_j

Minsta storlek på motor?

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis köpt min första båt! Säljaren visste inte riktigt vad det är för modell men den ser ut som en selco, den är runt 4,20m lång. Är nu på jakt efter en lämplig motor. Har inte råd med en 40hk utan jag har tänkt att köpa en så pass stor motor som behövs för att den ska plana. Någon som har något förslag, räcker det med 20hk?

/Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en bild på båten?
Lägg upp den på www.boatspotting.se så får du hjälp med identifiering... :)

On Topic:
Jag har själv en 4,20 meter lång sportbåt, Finmar, och den har jag 15 hästar på.
Den planar just och just med mig ensam i, och när jag byter inför nästa sässong sätter jag på 40 eller 50 på den.
Jag skulle starkt rekommendera minst 30 hästkrafter, och vill du åka vattenskidor ska du nog ha en 50a.

Jag har sett en likadan båt som min fast i riktigt dåligt skick med 75 hästkrafter på.

Köp inte för liten snurra, det ångrar du!

MvH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst går det att åka runt med en 20 hästare.. men det blir inte roligt ifall ni är flera i båten.
Skulle utan tvekan skaffa en större!
Inte bara för att kunna ta med mina vänner utan också för att en liten motor får jobba så mycket hårdare och drar där med mer bränsle..

Vad har du för budget för motorn..? Vad får den kosta?

Senast ändrad av Daniel_B | 02 april 2009 | 02:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade nog köpt minst en 40-hästars. Om du inte har för bråttom så går det att hitta äldre motorer i bra skick för inte så dyra pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla era svar!

Kommer precis från båten, har plastat in den nya akterspegeln...jisses vad polyester stinker...känner mig lite snurrig av alla ångor...Cool

Jag håller ju med er om att det är roligare med en 40-50hk men det är det där med pengar. Jag har max 10.000kr att avsätta till en motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...