Flacken 0 Postad 1 April , 2009 Hej! I höstas slog vi till och skaffade oss vår första båt. En trevlig Daycruiser som har precis allt vi söker, så det känns jättespännade. Något vi dock inte tycker är lika spännande är den första sjösättningen som nu blir allt mer aktuell för varje vecka som går. Känns snarare skräckinjagande! Båten är 7 meter lång och vi har fått en bra båtplats med y-bommar. Men nu till problemet. Vi har absolut noll båtvana och har aldrig varit i närheten av en sjösättning av en båt tidigare, än mindre av att lägga till och förtöja vid båtplatsen! Finns det någon som kan komma med lite tips och idéer vad man bör tänka på vid själva sjösättningen? Några tips för att kunna lägga till och förtöja någorlunda smidigt? Förstår att det gäller att öva, men sjösättningen för första gången är jag spänd inför. Vad bör man ha för utrustning för att vara rätt rustad för denna utmaning? Någon som kan rekommendera någon bra bok där man kan snappa upp lite matnyttigt? Är verkligen laddad inför båtsäsongen, men med skräckblandad förtjusning. Någon som kan bistå med lite tankar och jag är överlycklig! Mvh Flacken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 1 April , 2009 Lägger man isjön första gången med trailer och bil, så är det väl två saker som man främst bör tänka på, som inte alltid är självklara för en som är helt grön, som dock är naturligt för en gammal båtgubbe. 1. Backa inte för långt, när däcken nått vattnet så se till om möjligt att inte axlarna når vattnet. 2. Lämna växeln i och dra handbromsen ordentligt. Angående förtöjningen, så det går väl ganska väl sålänge man bara har i framväxeln och inte gasar, utan bara puttrar in och har folk som tar emot. Det gäller bara att köra köra och åter köra för att lära känna sin båt. Jag sätter på söndag isjön min båt inför andra hela sässongen, tredje sässongen totalt, och nu börjar jag bli van med den, men normalt tar det flera år att lära känna sin båt. Även då jag har kört både segel och motorbåt i hela mitt liv, så kan allt hända. En gång smällde reglaget ur, vilket resulterade i att jag lade i backen och drog på gas när jag lade till, båten behöll framväxeln, och gasade rakt upp på Y-bommen, något som endast resulterade turligt nog i lite färgrepa. Sålänge man hela tiden är observativ över allt som händer så kan man hindra olyckor i ganska stor utsträckning! Välkommen till båtlivet och ha en fin båtsommar! MvH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 1 April , 2009 Sätt i dyvikan innan sjösättning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 April , 2009 Oj! Grattis till en ny trevlig hobby. Som iofs kräver lite eftertanke och kunskap för att inte blir farlig.... Svensk skärgård är trevlig men j-vligt full med sten. Några snabba råd direkt från bakhuvudet: 1. Skaffa http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=88109 och läs igenom! 2. Skaffa båtsportkort över de vatten du ska åka på! Se http://www.seasea.se/SectionList.aspx?CatID=8100 Om du har en öppen daycruiser rekommenderas laminerade kort som tål vattenstänk. I boken i punkt 1 står om hur man läser sjökort för det är inte självförklarande. 1 & 2 är viktigast. Har du inte sjökort, kan läsa dem och vet var du är så är det en (mycket kort) tidsfråga innan du står på grund eller slår sönder propeller/underväxeln. 3. i Boken står också minimiutrustning som ska vara med i båten, läs på! 4. Sjösättning. Vanliga fällor är: a) glömma ta bort balken med lampor innan man backar ner till vattnet köra ner vagnen för långt så vattnet går över naven (mitten) på hjulen, ger dyra rep efter ett par gånger c) bil och vagn åker ner i sjön på en alltför hal sjösättningsramp. Om osäker; säkra med ett rep från bilens främre bogserögla och/eller en bräda bakom bakhjulen. 5. Kör som folk. Din båt planar, dvs har tre fartlägen; a) låg fart, hela båten i vattnet, drar upp små vågor, fart 0 till 5-6 knop strax under planing, fören reser sig, motorn jobbar hårt, ingen större fart men JÄTTEvågor, det går massor med bensin, fart 7-12 knop c) i planing, fören går ner, motorn jobbar normalt och farten sticker iväg upp mot ekonomifart väl över 15-25 knop. Man väljer fartläge a) eller c), INTE . 6. Högerregel gäller på sjön. Man väjer BAKOM båtar som kommer från höger. Man kör inte precis bakom en annan båt i full fart. Dra ner till fartläge a) när det är trångt eller du blir osäker. 7. Kolla vädret innan och under turen! Sjörapporten går i radions P1 kl 06.55, 07.55, 12.50, 15.55, 21.50. Eller i mobilen mobile.smhi.se. Kostar en liten slant per dag men värt det. Hmmm, ovan båtförare och 7 meter båt; jag skulle inte åka ut om det tänker blåsa mer än 4-5 m/s. Din båt fixar det, men inte besättningen. I övrigt, packa kylväskan, släng i badgrejorna, åk och njut. Resten lär du dig efterhand! :-) Bra parkeringsplatser i Stockholms skärgård finns t ex i bokenhttp://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=89212 Men GPS plotter då? Utmärkt pryl, men inget måste. Ersätter inte punkt 2 men minskar risken för att köra fel. Senast ändrad av Anders_St | 01 april 2009 | 23:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 1 April , 2009 Nu var det väl mest sjösättningen han var orolig över!? Några tips förutom dom Du redan har fått är att ta Er god tid dagen för sjösättning så att det inte blir någon stress. Förbered med några långa tampar i för och akter (fastsatta i resp knap) så att Ni har kontroll på båten väl i vattnet. Då menar jag dom som skall hjälpa till. Vincha ner båten så att den nästan är helt i vattnet men ändå ligger så pass uppe på vagnen med fören att den inte ger sig av (här kommer kompisar/familj in med att hålla i båten. Prova nu att starta motorn och se att den fungerar utan problem. Det är betydligt trevligare att upptäcka ev problem i det läget och i så fall bara lätt vincha upp båten på släpet igen. Förbered också dom fasta förtöjningarna på båtplatsen så det är klart när Du angör första gången och slipper hålla på med sånt. Ett annat tips är att INTE köra direkt från sjösättningsrampen och till båtplatsen om det känns nervöst utan kör sakta ut på öppet vatten och ägna några minuter till att manövrera båten fram, bak och åt sidorna, prova att fickparkera i tänkta positioner. All manövrering bör ske på tomgång. Efter en stund så känner Du Dig betydligt säkrare på hur drev/motor fungerar och kan försiktigt köra in båten på sin plats och däifrån så blir det bara bättre. Men först och främst TA DET LUGNT (och be om hjälp om det finns möjlighet) Mvh Peter Senast ändrad av sdk780 | 02 april 2009 | 00:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
millenium 0 Postad 1 April , 2009 Tilta upp motorn innan du vevar av båten från släpet annars kan motorn/drevet ta i sjösättningsrampen. Sen som det stog ovan starta motor medans den fortfarande sitter fast i släpet Lycka till och ha en go sommar, den kommer fortare än man tror!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 April , 2009 Det finns mycket goda råd, på MG dessbättre inte dyra. En grej jag tänker på är att lära sig flytta båten genom att ta tag i fasta föremål och få båten att gå åt det håll man vill. Ett perfekt sätt att inte repa upp blanka båtpartier. Man tar tag i något och skjuter båten åt det håll man önskar. Inte helt enkelt faktiskt och lite träning är bra. Om man t.ex går in mellan två stolpar och båten kommer snett kan man räta upp båten genom att trycka på en stolpe och hålla igen på andra sidan. Träna och träna vid bryggor av mjukt material. Tomgång. Ta emot. Fendrar ute. Båtshake underlättar. Att observera vindens rikting underlättar alltid tilläggningen. Båten glider alltid iväg lite åt det håll det blåser. Lär er gör en knut hemma. Det behövs hela tiden. Enklaste knopen är dubbelt halvslag om egen part. Den funkar riktigt bra om man tänker att dra linan dubbla varv genom t.ex öglan i bryggan. Då går knuten att öppna även om den utsatts för stor belastning. De dubbla varven gör att liten belastning kommer på knuten som annars kan bli omöjlig att lossa efter en storm. Använd flytvästar. Och det är faktiskt inget att oroa sig över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 2 April , 2009 Mitt vanliga råd är: ta det lugnt. Gasa hellre för lite än för mycket när du ska in mellan y-bommarna. Om båten blåser lite snett är det ingen katastrof och en 7m- båt kan du knuffa ut igen för hand. Gasar du snett däremot, blir det lätt tråkiga repor. Sen har du inte sagt om du ska sjösätta på egen hand eller på marina/båtklubb. I det senare fallet har du mycket att vinna på att släppa på prestigen och låta besserwissrarna runt omkring få hjälpa dig rätt. Och för att lugna nerverna: det här är inga konstigheter. Tusentals mer eller mindre klantiga båtägare har klarat av det här innan er! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sakkunnig 3 Postad 2 April , 2009 Hej! Nu framgår det inte riktigt av ditt inlägg om sjösättningen sker via trailer och ramp eller via lyftkran. Jag gissar att det är den första varianten eftersom du oroar dig för den (den andra sköts ju av folk med erfarenhet). Ett tips som redan nämnts men som aldrig kan understrykas tillräckligt är att du inte ska glömma dyvikan. Det är alltså proppen som sitter i längst ner i aktern på båten och används för att tömma båten från vatten när båten är uppe på land. Har du köpt båten på land så är dyvikan med största sannolikhet urskruvad. Mycket lätt att glömma bort att sätta tillbaks den vid sjäsättningen när det finns hundra andra saker att tänka på. Ett annat tips är att du sopar ren rampen från eventuellt grus. Viktigt om du har en framhjulsdriven bil och om båten är rätt stor (som i ditt fall gissar jag). Speciellt viktigt är det när du ska dra upp båten. Men nu det bästa tipset. Packa kaffetermos och fika och bege dig ut till den aktuella rampen en vacker lördagsmorgon. Sätt dig på ljugarbänken bland de andra gubbarna där och spendera några timmar på skitsnack med dem samtidigt som du studerar några tiotals sjösättningar som sker under tiden. Titta och lär. Observera hur du ska göra och framförallt hur du INTE ska göra. Åk sedan hem och hämta båten. Nu är det bara att härma de lyckade sjösättningsvarianterna. Som någon skrev tidigare så är det bra att direkt efter sjösättningen åka ut en bit och prova manövrera på öppet vatten en stund. Vid angörningen vid båtplatsen är det bra att ha en båtshake. Var gärna två i båten och en på bryggan vid platsen. Tomgång gäller. Prova gärna i en annan Y-bomsficka först där det inte finns några andra båtar som grannar för tillfället. Gärna inte heller andra båtar i bryggan mitt emot om det är lite trångt mellan bryggorna. Det ger lite säkerhetskänsla att inte riskera kvadda andras båtar och samtidigt ofta bättre sikt. Till sist är det bara övning som gäller. Det finns inga andra genvägar. Öva öva öva. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 2 April , 2009 Som redan skrivet, båten driver alltid något i vindens riktning, och har du ett sittbrunnskapell uppe när du kör kommer båten även under gång att få litet avdrift. En Golden Rule när du lägger till i vind eller ström som drar båten åt sidan, lägg alltid lovart tamp först! (se skiss) I lite hårdare vindar kan det också vara bra att baxa in båten, att man kommer lite snett från lovart in mot båtplatsen, se skiss. (1. ljusgrått, 2. grått, 3. svart). MvH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric78 0 Postad 2 April , 2009 I hårdare vid skulle jag vilja påstå att det är lättare att komma in mot vinden, eftersom om man kommer in som du ritat så kommer vinden att försöka räta upp båten i samma riktning som du var i grundläget (åtminstone blir det en väldigt lång kurva). Och kommer man i motvind så gör vinden att båten svänger brannttare, vilket underlättar svängen. Allt beror förståss på båt, men en båt med utombordare uppför sig nästan alltid på det viset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 2 April , 2009 Det påstår du helt rätt i och nu när jag börjar tänka på det så är det ju så man gör normalt, man blir lite råddig på datorn helt enkelt. Dock skall väl båda fungera, men det är att föredra att komma upp från andra hållet, instämmer. MvH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric78 0 Postad 2 April , 2009 det du kanske tänkte var om man kommer rakt in mot bryggan, då är det väll oftast bäst att ligga högre upp mot vinden och puttra in medan vinden för en i mer och mer i rätt linje. Inte så lätt det heller. Kommer man dock för långt till babord så är det nästan omöjligt att parera utan att gå i fören och ta emot. Bara att backa ut och ta pånytt, återigen beror det på båt. Senast ändrad av Patric78 | 02 april 2009 | 12:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasHT 0 Postad 2 April , 2009 Båtmagasinet hade ett reportage om sjösättning med trailer förra veckan. Ganska matnyttigt tyckte jag. Tror att de även kör upptagning också... Avsnittet finns under länken webb-tv - båtmagasinet - 21/3. http://www.tv8.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 2 April , 2009 Jag har två tips att tillägga, som jag inte ser bland de du fått. 1. Gör en lista på de olika stegen du ska utföra om du är osäker. Då kan du enkelt checka av alla punkter. Det kan lätt bli lite uppspelt, stressigt eller lätt att glömma saker och har du en lista att följa så kan du vara trygg i att du inte glömt något. Punkt ett på den kan t ex vara att skruva i dyvikan innan du åker hemifrån. =) Var gärna överdriven och skriv ut starta motorrumsfläkten, sänk drevet osv för att få allt i rätt ordning första gången. En lista passar inte alla men undviker enkla misstag som att inte ha någon lina till båten när den guppar iväg från trailern, osv. 2. Lossa spännbanden i aktern innan du backar ner för rampen. (om du nu har säkrat båten vid trailern med extra spännband) Det är ingen bra idé att släppa på dem när trailern flyter... =) Sen blir jag imponerad av alla som klarar att hålla sig lugna när de ska sjösätta. Jag blir ivrig som en tivoliapa och borde kanske hålla mig därifrån... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flacken 0 Postad 2 April , 2009 TACK!!! Smått fantastiskt vilka engagerade och fina svar jag fick, det känns redan mycket bättre! En annan liten fundering: Måste man ha ett förarbevis för en 7-meters fritidsbåt i Vättern? Har hört rykten om att man måste ha sådant. Tack igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 2 April , 2009 Förarbevis är så vitt jag vet inte infört än, så det är lungt. Jag rekommenderar dock att ändå läsa på inom navigation! MvH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BigMike 0 Postad 5 April , 2009 Hej Flacken. Jättebra visning på youtube, dock misstänker jag att du har rullar på trailern om det nu är trailer du har. Då behöver man ju bara backa ner som det är beskrivet tidigare. Ha motorn fullt upptiltad. För att undvika kroppsskador så ska man passa sig för vinschviren, stå inte i virens riktning om den skulle gå av, den kan snärta av vad som helst. Om du skulle tappa vinschhandtaget, försök för allt i världen inte stoppa veven, (om du inte har en bromsanordning på vinschen förstås),du kommer troligtvis bryta ben i handen, låt bara båten rulla av sig själv, det går fort då, jag vet, men det är bara hålla minen och le. Den stannar rätt fort ändå när den kommer ner i vattnet, men det är bra att ha en tamp i fören då. Backar du ner trailern fel, börja om en bra bit ifrån rampen, istället för att bara åka upp en liten bit för att försöka komma rätt så snabbt som möjligt. Man kan även lägga en stoppkloss bakom ett bakhjul på bilen. Om du lägger i bromsen på släpet, glöm inte att lägga ur den när båten är i. //Micke. Senast ändrad av BigMike | 05 april 2009 | 10:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 5 April , 2009 Hej, först och främst välkommen och lycka tillmed båten.För många här kanske en självklarhet, emn jag vet inte hur duktig du är att bcka med trailern. Om du har ingen erfarenhet, träna gärna litet innan sjösättningen. Oftast är det trångt vid rampen, folk väntar och man blir nervös :-). Det har hänt mer än en gång att jag backade ner andras människors trailer,de var inte vana vid att backa med trailern. Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 5 April , 2009 Angående hur långt man skall backa, så har du en vanlig trailer med rullar, och vattnet är tillräckligt djupt vid rampen, så är det att föredra att inte hjulaxlarna på trailern kommer under vatten, likaså ljusrampen som man i vissa fall måste ta bort, andra fall sitter fast i trailerns chassi. MvH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 5 April , 2009 Jag upprepar vad BigMike sa precis, håll hårt om vinschen. Jag tappade greppet vid ett tillfälle, som tur var höll benen i armen men smärtan och blåmärket påminde mig flera dagar efter att HÅLLA hårt om vinschen hela tiden. Den surrar som f-n om man tappar kontrollen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
solstace 0 Postad 31 Augusti , 2009 Väl sent nu men kanske kan hjälpa till upptagningen. Jag har min båt på trailer och är ute i princip varje helg så länge det är isfritt. Det blir en hel del sjösättningar och upptagningar med andra ord... Jag vet att trådskaparen inte har båten på trailer men jag bistår ändå med en del tips, som faktiskt fungerar precis lika bra för dem med båten på båtplats! Det Båtmagasinet visar i sitt reportage är ungefär så fel det någonsin kan bli. Dels backar han ned alldeles för långt, han doppar hela ljusrampen, axeln, naven och bromsarna. Trailern han har är inte konstruerad för det, precis som ingen annan svensk trailer. Amerikanska trailers, som normalt sett har skenor har andra typer av lager vilket gör att de tål den omilda behandlingen. De trailers som är vanligast är sverige, typ Fogelsta, TK etc. tål inte att man badar hjulhusen, definitivt inte i saltvatten. 1) Ett bra riktmärke är att backa upp till fälgkanten, mer ska inte behövas om trailern är rätt anpassad för båten! 2) Dra åt handbromsen, lägg i växeln, låt din kompis lägga stoppklossar på båda bilens bakhjul. Fäst ett snöre till stoppklossarna som du hakar fast i draget, när du kör upp från rampen släpas då stoppklossarna med automatiskt. 3) Spänn fast båten på trailern! Spännbanden ska sitta på knaparna i bak och även fram. Båten ska inte kunna åka varken framåt, bakåt eller i sidled på trailern. 4) Vinschens vajer slits och jag har hört om mer än en som tappat båten när vinschvajern gått av. Säkra därför båten med en extra kätting i stävöglan som fästs i vinschen. Om vinschvajern går av kommer kättingen hålla kvar båten på trailern. 5) Gör en checklist på de moment som sjösättning respektive upptagning innebär. Ha denna liggandes i bilen och varje gång du ska veva av eller på båten, kolla checklistan först. Om du följer ovan angivna steg, tar det lugnt vid rampen och i övrigt tillämpar de bra tips som andra lämnat i tråden men också bortser från att backa ned för långt som i reportaget blir sjösättning och upptagning snart rutin! Med båten väl säkrad på trailern kan du också slappna av ute på vägen till och från vattnet. Det finns mycket skrivet om trailer/sjösättning och upptagning på fiskeforumen, en tråd som handlar om smarta tips för detta är denna: http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=43149&highlight=trailer säkrare Lycka till! Senast ändrad av solstace | 31 augusti 2009 | 23:09 Senast ändrad av solstace | 31 augusti 2009 | 23:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser